"سلطان قابوس" سلطان عمان به عنوان اولين ميهمان خارجي حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران فردا(يکشنبه) وارد پايتخت کشورمان تهران مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سلطان قابوس، سلطان عمان به عنوان اولین ميهمان خارجی رئیس جمهور کشورمان فردا(یکشنبه) در رأس هیئتی بلندپايه  به تهران سفر می‌کند.
 
بر اساس این گزارش "حسین امیرعبداللهیان"، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که پیش از این، از سفر سلطان قابوس به تهران خبر داده بود، این سفر را در راستای تحکیم مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای عنوان کرد.
 
سلطان قابوس در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور کشورمان با مقام معظم رهبری و دیگر روسای قوا نیز دیدار خواهد کرد.
 
بر اين اساس "سیدعباس عراقچی" سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره سفر سلطان قابوس به ایران گفت: پس از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوري اسلامي ايران، سلطان عمان پیغام داده بود که علاقه‌مند است اولین مهمان خارجی وي باشد.
 
وي افزود: ایران و عمان در دو سوی خلیج فارس هستند و همواره همکاری نزدیکي با يکديگر داشته‌اند. دولت عمان نیز همیشه نسبت به ایران احساسات برادرانه خود را نشان داده و این مسئله را در عمل ثابت کرده است.

** سلطان قابوس کيست؟

"قابوس بن سعید" سلطان کشور پادشاهی عمان است؛ وي زاده شهر صلاله و  چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان "آل‌بوسعید" به شمار مي‌رود.

لقب وي در میان اعراب "جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید" به معنی "اعلی‌ حضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید" است.  
 
سلطان قابوس مراحل اولیه تعلیم خود را در صلاله آغاز کرد؛ وي در سن ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید.

سلطان قابوس در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز خدمت کرد و پس از بازگشت از آلمان دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراند؛ سپس به زادگاه خود بازگشت.

وي پس از بازگشت به عمان در مدت شش سال به خواندن درباره تاریخ و تمدن سرزمین عمان و دین اسلام پرداخت.
 
سلطان قابوس در سال ۱۹۷۰ میلادی و پس از برکناری پدرش "سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید" از پادشاهی، بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان گرفت و از شهر صلاله به مسقط نقل مکان کرد؛  پدر سلطان قابوس در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.

سفر قبلی  پادشاه عمان درمردادماه  سال 1388  در شرایط حساسی صورت گرفت؛ در آن سفر وی تلاش کرد تا محاصره  روانی غرب و آمریکا علیه ایران شكسته شود.

سلطان قابوس در دنیای دیپلماتیک خاورمیانه از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است؛ با میانجی‌گری‌هايي كه پادشاه عمان در سال‌هاي اخير ميان جمهوري اسلامي ایران  و آمریکا انجام داده از وي به عنوان "کانال ارتباطی" دو کشور یاد می‌شود.

دولت عمان به دلیل قرار گرفتن در جغرافیای استراتژیک در دور زدن تحریم‌های بین‌اللملی عليه ايران همواره به كشورمان یاری رسانده است.

سلطان قابوس علاقه بسياري به موسیقی کلاسیک دارد؛ گروه ارکستر 120 نفری او از شهرت بالايي در خاورمیانه برخوردار است، این گروه کنسرت‌های مختلفي همواره در داخل و خارج از کشور با حضور خود سلطان برگزار می‌کند. 18 نوامبر سالروز تولد سلطان قابوس به عنوان روز ملی عمان این گروه برنامه‌های موسیقی متنوعی اجرا می‌کند.

همچنین 23 جولای سالروز آغاز پادشاهی سلطان قابوس به" روز تجدد" در عمان معروف است و برنامه‌های موسیقی شاد در این روز اجرا می‌شود.

تاریخچه روابط ایران  وعمان

در بین کشورهای منطقه عمان  یکی از کشورهایی است که همواره رابطه صمیمانه و دوستانه خود را با ایران حفظ کرده و از سوي ديگر به دلیل روابط نزديك عمان با آمریکا و ایران، اين كشور همواره درمسائل في‌مابین دو کشور نقشي مهم ایفا کرده است.

قابل توجه است كه در سال 2009 سه تبعه آمریکایی به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شدند، در اين ميان تلاش‌های دیپلماتیک مسقط برای آزادی این سه تبعه پس از یک سال نتیجه داد و در طی دومرحله تبعه‌های آمریکایی با هواپیمای ارسالی به سمت عمان پرواز کردند.

همچنین آزادی مجتبی عطاردی استاد دانشگاه شریف بازداشت شده در آمریکا، شهرزادمیرقلی خان (زندانی در آمریکا به اتهام واردات دوربین دید در شب) و نصرالله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن و بازداشت در لندن با میانجیگری‌های سلطان قابوس محقق شد.

موقعیت جغرافیایي عمان به دلیل قرار گرفتن در دهانه خلیج فارس و گذرگاه نفت‌کش‌های بین‌المللی موجب شده  تا اين كشور همواره  روابط مناسب ديپلماتيك خود را  با کشورهای  همسایه حفظ کند.

دولت عمان هم‌اکنون در حال ساخت بندر بزرگی به نام "الدقم" در ساحل اقیانوس هند است. هدف از ساخت این بندر اتصال شرق و جنوب شرق آسیا به آسیای مرکزی و قفقاز بوده كه جمهوري اسلامي ایران در قلب این گذرگاه تجاری قرار گرفته است.

"تئودور كاراسيك"  تحلیل‌گر  موسسه  ""NEGMA  ( موسسه  تحلیل مسائل نظام خلیج فارس و خاور نزدیک ) معتقد است " یک دیدگاه کلی درباره کشور عمان وجود دارد و آن اینکه عمان دوست همه کشورهاست و دشمن هیچکدام ."

وي سیاست عمان در خاورمیانه را به سیاست کشورهایی همچون سوئیس و سوئد تشبیه كرده و مي‌گويد: " دولت عمان از دشمن‌تراشی علیه خود خوداری می‌کند و درعین حال از برهم زدن اتحاد موجود بین کشورها نیز اجتناب می‌‌‌‌‌ورزد."


سفیر سابق ایران در عمان:  توسعه روابط با مسقط در اولویت ديپلماسي کشورمان قرار دارد

بر اساس اين گزارش حسین نوش‌آبادی سفیر سابق ایران در عمان در رابطه با سفر سلطان قابوس به تهران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را در چارچوب سیاست خارجی خود که مبنی بر توسعه روابط با همسایگان و اولویت با کشورهای اسلامی است در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و در همین راستا نیز توسعه روابط با مسقط در اولویت کشورمان قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی دو کشور ایران و عمان باعث شده پیوندهای قوی‌تری با یکدیگر داشته باشیم، اظهار داشت: پیوندهای دو کشور در حفظ و ثبات خلیج فارس ، پیوندهای تاریخی و قرابت‌های خونی باعث شده روابط روز به روز گسترش پیدا کند.

نوش‌آبادی با تأکید بر اینکه سفرها در سطح مقامات می‌تواند بر عمق روابط بیافزاید ، تصریح کرد: خوشبختانه طی دو دهه گذشته هر روز شاهد توسعه روابط بوده‌ایم؛ در اين راستا 14 کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان برگزار شده است که سیزدهمین کمیسیون در سال 89 در مسقط و چهاردهمین آن سال گذشته در تهران برگزار شد.

گزارش از فائزه علي‌حسيني

انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، عمان ، دیدار ، قابوس ، سلطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار