منابع خبري در ترکيه فاش ساختند دستگاه اطلاعاتي اين کشور حدود دو هفته پيش از برکناري محمد مرسي از سمت رياست جمهوري مصر به رهبران اخواني درباره امکان بروز کودتاي نظامي در کشور هشدار داده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه استار چاپ ترکيه در اين باره نوشت احمد داود اوغلو در گفتگويي با شبکه تلويزيوني 24 ترکيه گفت: اواخر ماه ژوئن و تقريبا ده تا پانزده روز قبل از کودتاي نظامي مصر، آنکارا هاکان ويدان رئيس دستگاه اطلاعاتي ترکيه را به قاهره اعزام کرد تا با محمد مرسي ديدار کند و به او  درباره امکان بروز کودتا در کشور هشدار دهد.
داود اوغلو افزود: ويدان در اين سفر با مرسي و برخي از رهبران اخوان المسلمين ديدار کرد و  به آنان درباره تحرکات  مشکوک منطقه اي عليه مرسي و حمايت منطقه اي و بين المللي از چنين تحرکاتي هشدار داده بود.
روزنامه استار نوشت: هاکان ويدان در اين سفر هشدار داد مصر بايد تدابير لازم را جهت به شکست کشاندن طرح برکناري مرسي بينديشد و حتي براي مقابله با کودتاي احتمالي راهکارهايي نيز ارائه کرده بود و يکي از اين راهکارها تلاش براي جذب افکار عمومي از هر رنگ و حزب و مشاوره با احزاب سياسي مختلف جامعه بود تا از اين طريق مشروعيت نظام سياسي بيشتر شود.
اين روزنامه ادامه داد:ويدان همچنين از سران مصري خواسته بود روابط خود را با جهان خارج قطع نکنند و حتي ديداري را از کشورهاي آمريکا و ايران داشته باشند.
به گزارش پايگاه خبري محيط، در حوزه اقتصادي نيز رئيس دستگاه اطلاعاتي ترکيه از سران مصري خواسته بود تدابيري اتخاذ کنند که نتيجه آن بهبود روند زندگي مردم باشد و در اين راه بهترين راهکار توجه به بخش گردشگري است.
ديگر توصيه هاي ويدان به سران مصراهميت به نظافت شهرها و محيط زيست و وعده حمايت ترکيه به مصر در نظافت و زيباسازي شهر قاهره بود.
استقبال از کارشناسان مصري  براي گذراندن دوره هايي در ترکيه و استفاده از تجارب ترکيه در اداره امور مصر نيز از ديگر توصيه هاي رئيس دستگاه اطلاعاتي کشور ترکيه در اين سفر بود.
برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار