دو برادر خیر نیشابوری با صرف نزدیک به 150 میلیون تومان، بانی ساخت مرکز فرهنگی، هنری شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز شماره 3 نیشابور مرکزی قدیمی بود که در محله‌ای محروم در این شهر تاریخی واقع شده بود و مسوولان کانون خراسان رضوی تصمیم گرفتند تا این مرکز قدیمی را تخریب و بازسازی کنند.

ناصر و محمد رضا حکمت فرزندان زنده یاد غلامرضا حکمت (از مدیران خوش‌نام مدارس راهنمایی آموزش و پرورش این شهر) در حالی که ابتدا پرداخت 60 درصد از هزینه‌ی ساخت این  مرکز را تقبل کرده‌ بودند  تا 40 درصد دیگر از محل بودجه‌های عمرانی کانون تامین شود پس از مشکلاتی که در این راه به وجود آمد، سخاوت‌مندانه بیش از 90 درصد هزینه‌های این طرح فرهنگی را پرداخت کردند.

این اقدام خیرخواهانه برای ساخت یک مرکز فرهنگی در منطقه‌ای محروم، از سوی کودکان و نوجوانان ساکن محله ابراهیمی بی‌پاسخ نماند و مهناز شریفی دختر نوجوان عضو این مرکز، خطاب به خیّرانی که این پروژه را احداث کرده‌اند گفت: پدر مهربان شما امروز با ماست و از میان آبی آسمان برای‌مان دست تکان می‌دهد. او نگاه بدون لبخندمان را دید و با دست‌هایی که پر بود از «حکمت» برایمان بهار را به ارمغان آورد و بر روی سکوت ما رنگ و ترانه پاشید. بر روی دیوارها پنجره کاشت و امروز فرزندانش چه نیکو، نام پدر و مهر او و یاد او را در ذهن هزاران کودک و نوجوان جاودانه کردند.

سخنرانان این مراسم نیز در صحبت‌های خود بارها بر لزوم توجه به ساخت مراکز فرهنگی برای کودکان و نوجوانان توسط افراد خیّر تاکید کردند و اهمیت ایجاد انجمنی برای خیرانی که دست به ساخت مراکز کانون می‌زنند، نیز مورد تاکید قرار گرفت.
 
خیّر نیشابوری: کودکان را به سبک کانون تربیت کنیم

ناصر حکمت - که بیشتر هزینه ساخت این مرکز کانون را تقبل کرده است - در این مراسم گفت که محرومیت این منطقه و مشکلات فراوان مردم ساکن این محله به لحاظ اقتصادی و اجتماعی باعث شد تا به فکر ساخت این مرکز بیفتیم به این امید که بچه‌ها با شیوه و سبک دیگری تربیت شوند.

او که در دوران نوجوانی به مراکز کانون آمد و رفت داشته است با بیان این که بهترین روزهای زندگی‌اش در کانون سپری شده است، وعده کرد پیشنهاد کانون را مبنی بر تقبل هزینه راه‌اندازی یک مرکز سیار روستایی برای نیشابور به صورت جدی بررسی و در مرحله بعد این امکان را برای کودکان روستایی فراهم کند.

حکمت در عین حال به مسوولان کانون یادآور شد که اشتیاق بچه‌های این محله برای استفاده از برنامه‌های کانون بسیار زیاد است و تنها خواسته‌ی من از شما دو شیفته کردن این مرکز است.  
این نیکوکار نیشابوری از کمک‌های دیگر خیران نیشابور به ویژه همکاری‌های دکتر رضا غرویان برای احداث این مرکز قدردانی کرد.

وی که همراه مادر خود در این مراسم حضور داشت یادآوری کرد که پدر من مرحوم غلامرضا حکمت فردی فرهنگی بود و من اطمینان دارم با این کار، راه او را در مسیر اعتلای فرهنگ ادامه داده‌ایم.
بانو نصرت رباطی همسر زنده یاد غلامرضا حکمت نیز در حاشیه این مراسم ضمن تشکر از همه‌ی کسانی که در ساخت این مرکز همکاری کردند گفت که به وجود پسرانم افتخار می‌کنم. همسر من مرد مهربان و پدر خوبی برای فرزندانم بود و مردم نیشابور از او به نیکی یاد می‌کنند امروز از این اتفاق خوشحالم.
 
خیّران کانون‌ساز، فرهنگی‌ترند

رییس کانون زبان ایران بلند‌پایه‌ترین مسوولی که از سوی کانون و به نمایندگی از طرف مدیرعامل کانون در مراسم بازگشایی مرکز شماره 3 کانون نیشابور حضور داشت، در این مراسم تصریح کرد گر چه ساخت مدرسه و مسجد از اهمیت زیادی برخورادر است اما به اعتقاد او خیران کانون ساز فرهنگی‌ترند.

علیرضا جلالی که سرپرستی معاونت اداری مالی کانون را نیز بر عهده دارد گفت که مدیرعامل کانون قرار بود در این مراسم حضور داشته باشد که انتصاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رییس جمهوری و برگزاری مراسم معارفه برای دکتر فانی باعث شد تا وی نتواند در این مراسم حضور یابد.

جلالی اضافه کرد: وظیفه اصلی کانون این است که کودکان را صاحب ذوق کند تا آن‌ها با دیدن هر اثر هنری از آن لذت ببرند و این اهمیت کار کانون را نشان می‌دهد.

وی با بیان خاطره‌هایی از کسانی که در شهرهای مختلف ایران به ساخت مراکز کانون همت گمارده‌اند بر لزوم ایجاد انجمنی برای خیران کانون‌ساز تاکید کرد.

رییس کانون زباند ایران به همسر زنده‌یاد غلامرضا حکمت و پسر او گفت امروز با ساخت این مرکز فرزندی به فرزندان شما اضافه شده است و به‌واقع ساخت یک مرکز کانون، طعم دیگری دارد.
 
درخواست معاون فرماندار از کانون: در نیشابور مجتمع فرهنگی احداث کنید 

معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرمانداری نیشابور نیز در این مراسم با بیان سوابق تاریخی و فرهنگی این شهر و اشاره به برخی مفاخر ادبی و هنری آن از اهمیت فعالیت‌های کانون سخن گفت و در پایان پیشنهاد کرد که کانون، ساخت یک مجتمع فرهنگی، هنری در نیشابور را در دستور کار خود قرار دهد.

برات علی‌نیا در عین حال با اشاره به این که فعالیت‌های کانون کاملا بنیادی و ریشه‌ای است یادآور شد که از روزی که این مسوولیت به او سپرده شده است برای این نهاد تاثیرگزار و پروژه‌های عمرانی آن اهمیت زیادی قایل بوده است و از این پس نیز همه‌جانبه از هیچ تلاشی برای اعتلای کانون دریغ نخواهد کرد.
 
مدیر کل کانون خراسان رضوی:نیازمند یاری خیّران هستیم

 راضیه باباخانی مدیرکل کانون خراسان رضوی در این آیین گفت که ساخت مراکز فرهنگی برای کودکان باعث گسترش فرهنگ در جامعه خواهد شد و در این راه به یاری نیکوکاران و خیران نیازمندیم.

وی یادآور شد که هدف از تخریب مرکز شماره 3 و احداث ساختمان جدید این بود که این مرکز در خور شان مردم نیشابور ساخته شود چرا که مرکز سابق دارای مشکلات زیادی بود که باید حتما تخریب می‌شد.

مدیرکل کانون خراسان رضوی نیز دوشیفته کردن این مرکز تازه تاسیس را از خواسته‌های مردم منطقه از کانون دانست.

اجرای سرود کانون توسط اعضای مرکز شماره 3 نیشابور، اجرای سرود کبوتر حرم توسط اعضای مرکز شماره 1 این شهر، اجرای پرده‌خوانی سقاخانه اسماعیل طلا یکی از 8 اثر برگزیده جشنواره رضوی توسط دو تن از اعضای کانون نیشابور و اهدای هدایایو لوح‌های تقدیر از سوی سید صادق رضایی مدیرعامل کانون و راضیه باباخانی مدیرکل کانون خراسان رضوی به خانواده زنده یاد حکمت و دست‌اندرکاران ساخت مرکز از دیگر بخش‌های این آیین بود.

در این مراسم محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و جمعی از مسوولان شهری و دست‌اندرکاران ساخت مرکز نیز حضور داشتند.

مرکز شماره 3 کانون نیشابور با زیر بنای 330 متر مربع  روز 29 مرداد 1392 به صورت رسمی گشایش یافت و نام زنده یاد غلامرضا حکمت - در بیست و سومین سالگرد درگذشت وی - بر سردر آن ثبت شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.