مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس از خريد پالايشگاه توسط بخش خصوصي خبر داد و گفت: در صورت موافقت و حمايت دولت، اين شركت آمادگي دارد تعدادي از پالايشگاه هاي گازي پارس جنوبي را خريداري و راهبري كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهرزاد صفوت در نشست خبري که در منطقه وي‍ژه اقتصادي انرژي پارس، برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: شركت پتروپارس همزمان با توسعه اولين فاز پارس جنوبي و با هدف ارتقا و بهره گيري از توان، ‌مهارت و تجربه متخصصان داخلي و انتقال دانش مديريتي و فناوري روز دنيا به داخل كشور ايجاد و در تاريخ 7 بهمن 1376 تاسيس گرديد و در حال حاضر 100%  سهام اين شركت متعلق به شركت NICO از شركت هاي وابسته به شركت ملي نفت ايران (NIOC) است.

پس از اتمام موفقيت آميز پروژه فاز يك، توسعه بخش ديگري از پروژه هاي ميدان گازي پارس جنوبي نظير پروژه عظيم فازهاي 6،7،8 پارس جنوبي كه به تنهايي معادل 4 فاز از فازهاي اين ميدان است، پروژه فاز 12 پارس جنوبي و پروژه فاز 19 پارس جنوبي به شركت پتروپارس واگذارشد. همچنين با درخشش پتروپارس در اجرا و به سرانجام رسانيدن ابر پروژه‌هاي ميدان گازي پارس جنوبي، شركت پتروپارس توانست اجراي پروژه‌هاي ديگري در ساير ميادين نفت و گاز در داخل و خارج كشور را در دستور كار قرار دهد كه از آن جمله مي‌توان به اجراي پروژه فرزاد A، پروژه توسعه ميدان كابينداي شمالي و غيره اشاره كرد.

همچنين شركت پتروپارس با توجه به تامين مالي پروژه‌هاي فازهاي 1 و 6،7،8 و فاز 12، به عنوان تنها پيمانكار داخلي است كه با پشتوانه شركت نيكو به عنوان سهام‌دار خود توانسته است تامين مالي اين ابر پروژه ها را بر عهده بگيرد.

صفوت مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پترو پارس با بیان اینکه فرآیند راه اندازی یک پالایشگاه گازی فرآیندی پیچیده است، افزود: همزمان با آغاز پروژه های صنعت نفت در عسلویه  به منظور تولید گاز از میدان بزرگ پارس جنوبی  شرکت های ایرانی در مرحله پیش راه اندازی فعال بودند و متاسفانه مرحله راه اندازی پالایشگاه های گازی صرفاً در انحصار  چند شرکت خارجی بود .
 
صفوت با بیان اینکه در حال حاضر شرکت بهره برداری و مدیریت پترو پارس با استفاده از تجربیات گذشته و دانش متخصصان خود به عنوان یکی از شرکت های خصوصی فعال درعرصه راه اندازی فاز های پالایشگاهی شناخته می شود، افزود: پیش راه اندازی فازهای 15 و 16 نمونه ای درخشان از  ساخت یک پالایشگاه تمام ایرانی به دست پر توان متخصصان داخلی است و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته طی هفته های آینده مرحله دیگری از مقدمات راه اندازی کامل این پالایشگاه به اتمام برسد .

وی با بیان اینکه برای راه اندازی فاز 15 و 16 پارس جنوبی از 500 نفر برای مصاحبه  عمومی(دانش کلی رشته تحصیلی) دعوت شد ،تصریح کرد:تعداد 200 نفر از این داوطلبان برای طی دوره های آموزش تخصصی دعوت شدند که بیش از نیمی از آنان نیروهای  جوان و تحصیلکرده استان بوشهر بودند .

مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پترو پارس حضور غول های نفتی جهان در پارس جنوبی را از عوامل موفقیت شرکت های ایرانی به خصوص شرکت مدیریت و بهره برداری پترو پارس دانست و افزود: برنامه ریزی بلند مدت،تجربه، اعتماد به تخصص  و توانایی نیروی های تحصیلکرده ایرانی نوید افقی روشن در صنعت نفت می دهد که این امر جز با کار و تلاش میسر نخواهد شد.

صفوت راه اندازی نسخه های جدید سیستم رایانه ای مدیریت تعمیرات در سکو های دریایی فازهای 1 تا 10  و بخش خشکی فاز های 6 و 7 و 8 پارس جنوبی  را نمونه ای دیگر از موفقیت های این شرکت یاد کرد و افزود: جمع آوری و سازماندهی اطلاعات و مستندات فنی تجهیزات پالایشگاه، تشکیل بانک اطلاعاتی مستندات فنی، عملیات ورود داده های فنی و تجهیزات به پایگاه داده با نرم افزار  نگهداری و تعمیرات از جمله ویژگی های شاخص این نرم افزار است.
 
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پترو پارس رشد و توسعه متوازن در تمامی  عرصه ها را از مهمترین راهبرد های این شرکت در سطح منطقه دانست و افزود: تلاش ما بر این بوده است با  برگزاری دوره های مختلف آموزشی در شهرستان عسلویه گامی در جهت تحقق توسعه فرهنگی و اجتماعی این منطقه برداریم و با توجه به اهداف شرکت اینگونه برنامه ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وي ضمن تاكيد بر توانمندي اين شركت براي مديريت، بهره برداري و راهبري پالايشگاه هاي گازي پارس جنوبي، درخواست كرد كه دولت يكي از پالايشگاه هاي پارس جنوبي كه توسط شركت پتروپارس احداث شده است را همراه با ارايه تسهيلات به اين شركت عرضه كند يا اينكه يكي از پالايشگاه هايي كه شركت پتروپارس به عنوان پيمانكار در آن فعال است را بعد از بهره برداري، به شركت بهره برداري و مدريت پتروپارس واگذار كند.

صفوت افزود: به دنبال اين هستيم بهره برداري پالايشگاه هايي كه شركت پتروپارس به اتمام مي رساند را در اختيار بگيرم و به شركت گاز واگذار نشود؛ چرا كه واگذاري اين پالايشگاه ها به شركت گاز توجيه منطقي و اقتصادي ندارد؛ به عنوان نمونه اكنون شركت گاز پالايشگاهي كه مي شود با ۵۰۰ نفر راهبري كرد را با يك هزار و ۲۰۰ نفر راهبري مي كند.

وي در خصوص سهام اين شرکت که 49 درصد آن در اختيار شرکت خارجي است  که مشکل قانوني ايجاد مي کند افزود: وجود هر گونه مشكل حقوقي در اين ارتباط را رد كرد.

مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس افزود: با اين حال اصرار داريم بعد از واگذاري نيز شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس ۱۰۰ درصد ايراني نشود و به عنوان يك شركت بين المللي باقي بماند.

صفوت در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اينكه در صورت توافق دولت مبني بر فروش يك پالايشگاه پارس جنوبي، شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس منابع مالي لازم جهت خريد پالايشگاه را از كجا تامين مي كند؟، گفت: ما مي توانيم از تسهيلات بانكي و دولتي برخوردار شويم؛ بعنوان نمونه، صندوق انر‍ژي بانك ملت مي تواند به بخش خصوصي در اين ارتباط تسهيلات اعطا كند؛ علاوه بر اين، هم اكنون منابع مالي سرگردان زيادي در بخش خصوصي وجود دارد كه مي توان اين منابع را در اين بخش جذب كرد.

وي در ادامه سخنان خود بر راهبري پالايشگاه هايي كه توسط شركت پتروپارس احداث شده است تاكيد كرد و گفت: در آخرين جلسه هيات مديره شركت ملي نفت ايران، پيشنهادي از طريق شركت نفت و گاز پارس مبني بر بهره برداري ۵ ساله فاز ۱۲ مطرح شد كه شركت ملي نفت با اين پيشنهاد موافقت كرد.

صفوت ادامه داد: به اين ترتيب بعد از موافقت شركت نفت و گاز پارس، نخستين بهره برداري و راهبري پالايشگاه هاي گازي پارس جنوبي توسط شركت بخش خصوصي اتفاق خواهد افتاد.

مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس با تاكيد بر اينكه ساخت و راه اندازي يك پالايشگاه به مراتب سخت تر از بهره برداري آن است، گفت: با توجه به تجربيات شركت در راه اندازي و بهره برداري فازهاي پارس جنوبي، به دنبال آن هستيم كه بهره برداري را نيز خودمان انجام دهيم.

مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس در ارتباط با تاسيس اين شركت، گفت: موضوع تاسيس يك شركت راه اندازي و بهره برداري به عنوان يك شركت زيرمجموعه شركت پتروپارس از زمان راه اندازي فازهاي ۱ و ۲ و همچنين فازهاي ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبي مطرح شد؛ اين در حالي بود كه پرو‍‍‍ژه هاي پارس جنوبي با آنچه تا آن روز در برنامه ريزي پروژه هاي صنعت نفت وگاز مي شناختيم، بسيار متفاوت بود.

صفوت تصريح كرد: بعد از راه اندازي فازهاي ۱ و ۲ و همچنين فازهاي ۶ و ۷ و ۸، شركت پتروپارس به اين نتيجه رسيد كه بايد در بخش راه اندازي و بهره برداري ورود كند؛ به اين ترتيب شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس در سال ۱۳۸۸ با هدف انجام فعاليت هاي مربوط به راه اندازي و بهره برداري از تاسيسات صنايع نفت و گاز با مشاركت يك شركت خارجي و شركت ايراني پتروپارس تاسيس شد.
 
مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پترو پارس با اشاره به اجراي پروژه هاي راه اندازي در فازهاي مختلف پارس جنوبي، افزود: تا قبل از اين كه شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس به طور تخصصي به حوزه راه اندازي و بهره برداري ورود پيدا نكرده بود براي بهره برداري مجبور بوديم نيروهاي هندي و فيليپيني و يا نيروهاي با سابقه شركت ملي نفت را بكار گيريم كه هندي ها و فيليپيني ها علاوه بر هزينه هاي سنگين دستمزد بعد از حدود ۱۰ ماه از پروژه خارج مي شدند و از طرف ديگر تعداد نيروهاي شركت ملي نفت نيز در كل كشور محدود بود به نوعي كه تعداد اين افراد به ۵۰ نفر نمي رسيد.

به گفته وي براي رفع اين مشكل مقرر شد در گام نخست بخشي از نيروهاي مورد نياز را بعد از برگزاري مصاحبه هاي تخصصي و اجراي دوره هاي آموزشي از جوانان دانش آموخته ايراني تامين كنيم كه به اين ترتيب در مرحله نخست حدود ۲۰۰ نفر از دانش آموختگان رشته هاي مكانيك، شيمي و برق انتخاب شدند و براي تبديل آنها به نيروهاي ماهر، برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي و زبان انگليسي براي آنها برنامه ريزي شد.

صفوت با اشاره به اين كه هم اكنون ۴۰۰ نيروي با سابقه در بخش بهره برداري در كشور وجود دارد، گفت: به اين ترتيب انحصار شركت هاي خارجي و همچنين شركت ملي نفت ايران در حوزه بخش بهره برداري شكسته شد.

وي با تاكيد بر كاهش هزينه هاي راه اندازي از سوي اين شركت، تصريح كرد: معمولا پنج درصد منابع يك پرو‍ژه به منظور راه اندازي در نظر گرفته مي شود در حالي كه ما هم اكنون با يك سوم اين مبلغ و گاها پايين تر از آن، پروژه را راه اندازي مي كنيم.

در حالي كه پيش از اين دليل راه اندازي واحد (ترين) نخست فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي با استفاده از گاز ترش فازهاي ۶ و ۷ و ۸ ، آماده نبودن بخش دريايي اين دو فاز اعلام شده بود، مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس، گفت: در صورت تكميل بخش دريايي اين فاز، امكان راه اندازي با گاز اين فازها وجود نداشت چرا كه به دليل مسايل تحريم، كمپرسورهاي پروپان اين فاز تامين نشده است و مجبوريم با گاز بخش خشكي راه اندازي پالايشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ را ادامه دهيم.

مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس اضافه كرد: پيش از اين راه اندازي پالايشگاه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبي نيز با استفاده از گاز ۶ و ۷ و ۸ انجام شد، با اين تفاوت كه در فاز ۹ و ۱۰ تجهيزات پالايشگاه كامل بود.

وي با اشاره به اين كه بخش درياي فاز ۱۵ و ۱۶ يك سال ديگر به اتمام مي رسد، ادامه داد: به اين ترتيب حتي اگر هم اكنون بخش درياي فاز ۱۵ و ۱۶ آماده باشد، نمي توانيم گاز اين فاز را به پالايشگاه ۱۵ و ۱۶ بياوريم.

صفوت تحريم هاي اعمال شده بر عليه صنعت نفت را ناجوانمردانه عنوان كرد و گفت: در تحريم ها تمامي تجهيزات و قطعات را به ما مي دهند اما در نهايت جلوي ورود يك قطعه مهم را مي گيرند كه به اين ترتيب كل كار به دليل نبود آن قطعه با مشكل روبرو مي شود.

مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس اظهار كرد: كمپرسورهاي مورد نياز پالايشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ تا ۴۰ كيلومتري ساحل عسلويه آمد اما بعد از تنگ تر شدن تحريم ها، برگردانده شد.
وي در خصوص آخرين وضعيت پالايشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي، گفت:پس از آن كه واحد (ترين) يك اين فاز را راه اندازي كرديم، شركت نفت و گاز پارس از ما خواست كار را به منظور تعميرات متوقف كنيم. پيش بيني مي شود در شهريور ماه جاري بهره برداري دوباره ترين يك آغاز شود.
مدير عامل شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس از مذاكره اين شركت در خصوص دريافت پروژه پيش راه اندازي و راه اندازي ترين دوم فاز ۱۵ و ۱۶ خبر داد.

وي در ادامه سخنان خود از آغاز پيش راه اندازي فاز ۱۲ پارس جنوبي از يك ماه گذشته خبر داد و گفت: به طور ميانگين پيش راه اندازي و راه اندازي هر ترين حدود ۵ تا ۶ ماه طول مي كشد كه به اين ترتيب اميدواريم در سال جاري يك ترين از اين فاز را راه اندازي كنيم و بر اساس برنامه ها ظرف ۲۶ ماه پالايشگاه فاز ۱۲ به طور كامل راه اندازي شود.

گفتني است طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۲ پارس جنوبي به‌ منظور برداشت روزانه‌ سه ميليارد فوت‌ مكعب‌ گاز از مخزن‌ پارس جنوبي طراحي‌ شده و فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي نيز با هدف توليد روزانه‌ ۵۰ ميليون‌ متر مكعب‌ گاز طبيعي‌ و توليد روزانه‌ ۸۰ هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌ در دست اجرا است. محسن خجسته‌مهر معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت پيش از اين از آغاز توليد گاز از اين فازها (۱۲، ۱۵ و ۱۶) در سال‌ جاري خبر داده است.

شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس (POMC) در حوزه هاي ارايه خدمات مشاوره در زمينه مديريت صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، بهره برداري و نگهداري و تعميرات بخش هاي فرايندي و تاسيساتي و همچنين خريد مواد، تجهيزات و قطعات يدكي مرتبط با بخش هاي فرايندي و تاسيسات فعاليت مي كند.

از جمله پروژه هايي كه شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس تاكنون در اجراي آن نقش داشته است پروژه پياده سازي و نظارت بر اجراي سيستم هاي ايمني، بهداشت، حفظ محيط زيست و آتش نشاني پالايشگاه فاز ۱ پارس جنوبي به همراه مجتمع گاز پارس جنوبي، عمليات پياده سازي و نظارت بر اجراي سيستم هاي ايمني، بهداشت و حفظ محيط زيست و آتش نشاني پالايشگاه فازهاي ۲ و ۳ پارس جنوبي، ارايه خدمات ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE) سايت عملياتي پروژه خشكي فاز ۱۹ پارس جنوبي و اجرا و مجموعه سكوهاي فاز ۱ تا ۱۰ در بخش دريا بوده است.

همچنين پيش راه اندازي و راه اندازي بخش خشكي فازهاي ۱۵ و ۱۶ از پروژه هاي اجرا شده توسط شركت بهره برداري و مديريت پتروپارس است و پيش راه اندازي و راه اندازي بخش خشكي فاز ۱۹ پارس جنوبي و همچنين اجرا و پياده سازي سيستم مديريت نگهداري و تعميرات رايانه اي در بخش خشكي فاز ۱۹ نيز از پروژه هاي آتي اين شركت است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار