آخرین آمارهای رسمی از کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و سایر شهرهای کشور در طول یک سال خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران بررسی نتایج طرح "جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور" در زمستان سال 91 بیانگر کاهش 38.2 درصدی واحد‌های مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و کاهش 9.2 درصدی آن در سایر شهرداری‌های کشور در زمستان 91 نسبت به زمستان 90 است.

کاهش واحد های مسکونی پیش بینی شده در تهران

بنابراین گزارش در زمستان 91، حدود 37 هزار و 176واحد مسکونی در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 19.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 38.2 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 9.4 واحد بوده است.

همچنین تعداد 3956 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 16.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 53.2 درصد کاهش داشته است.

کاهش 23 درصدی زیربنا در پروانه‌های ساختمانی

براساس اين گزارش مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در زمستان 91 بالغ بر هفت میلیون و 504 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 23.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 23.2 درصد کاهش داشته است.

متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود 1897 مترمربع بوده است.

کاهش مساحت زمین در پروانه‌های ساختمانی

براساس اين گزارش مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود یک میلیون و 533 هزار مترمربع بود که نسبت به فصل گذشته حدود 7.8 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 30.4 درصد کاهش داشته که متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان 388 مترمربع بوده است.

39 درصد مجوزها برای ساخت ساختمان‌های فلزی

همچنین توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی برحسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آنها در زمستان 91 بیانگر آن است که 39.1 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 60.8 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون آرمه، 0.1 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر و آهن و پروانه‌ای برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح وجود نداشته است.

مجوز ساختمان‌های سه طبقه در کشور

اما در زمستان گذشته حدود 195 هزار و 299 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 21.6 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9.2 درصد کاهش یافته و متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان 3.3 واحد بوده است.

کاهش4.2 درصدی پروانه های احداث ساختمانی در یک سال

همچنین 59هزار و 874 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در زمستان 91 صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 40.2 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 4.2 درصد کاهش داشته است.

زیربنای 33 میلیون متری در پروانه‌های کشوری

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نیز حدود 33 میلیون و 122 هزار مترمربع بود که نسبت به فصل گذشته حدود 37.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 0.6 درصد کاهش داشته است همچنین متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها 553 مترمربع بوده است.

افزایش 47 درصدی مساحت زمین درمجوزهای ساخت

براساس اين گزارش مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در زمستان 91 در کل کشور حدود 21 میلیون و 61 هزار مترمربع بود که نسبت به فصل گذشته حدود 47.4 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته شش درصد کاهش داشته است که متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان 352 مترمربع بوده است.

بیش از نیمی از ساخت و سازها بتون آرمه هستند

همچنین توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی برحسب نوع اسکلت و مصالح عمده‌ی به کار رفته در بنای آنها در زمستان 91 نشان می‌دهد که 24.3 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت‌ فلزی، 55.1 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون آرمه، 19.7 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر و آهن و 0.9 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.

برچسب ها: ساختمان ، شهر ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار