"سعيد حسيني" ضمن تلاش دفاتر "ايام" و "قاصدك" در توليد نوشت‌افزارهاي ايراني اسلامي،‌ گفت: حوزه هنري استان تهران و كانون پرورش فكري كودك و نوجوان نيز در اين عرصه ورود پيدا كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمايي از بيش از500 قلم لوازم التحرير به نماد ايراني اسلامي مسئول مؤسسه فرهنگي "روشناي زندگي" در عصر روز گذشته واقع در محل برگزاري حوزه هنري استان تهران با حضور "لاله افتخاري" عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي،‌ خانواده شهيد "احمدي روشن" و خانواده ديگر شهداي هسته‌اي كشورمان و همچنين شاعراني چون "مصطفي رحماندوست"، "عليرضا قزوه" و "رضا اسماعيلي" صورت گرفت؛"سعيد حسيني" مدير مؤسسه فرهنگي "روشناي زندگي" در خصوص موضوع لوازم التحرير ايراني با نماد ايراني اسلامي گفت: به دليل اهميتي كه حوزه لوازم التحرير در كشور ما داشت و همچنين استراتژيك و جدي بودن اين كالا باعث شد تا تصميم به ايجاد و توليد لوازم التحرير نماد ايراني و اسلامي بگيريم. 

وي ادامه داد: لوازم التحرير جزء كالاهاي ضروري براي دانش‌آموز است كه در واقع 12 سال با آن در ارتباط است و ما در طول اين سالها شاهد لوازم التحريرهايي غالبا با كاراكترهاي غربي بوديم كه اثرات سوء و جدي در مسايل اخلاقي دانش‌آموزان داشته است و اين قبيل مسايل عاملي شد تا ما دست به اقداماتي در اين راستا بزنيم. 

"حسيني" در خصوص اقدامات انجام شده در اين زمينه خاطر نشان كرد: سالهاي گذشته دفاتري را با طرح و تصويرهاي ايراني به چاپ رسانديم و به صورت نمونه‌هايي در بازار وارد نموديم و ميزان استقبال خوبي را مشاهده كرديم، پس از آن از آذر ماه سال گذشته كارهاي پژوهشي و اتاق‌هاي فكري با حضور فرهيختگان و فعالان هنري در اين راستا انجام داديم. 

وي ادامه داد: طي فعاليت‌هاي پژوهشي و فرهنگي اين چند ماهه، 100 طرح جلد دفتر به چاپ رسانديم و با توجه به ظرفيت‌هاي موجود از چند گروه مختلف براي طرح‌هاي روي جلد مانند مفاخر ملي از قبيل "ابوعلي سينا"، "رازي" و شهداي انقلاب و دفاع مقدس و همچنين شهداي علمي و طرح‌هاي ديگري در بحث سريال‌ها و فيلم‌هاي موفق تلويزيوني از قبيل "مختارنامه" و "حضرت يوسف(ع)" و "آژانس شيشه‌اي" استفاده نموده‌ايم. 

مدير مؤسسه فرهنگي "روشناي" با ارائه توضيحات بيشتر در اين خصوص تصريح كرد: ضمن گروه‌هاي مذكور ما تصميم به خلق 5 كاراكتر براي تصويرهاي روي جلد دفترها كه كاراكترهايي از قبيل "پارسا"، "پروانه"، "خانواده رضوي"، "بچه‌هاي ايران" و "دلاوران".  خلاصه اينكه اين تصاوير را روي اقلام ديگري نظير جامدادي، كيف و...به غير از دفاتر كه حدود 500 قلم مي‌شود تصويرگري كرديم و هم‌اكنون در مرحله‌ي توزيع آنها هستيم. 

وي افزود: اميدواريم براي قدم‌هاي بعدي بتوانيم به سوي كاراكترهاي جدي ديگري برويم و با توليد انيميشن و جريان‌سازي رسانه‌اي اين كاراكترها را تبديل به يك جريان واقعي كنيم. 

"حسيني" عنوان كرد: در اين اقدام جديد و خلاقانه علاوه بر مؤسسه فرهنگي "روشناي"، دفاتر "ايام" و "قاصدك" نيز به طور خصوصي فعاليت‌هايي را انجام دادند و به دنبال آنها دو نهاد حوزه هنري استان تهران و كانون پرورش فكري كودك و نوجوان در اين مسير ورود پيدا كرده‌اند و ما اميدواريم كه روز به روز شاهد رشد محصولات ديگر مربوط به حوزه كودكان باشيم. 

وي در پايان با اشاره به نكته‌ي جالبي در خصوص طرح‌هاي روي جلد بيان كرد: بسيار جالب بود كه در ميان تصويرهاي كار شده ضمن استقبال از كليه‌ي طرح‌ها ميزان استقبال از طرح شهيد "احمدي روشن" بيشتر و چشمگيرتر بود. 
 
*نوشت‌افزار ملي را در قالب طرح‌هاي ايراني و اسلامي به پيشرفت خواهيم رساند 

در ادامه "وحيد جليلي" مدير دفتر جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي افزود: خوشبختانه نيروي حزب الله در تمامي عرصه‌هاي مختلف فرهنگي وارد و با ابتكارات خود تلاش مي‌كند كه قدم‌هايي را در جهت عوض كردن چهره‌هاي نامطلوب برخي عرصه‌هاي فرهنگي بردارند. 

وي ادامه داد: اگر نگاهي به سابقه ديرينه نوشت‌افزار در كشور ما بيندازيم مشاهده مي‌كنيم كه مصوباتي درخصوص تغييرات در تصاوير و طرح‌هاي روي آنها ارائه شده است از جمله مصوبه‌ي 474 شوراي انقلاب اسلامي كه تحت عنوان ايجاد تغييرات در تصاوير روي البسه و لوازم التحرير و كالاهاي مشابه بود. 

"جليلي" با اشاره به بندهاي مختلف اين مصوبه عنوان كرد: مصوبه 474 مجلس شوراي اسلامي هم به موارد سلبي و هم به موارد ايجابي پرداخته و شامل بندهايي نظير جلوگيري از به كار گرفتن علايم و نشانه‌هاي با تأثير منفي بر فرهنگ عمومي، تشويق به استفاده از نقوش اسلامي و تلاش در ترويج نقوش اسلامي از سوي رسانه‌هاي گروهي مانند صدا و سيما و مطبوعات بود كه با تمامي اين بندها موافقت و به تصويب رسيد. 

وي با اشاره به جلسه‌ي شوراي انقلاب فرهنگي با رئيس‌جمهور در سال گذشته در اين خصوص بيان كرد: با توجه به گزارش مفصلي كه در اين جلسه در رابطه با قرار دادن تصاوير و نقوش ايراني بر روي لوازم التحرير ارائه شد هم‌اكنون در اين حوزه مشخص بيش از 150 ميليون نسخه دفترچه و 4 هزار ميليارد تومان گردش مالي اين لوازم وجود دارد. 

مدير دفتر جبهه‌ي فرهنگي انقلاب اسلامي ادامه داد: بنابراين اين عرصه، عرصه‌ايست كه بحث‌هاي كارشناسي آن انجام و حساسيت‌هاي لازم در اين راستا به كار گرفته شده است و براساس قانون‌هاي بالادستي در نظام جمهوري اسلامي ايران هيچ خلأيي در اين جريان وجود ندارد. 

وي خاطر نشان كرد: با توجه به پيش‌فرض‌هاي غلط ما در اين راستا متوجه شديم كه ورود به اين عرصه كار سختي نبوده و فقط با اين پيش‌فرض‌ها فرصت‌هايي را طي ساليان دراز از دست داده‌ايم به طوري كه مي‌توانستيم خيلي پيش از اينها دست به چنين اقدام مهم بزنيم. 

"جليلي" افزود: اميدواريم كه هم دستگاه‌هاي دولتي و هم انجيوهاي مستقل فرهنگي و همچنين با هماهنگي دستگاه‌هاي تبليغاتي، رسانه‌اي و فرهنگي به ما كمك شود تا زودتر بتوانيم نوشت‌افزار ملي را در قالب طرح‌هاي ايراني و اسلامي به پيشرفت برسانيم. 

وي همچنين اضافه كرد: ضمن اميدواري‌هاي مذكور اميدواريم كه با همت و هضم و برنامه‌ريزي درست بتوانيم يك عمليات موفق و فراگير در حوزه فرهنگ عمومي نظاره‌گر باشيم چرا كه موفقيت در اين راستا و اعتماد به نفس حاصل از آن نيروهاي پاي كار انقلاب را به سوي عمليات‌هاي بزرگ رهسپار خواهد كرد و همانطور كه مشاهده شد امكان پيشرفت و ارتقاي چنين حركت‌هايي در بازار بسيار وجود دارد. 
 
*رفع خلأ موجود در كتاب‌هاي درسي و رمان‌ها با توجه به بيشتر به موضوع ايثار و شهادت  

پس از آن "رضا مؤمنين" معاون پژوهشي ارتباط فرهنگي بنياد شهيد در اين خصوص بيان كرد: دشمن ارزشهاي دفاع مقدس را هدف گرفته بنابراين اميدواريم خلأهاي موجود در كتاب‌هاي درسي، داستان‌ها و رمان‌ها رفع و با توجه بيشتر به حوزه ايثار و شهادت اين فرهنگ را در ذهن فرزندانمان نهادينه كنيم. 

وي افزود: نهادينه كردن فرهنگ ايثار و شهادت و مصون‌سازي از همه‌ي انحرافات و تلاشي است كه دشمن در همه ابعاد مختلف به فرهنگ ما دارد. 
 
* رونمايي از 10 تصوير روي جلد دفاتر از سوي خانواده شهدا 

شايان ذكر است؛ كه در اين مراسم ضمن رونمايي از اين نوشت‌افزار از خانواده شهداي هسته‌اي كشورمان نيز تقدير به عمل آمد و لوح تقديري جهت يادبود تقديم آنها شد. 

گفتني است؛ كه همسران شهيدان "احمدي روشن"، "شهرياري"، "عليمحمدي"، "تهراني مقدم" و "مصطفي موسوي" و به دنبال آن دكتر "لاله افتخاري" همسر و فرزند شهيد هر كدام دفتري را با تصوير شهيدان موردنظر رونمايي كردند و به همراه آنها "عليرضا احمدي روشن" فرزند شهيد "احمدي روشن" از تصوير شخصيت "پارسا" رونمايي كرد. 

در ادامه سه نخبه علمي به نام‌هاي "مسعود شفاعي"،‌ "اميرحسين گرزي" و "كرمي" تصوير شخصيت "خانواده رضوي" را رونمايي كردند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار