سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي هر چند چندان شناخته شده نيست اما وظايف سنگيني بر عهده دارد. در شرايطي كه اقتصاد ايران از بيماري وابستگي به پول نفت رنج مي برد، تامين كردن حتي بخشي كوچك از بودجه دولتي راهي جز فروش محصولات نفتي امري مهم و حياتي است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از  شبكه اخبار اقتصادي ودارايي (شادا)، اقدامات اين سازمان در دو عرصه از اهميت بالايي برخوردار است.سازمان اموال تمليكي با فروش و به مزايده گذاشتن اموال دولتي، در راستاي كوچك سازي دولت كه در سندهاي بالا دستي توجه خاصي به آن شده قدم برمي دارد و در كنار آن با منابع حاصل از اين فروش اموال بخشي از بودجه ي دولت را تامين كند و در صورتي كه توجه بيشتري به آن شود قطعا مي تواند در عرصه اقتصادي كشور نقشي كليدي ايفا كند.
 
 
گفت‌وگوي صورت گرفته با اردشير محمدي رييس اين سازمان را در ادامه مي خوانيم:
 
 
ماموريت‌ها و اهداف وزارتخانه در حوزه تصدي شما چه بوده است؟
 
 
سازمان جمع‌آوري و فروش املاك تمليكي به عنوان بزرگترين برگزاركننده مزايده در سراسر كشور و يكي از شركت‌هاي دولتي تابعه وزارت امور اقتصادي و دارايي كه از شخصيتي حقوقي و استقلال مالي برخوردار است وظيفه قانوني تعيين تكليف به موقع اموالي كه به نحوي از انحاء به تملك يا تصرف دولت در مي‌آيد را بر عهده دارد. اين سازمان بايد تلاش كند كه در شناسايي اموال ضبطي، جمع‌آوري و نگهداري و اداره،‌تعيين و تكليف و فروش اموال مشمول قانون تاسيس سازمان و ساير قوانين مربوط با سرعت، صحت و دقت عمل كند. ما اعتقاد داريم كه بهترين و بيشترين خدمات را با استفاده از فن آوري‌هاي نوين در اختيار خدمت گيرندگان قرار دهيم.

سازمان در راستاي اجراي تعهدات خود چه اقداماتي خاصي را انجام داده است؟
 
سازمان خود را امين اموال دولت و حافظ حقوق ملت مي‌داند و بر اين باور است كه نقشي اساسي در تامين منابع مالي دولت ايفا كند و با ايجاد شفافيت اطلاعاتي امكان دسترسي عادلانه به اطلاعات اموال را براي ذينعفان فراهم كند. سازمان معتقد است كه با ايجاد زيرساخت‌هاي حقوقي و ساختاري مناسب وظايف حاكميتي خود را در كنار وظايف شركتي به نحو احسن انجام دهد و مصمم هستيم كه با اصلاح قوانين و مقررات مورد عمل تنها سازمان متولي تعيين تكليف اموال و مازاد دولت باشيم.
 
درصد تحقق اهداف را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
 
سازمان ما طي سال هاي 90 و 91 از زيان دهي خارج شده و مرحله سوددهي رسيده است. از طرفي با اجراي برنامه‌هاي تعالي سازماني برنامه عملياتي ، آراستگي محيط، تدوين سند راهبردي، تعيين استراتژي و غيره تلاش در راستاي ارتقاي جايگاه سازمان و پذيرش ماموريت جديد در حوزه تعيين تكليف و فروش اموال مازاد دستگاه‌هاي اجرايي با رويكرد تامين منابع مالي دولت را داشته‌ايم. سازمان در سال 91 حدود 186 ميليارد تومان اموال منقول و غير منقول را به فروش رساند و نسبت به سال گذشته 37 درصد پيشرفت داشت.
 
موانع و مشكلات پيش روي شما چه بوده است و چشم انداز و راهكارهاي شما براي رفع موانع آينده چيست؟
 
 
قرار گرفتن سازمان در فهرست شركت‌هاي قابل واگذاري، عدم اجراي قوانين و مقررات مرتبط با وظايف سازمان از سوي ديگر سازمان‌ها، ضعف زيرساخت، كمبود نيروي انساني و متخصص و نامناسب بودن فضاهاي فيزيكي،‌ تجهيزات استاندارد اداري و پشتيباني اصلي ترين مشكلات ما بودند. در كنار هم برخورداري ساختاري پويا و تحول گرا بهره‌مند از فن‌آوري‌هاي روزآمد ايفا گر نقش برجسته در تامين منابع دولت و برخوردار از ظرفيت‌هاي قانوني و حقوقي از ديگر ويژگي‌هاي سازمان ما به شمار مي‌رود.
 
 
اصلي‌ترين چالش‌هايي كه در سال‌هاي گذشته با آن روبرو بوده‌ايد چه بوده است؟
 
در سال‌هاي گذشته ما براي حل مشكلات خود به راهكارهاي بسياري توسل جستيم ارتقاي جايگاه سازمان با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني، پيگيري موضوع تغيير وضعيت حقوقي سازمان و اصلاح ساختار تشكيلاتي در چارچوب تكاليف مندرج در قانون خدمات كشوري با رويكرد پذيرش ماموريت هاي جديد از جمله اين كارها است.همچنين اجراي پروژه سامانه مزايده الكترونيك نيز در سال‌هاي گذشته عملياتي شده در چشم انداز سازمان نيز ويژگي‌هايي از جمله نگاه حرفه‌اي و تخصصي در مزايده، هوشمندي، چابكي، اقتدار و بهره مندي از نيروهاي انساني متخصص و متعهد را شامل مي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فروش ، اموال تملیکی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار