بسته حقوقی برای آشنایی بیشتر با قوانین

با خواندن این مطلب از دیدن احضاریه دادگاه نترسید

در عالم حقوق ممکن است دعوت­نامه حقوقی باشد یا کیفری که این دو نوع دعوت­نامه با هم تفاوت­هایی نیز دارند؛ برای حضور در دادگاه حقوقی دادخواست و پیوست‌های آن باید به مخاطب ابلاغ شود؛ اما برای حضور در دادگاه کیفری در قدم اول احضاریه ارسال می‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هر دعوتی آداب و رسوم خودش را دارد؛ اگر این دعوت برای مراسم عروسی باشد با کارت دعوتی شاد صورت می‌گیرد و اگر دعوت برای جلسه سخنرانی باشد، دعوت‌نامه متناسب با جایگاه و شأن سخنران و شنونده طراحی می‌شود؛ برای حضور در جلسه رسیدگی کیفری هم دعوت‌نامه‌ای ارسال می‌شود که در این بسته حقوقی با آن آشنا می‌شوید

دعوت‌نامه دادگاه حقوقی و کیفری

در عالم حقوق ممکن است دعوت­نامه حقوقی باشد یا کیفری که این دو نوع دعوت­نامه با هم تفاوت­هایی نیز دارند؛ برای حضور در دادگاه حقوقی دادخواست و پیوست‌های آن باید به مخاطب ابلاغ شود؛ اما برای حضور در دادگاه کیفری در قدم اول احضاریه ارسال می‌شود.

احضاریه، دعوتی است که از طرف مقام قضایی برای یک شخص برای حضور در مرجع قضایی به عمل می‌آید؛ بنابراین در مرحله اول مخاطب «دعوت» می‌شود، اما اگر به این دعوت توجه نکرد کمی سخت‌گیری بیشتر می‌شود و این بار نوبت به «جلب» می‌رسد. جلب بعد از به نتیجه نرسیدن احضاریه صادر می‌شود و نتایج آن کمی سنگین‌تر است.

احضاریه فرم‌هایی چاپی است که برای دعوت به مرجع قضایی برای متهم ارسال می‌شود و در شعبات بازپرسی، دادیاری و شعب دادگاه وجود دارند.

در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1378 با توجه به حذف دادسرا از سیستم قضایی و مراجعه مستقیم به قاضی، احضار و برگه احضاریه فقط برای دعوت مهتم به محاکمه در دادگاه صادر می‌شد، اما با تصویب قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب در سال 1381(قانون احیای دادسرا) و بازگرداندن دادسرا به سیستم قضایی، اکنون احضار و صدور برگه احضاریه در دو حالت صورت می‌گیرد:

۱- احضاریه صادره از سوی دادسرا برای دعوت متهم برای بازجویی و تحقیقات مقدماتی۲- احضاریه صادره از سوی دادگاه برای دعوت متهم به جلسه دادرسی

این دو مورد هر چند که در ضمانت اجرا و نادیده گرفتن احضاریه با یکدیگر متفاوت هستند؛ در شرایط کلی و تشریفات صدور تابع مقررات واحدی هستند.

تشریفات احضار

با رسیدن احضاریه به در منزل، مخاطب آن عملاً در جریان دادرسی کیفری قرار می‌گیرد و مسئولیت‌هایی برای او به ‌وجود می‌آید. احضاریه تشریفات خاصی دارد که در ادامه بیان می‌شود:

1- دلایل کافی برای احضار متهم: شرط اول برای احضار متهم وجود دلایل کافی برای احضار وی است. البته در رسیدگی‌های کیفری همین‌ که شکایتی وجود داشته باشد حتی اگر دلایلی وجود نداشته باشد، برای رسیدگی کافی است؛ اما برای احضار کسی صرف وجود شکایت یا حتی گزارش ضابطان دادگستری علیه کسی، کافی نیست، بلکه عمل مجرمانه که به شخص نسبت داده می‌شود، باید مستند به قراینی باشد که دست‌کم احتمال ارتکاب آن از جانب وی داده شود.

بنابراین بین شروع رسیدگی و احضار متهم باید تفاوت قایل شویم؛شروع رسیدگی بدون دلایل ممکن است؛ اما احضار متهم بدون دلیل ممکن نیست.2- احضار با احضارنامه: احضار متهم به وسیله احضارنامه به عمل می‌آید. اکنون اگر چه سامانه ابلاغ الکترونیکی و پیامکی به وجود آمده است، احضار متهم به وسیله تلفن و پیام شفاهی ضمانت‌ اجرایی ندارد؛ در نظریه شماره 696/339 مورخ 18/11/1365 اداره حقوقی آمده است: «مطابق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری ...احضار متهم باید به‌وسیله احضارنامه به عمل آید.

بنابراین احضار متهم از طریق تلفن یا پیام شفاهی احضار قانونی به‌شمار نمی­آید و فاقد ضمانت اجرایی است.»3- دو نسخه‌ای بودن احضارنامه: احضار‌نامه در دو نسخه فرستاده می‌شود، یك نسخه را متهم می‌گیرد و نسخه دیگر را‌ امضا می‌کند و به مأمور احضار برمی‌گرداند. نسخه دوم در پرونده نگهداری خواهد شد.

مندرجات احضارنامه

در صورتی که نام فردی در احضاریه درج شده باشد به این معنی است که باید در دادگاه کیفری یا دادسرا به عنوان متهم حاضر شود؛ بنابراین ابلاغ احضاریه پیامدهایی دارد که به همین دلیل برای احضاریه شرایطی در نظر گرفته شده است:

۱- مشخصات متهم: مشخصات متهم به این دلیلدرج می‌شود که مأمور ابلاغ باید هویت متهم را بشناسد تا بتواند امر ابلاغ را به درستی انجام دهد. برای این منظور علاوه بر اسم و شهرت احضار شده، اسم پدر و آدرس متهم نیز باید به طور دقیق در احضارنامه قید شود تا در هویت احضار شده تردید وجود نداشته باشد. نوشتن سایر مشخصات متهم از قبیل مجرد یا متأهل بودن، مذهب، سطح تحصیلات، شغل و ... در احضارنامه وجهی ندارد.

۲- درج علت احضار متهم: در احضار نامه و علت احضار باید قید شود. مقصود از علت احضار دلیل کلی فراخواندن شخص است، نه جهات جزیی مندرج در پرونده مانند عناوین اتهامی او. بر این اساس به منظور جلوگیری از لطمه به حرمت و حیثیت اشخاص باید به قدر متیقن از این الزام قانونی بسنده کرد و در احضارنامه، علت کلی احضار، مثلاً رسیدگی به اتهام ذکر شود تا از سایر جهات احضار، که ممکن است شخصی به عنوان شاهد، مطلع، کارشناس و نظایر آنها، توسط مرجع قضایی احضار شود، متمایز شود. البته در جرایمی كه مصلحت اقتضا کند، علت احضار و نتیجه حضور نیافتن ذكر نخواهد شد.

۳- مشخصات مرجع احضار‌کننده: در احضارنامه باید مشخصات مرجع احضار‌کننده درج شود تا احضارشده بتواند به سهولت آن‌ را شناسایی کند.

۴ - درج زمان حضور متهم: زمان حضور متهم ممکن است از طریق یک وقت مقرر تعیین شود که منظور این است که زمان مشخصی اعم از ساعت، روز و ماه و سال تعیین می‌شود تا متهم صرفا در آن زمان حاضر شود. روش دیگری که برای تعیین وقت حضور استفاده می‌شود، تعیین ضرب‌الاجل است.

در این روش قضات دادسرا یا دادگاه مهلتی را تعیین می‌کنند و از متهم می‌خواهند تا در آن مهلت حاضر شود؛ به طور مثال به متهم اخطار می‌شود ظرف سه روز پس از رویت احضاریه حاضر شود.
نتیجه عدم حضور: از دیگر محتویات احضارنامه ذکر نتیجه حضور نیافتن است. در احضارنامه باید نتیجه عدم حضور متهم قید شود. البته در یک مورد استثنایی در جرائمی كه مصلحت اقتضا کند، علت احضار و نتیجه عدم حضور ذكر نمی‌شود.

پیامدهای بی‌‌توجهی به احضاریه

گفتیم که احضاریه از سوی دادگاه کیفری یا دادسرا صادر می‌شود و درج نام شخصی روی احضاریه به این معنی است که وی متهم به ارتکاب جرمی شده است؛ بنابراین مخاطب باید در مهلت تعیین شده در دادگاه حاضر شود اما سوالی که پیش می‌آید این است که اگر به این تکلیف خود عمل نکند و در دادگاه حاضر نشود چه پیش خواهد آمد؟

به عبارت دیگر سوال این است که ضمانت ‌اجرای احضاریه و حاضر نشدن چیست؟ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد؛اگر احضاریه را دادسرا صادر کرده باشد تا متهم در تحقیقات مقدماتی حاضر شود و متهم به این احضاریه توجهی نکند، جلب خواهد شد؛ اما اگر صادرکننده احضاریه دادگاه باشد و دلیل دعوت حضور برای رسیدگی نهایی باشد و به دنبال آن متهم حاضر نشود، حاضر نشدن او تأثیری در روند رسیدگی نخواهد داشت و دادگاه کیفری به صورت غیابی رسیدگی را ادامه می‌دهد، مگر اینکه رسیدگی مربوط به اموری باشد که رسیدگی غیابی در آنها جایز نیست.

توجیه‌های قابل قبول متهم

پیامدهای حاضر نشدن در دادگاه سنگین است و بهانه‌ای نمی‌تواند این مسئولیت را از بین ببرد؛ اما در قانون تعداد انگشت‌شماری عذر موجه پیش‌بینی شده است که متهم اگر در آن وضع قرار بگیرد و بتواند آن را ثابت کند می‌تواند از زیر بار مسئولیت رها می‌شود.
عذرهای موجه به این شرح است:

1- نرسیدن احضارنامه یا دیر رسیدن به گونه‌ای كه مانع از حضور در وقت مقرر شود. 2- مرضی كه مانع از حركت شود. 3- فوت همسر یا یكی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم.4- ابتلا به حوادث مهم از قبیل حریق و امثال آن. 5- عدم امكان تردد به واسطه حوادث قهری مانند طغیان رودخانه و امراض مسری، از قبیل وبا و طاعون 6- در توقیف بودن.

تشریفات ابلاغ اوراق جزایی

احضاریه در آخرین مرحله، باید ابلاغ شود. شرایط و ترتیبات ابلاغ به گونه‌ای است که در قانون آیین دادرسی مدنی برای ابلاغ اوراق قضایی پیش‌بینی شده است. در صورتی که به اطلاعاتی در این خصوص احتیاج داشتید مواد 112، 114 و 115 قانون آیین دادرسی کیفری درباره شرایط و تشریفات ابلاغ اوراق جزایی را مطالعه کنید. /حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهردا دآذرنیا
۰۹:۲۲ ۳۰ دی ۱۴۰۲
سلام خسته پنجاه برک چک بازکردن واسه من شوهر خواهر ۱۴ برگ امضا کردم ولی مابقه نه ۳۷ تا مانده سیم کارت من شناسنامه کارت ملی اون خواستم گفتش گم شد بعدش دیدم دورخ گفت والله الان من چکار کنم چندین بار بانک سپه آشنا دارد به کارم نرسیدی ۳۷ تا را خودش امضا کرد معلوم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشین من ب یکی پول دادم الان نمیده پولمو ازش شکایت کنم ب جایی میرسم
Iran (Islamic Republic of)
ناجی حردانی
۱۹:۳۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سلام بنده همسرم دوسال قهر کرده طی این دوسال چندین بار واسطه وریش سفید فرستادم ولی حاظر به بازگشت نشد تا اینکه شکایت ترک انفاق کرد که بدلیل عدم اثبات بزه قرارمنع تعقیب صادرشد بار دیگر باادعای مدت قهر زیاد از حقیقت شکایت مطالبه نفقه کرد که قبل از صدور حکم اسقاط دعوا نموداکنون احضاریه از کلانتری محل امده که خانم شکایت احقاق حقوق کرده بنظر شما حقی برای او قایل میشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین ملگان
۰۷:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلام خسته نباشیدمیخواستم ببینم رأی دادگاه من اومده میخوام ببینم چیکارکنم تاورودبه سایت بشم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
زهراامیدی
۱۷:۲۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
باهمسایمون سربچه جهربحثمون شداون حمله به من کردمنم اجبارابه خونه اومدم درخونه روگرفت شروع ب فحاشی تهدیدکردن باکوبیدن لگدب درمن شکایت کنم به جایی میرسم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
برادرم به جرم قتل زندان افتاد فقط۱بارازروی ترس قتل را به گردن خودش زده در بازجویی های بعدی نه به گردن نگرفته و حالا بعد ۲سال بازداشت موقت سند خورد آزاد شد حالا۳تا احضاریه فرستادند ولی برادرمان ترسیدونرفته بعداز طرف دادگاه گفتند غیابی حکم میدندولی هیچ سابقه کیفری نداره حالا اگر شاکی رضایت بده چی میشه.لطفا خوب توضیح دهید. اجرکم عند اللهو اگه شاکی رضایت نده خانه های ما را دولت ضبط میکنه
Iran (Islamic Republic of)
Faffaneh
۲۳:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
حدود ۵ ماه پیش تلفنی با اقایی در تماس بودم که یک ماهه خاتمه دادیم..الان بعد گذشت چند ماه پلیس اگاهی با من تماس گرفته که اون گوشی و خط سرقتی بوده و از من اطلاعات خواستن که دادم..ولی گفتن کافی نیس و تا طرف رو پیدا نکنن من به دادگاه احضار می کنن‌..من متاهل هستم ..میخوام بدونم الان چی کنم..میشه جای خودم وکیل بفرستم
Iran (Islamic Republic of)
شیلا
۰۱:۴۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام از دادگاه ابلاغیه اومده دفاع از اتهام انتسابی
رفتم از من توضیح خواستند
چقدر طول میکشه رای قعطی بیاد
اصلا انتسابی چی هست
Italy
شاهین
۱۲:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام من چن وقت پیش تو یه کانال عضو بودم بعد صاحب کانال یه کارت بانکی گذاشت ب همراه رمز و ccv2وتاریخ انقضا؛بعد من ک نمیدونستم قضیه چیه از اون کارت دویست و خورده ای با *733#شارژ برداشتم حالا بعد یه ماه سیم کارتم قطع دو طرفه قضائی شده ن بهم پیام دادن ن هیچ چیز دیگه ای فقط زنگ میزنم ب اپراتور میگه سیم کارتت قطع دو طرفه قضایی هستش؛میخواستم بدونم آخرش چی میشه؟دلیلش چیه؟من الان واسم ابلاغیه میاد؟
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۹:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام من با شخصی دوست بودم که ترکش کردم و اون قرار بود مبلغی پول به من بده و من نخواستم ترکش کردم ولی به خواسته خودش و اصرار زیادی که داشت پولو زد خودش برام الان بعد چند هفته گفته اگه پولمو پس ندی شکایت میکنم پولی که داد به عنوان کادو و واملا با اراده و اصرار طرف بود به نطر شما میتونه شکایت کنه؟
Germany
پریا احمدی
۱۷:۳۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام پس از در یافت احضاریه و مراجعه به دادگاه چه اتفاقی امی افتد؟
Iran (Islamic Republic of)
بیگناه
۱۱:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام یه همسایه داریم که چندین باربه جرم فروش موادبهزندان افتاده وبرادرمن بااینکه اول دعواروشروع نکرده ولی بااون گلاویزشده وخانواده اش ریختن سرداداشم واون ازخودش دفاع کرده حالارفته بهدادسرا شکایت کرده ایا مامیتونیم ما ازدستش شکایت کنیم بخاطر سابقش؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۴:۵۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
سلام
حتما میتونی شکایت کنی و حکم اعدام هم برایش بگیری ،چون سابقه داره موفق باشی پهلوون
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۲:۱۹ ۲۸ تير ۱۳۹۸
سلام برای پدرم احضاریه اومده ولی عنوان نداره فقط احضاریه به دادگاه هست ما باید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۰۱:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام من ی مدت پیش از همسایمون شکایت کردم که در حیات خونمونو انداختن که تعدادشون زیاد بود من ازشون فیلم گرفتم ولی بازم قاضی با دیدن فیلم قرار صادر کردن کن چیزی مشخص نیست حالا برام احظاریه امده دفاع از اتهام انتسابی یعنی باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام ببخشید واسه من آخرین ابلاغیه اومده نوشته تعین مهلت جهت انجام کاری برای شخص ذی سمت و مرتبط و اجرای حکم نوشته ظرفت مهلت مقرر اقدام در غیراینصورت مقررات اتخاذ تصمیم خواهد شد نتیجه عدم حضور جلب ،بعد من نرفتم تاریخش 2اردیبهشت 98بود بعد ازآگاهی زنگ زدن که برم اونجا نتیجش چیه ممنون میشم راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام اگه دا گاه شماره ملی ما را نداشته باشد چطور ابلاغ الکتریکی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ترلان
۱۲:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام
آیا میشه از طریق شماره سریال گوشی تمام سیم کارت هایی که توی گوشی فعال بوده رو پیگیری کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام
دوماه پیش من دوتا کلن قوی در بازی کلش اف کلنز به یکی فروختم. صحبت های در مورد معامله از طریق تلگرام انجام شد و من از کل معامله فیلم گرفتم همون لحظه و نگه داشتم. خریدار مبلغ پنج میلیون و نهصد هزار تومان در سه واریزی به حساب من انتقال داد که از سه حساب مختلف انجام شده. بعد دو روز حسابم مسدود شد. و از من شکایت شده برای برداشت غیرمجاز از حساب ها....شاکی ها از سه شهر مختلف هستند....من فکر نمیکردم اینطوری کلاهبرداری بشه اما بازم از معامله فیلم گرفتم و که توی فیلم شماره همراه خریدار مشخصه.... من خودم اون بازی هارو خریده بودم و مثلا میخواستم سود کنم که اینطوری شد. الان با این شرایط دادگاه من رو محکوم میکنه و باید پول را برگشت بدم؟ چون من هم مال باخته ام سرم کلاه رفته من فقط معامله کردم... لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام
میخواستم بپرسم آیا میشه که فقط برا یک طرف دعوی از دادسرا احضاریه بیاد؟؟؟

آیا برا من هم میاد...زمانش چقدر طول میکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی گودرزی
۲۳:۲۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
سلام من از یه نفر شکایت کردم راجب فوش و توهین و پرتاب سنگ بعدش این توی ثبت ثنا اومده یعنی چی

احضاریه تعیین مهلت برای انجام کاری توسط شخص ذی سمت و مرتبط

ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
اگر در دادنامه اسامی افراد ذی نفع قید نشده باشد ایا امکان اضافه کردن در تجدید نظر خواهی وجود دارد یاخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اگه تو دادخواست بعنوان خواهان و خوانده مطرح بودند اما قاضی یادش رفته بیاره تصتیح رای رو از همون دادگاه بخواه. در غیر اینصورت رای نسبت به اونها نیست مگه رای قابل تجریه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۱ تير ۱۳۹۷
باسپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
کتایون داوری راد
۱۶:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۷
کارت اعتباری من دزدیده شد و از آن برداشت کردن. شکایت کردم از طریق دادسرا و کلانتری. کسی که از کارت سو استفاده کرده مشخص شد. ولی دادسرا پرونده را گرفت و گفت از طریق کد ثنا به شما پیام داده میشود. الان ۱۰روزه ولی خبری نیست. الان من جیکار باید انجام بدم. لطفا راهنمایی بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
امیرنیا
۱۹:۲۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سریعاً کارت را باطل کن تا نتواند از طریق کارت برای شما مشکلی پیش بیاورد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین بهمن زیاری
۱۲:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرابه جرم سرقت موتورسیکلت دستگیرکردندوبعداز۴ماه باکفالت آزاد شدم وبه دادگاه که رفتم برای شناخت شاکی گفت شاکی نداری گزارش ماموربوده بعداز۸ماه یه برگه اومدکه درفلان تاریخ دادگاه داری وفلان شخص ازشما شاکیه امکان همچین چیزی هست مرا راهنمایی کنید.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
حسین بهمن زیاری
۱۲:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرابه جرم سرقت موتورسیکلت دستگیرکردندوبعداز۴ماه باکفالت آزاد شدم وبه دادگاه که رفتم برای شناخت شاکی گفت شاکی نداری گزارش ماموربوده بعداز۸ماه یه برگه اومدکه درفلان تاریخ دادگاه داری وفلان شخص ازشما شاکیه امکان همچین چیزی هست مرا راهنمایی کنید.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اون موقع به مالک دسترسی نبوده بعد مالک رو پیدا کردن بهش اطلاع دادن
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۱۵:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام برام ار دادسرای جرایم اینترنتی احضاریه به جهت مطلع احضار شدم ایا جرمی مزتکب شدم چون هیچ نوع جرمی رو قید نکردن و فقط نوشتن مطلع به جهت ذی سمت لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۷
قبل از اون روز برو ببین موضوع چیه
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۹:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من قرار بود دوستان برج ۲۰ برم دادگاه ب دلیل مشکلا عقب افتادم الان برم ب نظرتون جوابم میدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۹:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من قرار بود دوستان برج ۲۰ برم دادگاه ب دلیل مشکلا عقب افتادم الان برم ب نظرتون جوابم میدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
سلام میخواستم بدون طلاق بائن چه مدت طول میکشد تا ثبت باطل شود
Iran (Islamic Republic of)
حجت اله
۱۲:۳۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
برای من احضاریه از دادگاه کیفری آمده میتونم وقتش وعقب بیندازیم یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اگه عذر موجه مثل فوت و .. داشتی میتونی در غیر اینصورت فقط یکبار به دادستان بگو و مهلت بخواه تا 3 رو مهلت میده ماده178 آیین دادرسی کیفری
Iran (Islamic Republic of)
احمد اهوازی
۱۹:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
سلام. بعنوان ضامن تسهیلات بانکی جهت. تادیه طلب بانک احضار شدم.. احضاریه به آدرس قبلی بنده. ارسال گردیده. بعد از موعد دادگاه یکی از همسایه ها درخیابان بنده را دید و مطلع شدم.. مراجعه کردم قاضی گفت محکوم شدید. منتظرشوید حکم ابلاغ میشود بعد واخواهی بزنید.. آیا قانونی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چند روز طول میکشدتا جواب بیاید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
ابلاغیه از نوع ادای توضیح یعنی چی مطلع یعنی چی؟
Germany
مجید
۱۳:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سلام من به اتهام معاونت درقتل به زندان رفتم دادگاه کیفری به من. 25سال حبس دادمن شاهداوردم ولی نپزیرفتن لطفاکمکم کنین من چکاربایدبکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۷
تقاضی وکیل تسخیری کن
Germany
مجید
۱۳:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سلام من به اتهام معاونت درقتل به زندان رفتم دادگاه کیفری به من. 25سال حبس دادمن شاهداوردم ولی نپزیرفتن لطفاکمکم کنین من چکاربایدبکنم
Iran (Islamic Republic of)
عای
۰۱:۴۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
امروز احظارنامه انتسابی بدستم رسید حدود 14 سال پیش دختر عمع من از من به عنوان اینکه ایشان را چک زدم شکایت کرد و بدون شاهد و بدون پزشک قانونی در آن زمان من جای دیگری بودم و نمیدانستم از ایرانخارج شدم بنده مقیم خارج هستم از آن زمان به دفعات به اران رفت و آمدداشتم حالا که قرار است به خارج بروم این احضاریه آمده چکار کنم من ایشان را نزدم ایشان در روستا از همه شکایت میکنه من با این خانم چکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۷
14 سال پیش مشمول مرور زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
تشکر از اطلاعت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
من را به اتهام اینکه شماره کارتم در یک سایتی بوده و اون سایت اقدام به فروش مال غیر کرده احضار کردن و برام قرار قانونی صادر کردند و با ضمانت آزاد شدم.
من نه اون سایت را میشناختم نه ارتباطی باهاشون دارم. تنها اینکه صاحب اون سایت به هر دلیلی (شاید دشمنی یا نادانی) شماره کارت من را (که در سایت خودم هست) در سایتش کپی کرده این اتفاقات برای من افتاد.
یعنی هر کسی میتونه با قرار دادن شماره کارت یا اسم و مشخصات یک طرف ،اونو متهم کنه
اگه کسی که کاره ای هست اینو میخونه امیدوارم درستش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
از اون شخص به جرم جعل رایانه ای شکایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
نقدی
۰۰:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
سلام چندماه پیش دخترم تومدرسه توسط همکلاسیش موردضرب وشتم شدک ازطریق مراحل قانونی وپزشکی قانونی ودوبارجلب همکلاسی وباقیدوثیقه ازادشده.حالاپدردخترازمن ودخترم شکایت کرده ب اینکه ماگفتیم این موادومشروب فروش .حالااحضاریه اومده دفاع ازاتعام انتسابی میشه راهنمایی کنید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
شما به شاکی تهمت زدی ایشون هم از شما شکایت کرده اگر بتواند ثابت کند که شما این اتهامات را به او وارد کردی و پاسخ قانع کننده ای نداشته باشید حکم به محکومیت شما صادر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
نقدی
۰۰:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
سلام چندماه پیش دخترم تومدرسه توسط همکلاسیش موردضرب وشتم شدک ازطریق مراحل قانونی وپزشکی قانونی ودوبارجلب همکلاسی وباقیدوثیقه ازادشده.حالاپدردخترازمن ودخترم شکایت کرده ب اینکه ماگفتیم این موادومشروب فروش .حالااحضاریه اومده دفاع ازاتعام انتسابی میشه راهنمایی کنید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
دمتون گرم
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
سلام شوهر من از طرف بیمه اسیا مورد آنان انتسابی قرار گرفته جرم اون چیه
Iran (Islamic Republic of)
سوره
۱۳:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
سلام
من سیم کارتمو گم کردم و نمبدونستم که بخام اطلاع بدم و مسدود کنم یه نفر پیدا کرده و بعد از اینکه باهاش برنامه تلگرام نصب کرده و واسم پس فرستاده منم تا خبر شدم از طریق ایرانسل سوزوندم ولی شخصی که براش مزاحمت ایجاد شده شکایت کرده. میخام ببینم چ مدت طول میکشه تا احضاریه بدستم برسه. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
باید برید پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۵۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
سلام میخواستم ببینم که حداکثر فاصله ی زمانی بین دو احظاریه یا ابلاغیه چند روزه؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۹:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
برای من و پدرم دو نامه اومده با یه شماره پرونده نه اسم شاکی ذکر شده نه اتهام فقط زده جهت ادای توضیحات...بعد نوشته طبق قانون 190ف.آ.د.ک میتوانید وکیل همراه خود ببری....میخواستم ببینم اخه این چیه که نه جرم معلومه نه شاکی...ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۴ دی ۱۳۹۷
پرونده در مرحله تحقیق مقدماتی هست . هنوز بر علیه شما جرمی ثابت نشده فقط میخواد بررسی بشه ببینن شکایت درسته یا نه
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۰:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
سلام.پرونده شکایت ضرب و جرح که از طرف کلانتری برای دادسرا فرستاده میشه چند روز طول میکشه تا رسیدگی بشه بهش؟؟یعنی جلسه دادسرا حداکثر تا کی برگزار میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام
امروز احظاریه اومده عز دادگاه واس پرداخت مهریه
عگه حظور پیدا نکنم چ میشود
و بعد چنبار فرستادت احظاریه حکم غیابی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اگه در هیچ جلسه ای نری و رای صادر بشه و به شما ابلاغ واقعی نشه غیابیه و خوهان باید تامین بده تا حکم اجرا بشه . بعد اموالت توقیف و مزایده میره . بهتره حضور پیدا کنید و تقاضای اعسار از محکوم به و تقسیط بخواید بجای فرار کردن.
Iran (Islamic Republic of)
saba
۱۸:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
سلام
ميخواستم ببينم اگر براي كسي احضاريه براي طلاق بفرستن
چه مدت زماني طول ميكشه كه به دست طرف برسه،؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اگر سه بار پیامک قضایی تجدیدنظر ازطریق تلفن همراه اومد ‌مبنی بر تاییدحکمی ومراجعه به سایت ولی اقدام نکنید چه اقدامی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۷
حکم اجرا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
اگر سه بار پیامک قضایی تجدیدنظر ازطریق تلفن همراه اومد ‌مبنی بر تاییدحکمی ومراجعه به سایت ولی اقدام نکنید چه اقدامی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سپاس! فقط هنوز سوالهای زیادی اینجا مطرح می شه از جمله اینکه وقتی کسی به جرم دزدی، نصب شنود، ... احضاریه رو دریافت می کنه معمولا مهلت حضور در دادسرا براش چقدره؟ ما از زنی (حیف کلمه خانوم) شکایت کردیم که از تمامی همسایه ها با عنوانی که خودش به خودش داده پول دزدیده و مرتب به مردم توهین می کنه! ما اقدام کردیم و احضاریه به دست این زن رسید ولی الان چند روزه برا خودش قشنگ مثل همیشه داره راست راست می چرخه ... داستان چیه؟ عدالت الان شکست خورده یا چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۶
ممنونم ازت باشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۶
دمتون گرم
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۰۱:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۶
ابلاغیه از دادسرا ،جهت حضور به دفاع از اتهام انتسابی و اتهام به فروش مال غیر و خیانت در امانت و در ضمن در برگه شاکی قید نشده و اگه به دادسرا مراجعه نکنیم حکم جلب صادر میشود
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۰۱:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۶
ابلاغیه از دادسرا ،جهت حضور به دفاع از اتهام انتسابی و اتهام به فروش مال غیر و خیانت در امانت و در ضمن در برگه شاکی قید نشده و اگه به دادسرا مراجعه نکنیم حکم جلب صادر میشود
Iran (Islamic Republic of)
عامرمقدم
۰۱:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
گفتم بنده بیگناهم وجرم تیرندازی باهمکاری کلانتری توگردنم اناختن وبنه هیچ اطلاعی ناشتم وهیچ ابلاغیه احضاریه ازکلانتری یاازدادسرابرام نیامده باگذشت هفت ماه حکم جلب سیارم کرفتن بنده هم خودم تسلیم کردم وودرخال حاضرباضمانت ازادشدم.بنده هنکام جرم شهودی هم دارم.شاکی کارش باپول درکلانتری کرده کجاشکایت کلانتری بکنم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
شکایت از کلانتری مربوط به دادسرای نظام است
آخرین اخبار