در تازه ترین نسخه از رسوایی های کاخ سفید ، جاسوسي آمريکا از سازمان ملل متحد نيز فاش شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دويچه وله ؛  بر اساس سندي که به دست هفته‌نامه اشپيگل رسيده، مرکز سازمان ملل متحد در نيويورک نيز هدف شنود سرويس مخفي "آژانس امنيت ملي" آمريکا بوده است. کنسولگري آمريکا در فرانکفورت نيز يکي از مراکز استراق سمع بوده است.

سرويس مخفي "آژانس امنيت ملي" آمريکا (NSA) نه فقط نهادهاي اتحاديه اروپا، بلکه مرکز سازمان ملل متحد در نيويورک را نيز هدف عمليات شنود خود قرار داده است. اين ادعا مبتني بر اسناد محرمانه جديدي است که اخيرا به دست هفته‌‌نامه آلماني "اشپيگل" افتاده است.بر اساس اين اسناد، در تابستان 2012 آژانس امنيت ملي آمريکا موفق شده به شبکه داخلي تأسيسات کنفرانس‌هاي ويدئويي سازمان ملل متحد راه پيدا کند و قفل ورود به آن را بشکند.

آژانس امنيت ملي آمريکا در يکي از اين اسناد با اشاره به رمزگشايي کنفرانس‌هاي ويدئويي و تلفني در سازمان ملل گزارش داده که "ترافيک داده‌ها، انتقال کنفرانس‌هاي ويدئويي و تلفني سازمان ملل به ما" را امکان‌پذير ساخته است.در يکي از موردهاي شنود، آژانس امنيت ملي آمريکا متوجه شده که سرويس مخفي چين نيز در حال جاسوسي در نهادهاي سازمان ملل متحد است. آژانس امنيت ملي آمريکا توانسته است آنچه که چيني‌ها شنود کرده بودند را نيز ضبط کند.

عمليات جاسوسي رويکردي غيرقانوني است. آمريکا در توافق‌نامه‌‌ي تاکنون معتبري که با سازمان ملل متحد امضا کرده، متعهد شده است که در اين نهاد بين‌المللي دست به عمليات مخفي نزند.
جاسوسي عليه دو نمايندگي اتحاديه اروپا در آمريکادر اسناد داخلي آژانس امنيت ملي آمريکا آمده که اين سازمان مخفي حتي پس از انتقال دفتر اتحاديه اروپا به سفارتخانه جديد در سپتامبر 2012، عمليات جاسوسي خود را عليه اين اتحاديه ادامه داده است.

در ميان اسنادي که افشاگر آمريکايي، ادوارد اسنودن، از اطلاعات داخلي امنيت ملي آمريکا کپي‌برداري کرده بود، نقشه‌ي سفارتخانه اتحاديه اروپا واقع در خيابان سوم نيويورک ديده مي‌شود که در آن موقعيت دفترها و نيز ساختار شبکه کامپيوتري و سرور‌ها مشخص شده‌اند.آژانس امنيت ملي آمريکا در اسناد خود به ساختمان سفارتخانه اتحاديه اروپا در نيويورک نام رمزي "آپالاچي" و به سفارتخانه اتحاديه اروپا در واشنگتن نام "ماگوثي" را داده است.آژانس امنيت ملي آمريکا در اسناد خود تأييد مي‌کند که نمايندگي‌هاي اتحاديه اروپا در آمريکا از سه راه هدف حمله بوده‌اند: نصب ميکروفون‌هاي مخفي، کپي گرفتن از سخت‌افزار حافظه‌ي داده‌ها و نفوذ به شبکه‌ي کامپيوتري اتحاديه اروپا در واشنگتن.شبکه مجازي داخلي (VPN) که ارتباط ميان دو نمايندگي اتحاديه اروپا در واشنگتن و نيويورک را وصل مي‌کرده، امکان ردگيري بهتر را براي آژانس امنيت ملي آمريکا فراهم مي‌کرده است.

يک کارمند فني آژانس امنيت ملي آمريکا در باره امکاني که از آن استفاده شده، مي‌‌گويد: «اگر ما دسترسي به يک طرف را از دست بدهيم، از طريق شبکه VPN مي‌توانيم با ورود از طرف ديگر آن را بازسازي کنيم.» اين کارمند فني مي‌افزايد: «هر بار "ماگوثي" ما را بيرون مي‌انداخت، ما از طرف ديگر وارد مي‌‌شديم.»

برنامه شنود در بيش از 80 نمايندگي خارجي ايالات متحده بر اساس اين اسناد داخلي، آژانس امنيت ملي آمريکا در بيش از 80 سفارتخانه و کنسولگري خود در سطح جهان، برنامه شنودي کار گذاشته که در شبکه داخلي به آن "سرويس جمع‌آوري ويژه" مي‌گويند. اين برنامه بدون اطلاع کشور ميزبان به کار گرفته مي‌شود.

گفته مي‌‌شود که آژانس امنيت ملي آمريکا چنين مرکز شنودي را در فرانکفورت و وين نيز دارد.در اسناد آژانس امنيت ملي آمريکا آمده است که وجود واحدهاي شنود در سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌ها را بايد در هر شرايطي مخفي نگاه داشت. سند آژانس امنيت ملي آمريکا مي‌افزايد که علني شدن چنين برنامه‌ي شنودي، "به مناسبات ]ايالات متحده آمريکا[ با کشور ميزبان آسيب جدي خواهد رساند".
برچسب ها: آمریکا ، جاسوس ، واشنگتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار