سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با اشاره به وجود 2 ديدگاه افراطي و تفريطي در زمينه طب سنتي به علت خلاء بزرگ علم آكادميك در اين حوزه در كشور، از افتتاح دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز از مهرماه با پذيرش 2 دانشجوي PhD در رشته داروسازي سنتي خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر فروغ نامجويان در نشست خبري که در سالن جلسات معاونت توسعه تحقيقات و فن‌آوري دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز برگزار شد، با بيان اين‌كه طب سنتي هنوز به‌صورت آكادميك به خوزستان وارد نشده‌است، اظهار كرد: افتتاح اين دانشكده نخستين گام عملي براي نظام‌مند شدن و آكادميك‌شدن طب سنتي در استان است.

 

وي با اشاره به ضرورت ورود طب سنتي به عرصه درمان و سلامت كشور با توجه به ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مقام معظم رهبري تصريح كرد: پيگيري جدي بزرگان طب سنتي ايران در حوزه‌هاي آموزش و پژوهش و ديگر ديدگاه‌ها و شرايط موجود ر كشور، در نهايت طب سنتي را از سال 87 به دانشگاه‌هاي كشور وارد كرد.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز افزود: با توجه به علاقه‌مندي و زمينه‌هاي موجود در هر استان، دانشكده طب سنتي در ديگر استان‌هاي كشور مصوب و رشته‌هاي مرتبط راه‌اندازي شد و دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم‌پزشكي اهواز هم با پذيرش 2 دانشجوي PhD در گروه داروسازي سنتي از مهرماه افتتاح مي‌شود.

 

نامجويان با بيان اين‌كه دانشكده طب سنتي در سه بخش طب سنتي، داروسازي سنتي و تاريخ علوم‌پزشكي فعاليت مي‌كند، اظهار كرد: گروه داروسازي سنتي از مهرماه آغاز به كار مي‌كند؛ همچنين آبان‌ماه آزمون طب سنتي برگزار و پذيرفته‌شدگان اين رشته از بهمن‌ماه وارد دانشكده خواهند شد. گروه تاريخ علوم‌پزشكي هم در سال آينده راه‌اندازي مي‌شود.

 

وي با تصريح بر اين‌كه فضاي فيزيكي دانشكده كاملاً تفكيك شده‌است، افزود: تا كنون هشت دانشكده طب سنتي در كشور راه‌اندازي شده‌است و دانشكده اهواز مي‌تواند نهمين دانشكده طب سنتي كشور باشد.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز با مروري بر تاريخچه طب سنتي در آموزش پزشكي كشور خاطرنشان كرد: بيش از صد سال است كه طب سنتي از آموزش رسمي كشور جدا شده و همين امر زمينه يك خلاء بزرگ براي عدم رشد آكادميك لازم طب سنتي ايراني- اسلامي را ايجاد كرده‌است؛ به‌گونه‌اي كه در خلاء نبود علم كافي دراين زمينه، 2 ديدگاه افراطي و تفريطي در جامعه شكل گرفته‌است.

 

نامجويان ديدگاه تفريطي در جامعه را عدم باورپذيري طب سنتي از سوي بسياري از پزشكان كشور به علت جدا شدن آن از آموزش‌هاي رسمي عنوان كرد و افزود: ديدگاه افراطي هم در افرادي ديده مي‌شود كه به طور عمده با دلايل سودجويي، از طب سنتي انتظار معجزه سريع دارند. اين ديدگاه و ايجاد توقع كاذب در درمان، در درازمدت منجر به آسيب رساندن به طب سنتي مي‌شود.

 

وي با تأكيد بر اين‌كه ورود طب سنتي به حوزه آموزش‌هاي آكادميك با رويكرد ايجاد يك ديد واقعي بين 2 ديدگاه افراطي و تفريطي در جامعه انجام شد، اظهار داشت: گنجينه بزرگي از تجارب گذشتگان در حوزه طب سنتي در كشور وجود دارد؛ بيش از 500 دانشمند و پزشك نامدار ايراني و حدود 10 هزار عنوان كتاب در زمينه طب سنتي ايراني- اسلامي، گنجينه اطلاعاتي غني را تشكيل داده‌است اما طب سنتي هنوز نتوانسته وارد دانشگاه شود و به دليل علمي و آكادميك‌نشدن آن، از سوي افرادي كه مي‌خواهند به صورت علمي در حوزه آموزش و پژوهش وارد شوند، مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: در واقع كاري كه مي‌خواهيم انجام دهيم اين است كه مردم نسبت به توانايي‌هاي واقعي طب سنتي، انتظار واقعي داشته باشند و تنها از كساني كه داراي مجوز رسمي از وزات‌خانه هستند، طب سنتي را بخواهند زيرا هر كسي كه مدعي انجام طب سنتي است، نمي‌تواند در زمينه درمان كاري انجام دهد و نه تنها نمي‌تواند درمان را به مردم بدهد، در بسياري موارد ممكن است باعث آسيب به سلامتي مردم شود.

 

نامجويان همچنين با رد ادعاي افرادي كه كاركردن در زمينه حجامت يا زالو درماني را معادل طب سنتي مي‌دانند، گفت: بعضي افراد مدعي هستند طب سنتي كار مي‌كنند در حالي‌كه به‌طور عمده حجامت يا زالو درماني انجام مي‌دهند كه طب سنتي نيست؛ در واقع حجامت تنها بخشي از طب سنتي است و اين همان ديدگاه افراطي است؛ بنابراين بايد آموزش‌هاي رسمي در حوزه طب سنتي توسعه و تعداد پزشكان متبحر در طب سنتي افزايش يابد.

 

وي با بيان اين‌كه طب سنتي، حجامت و يا تنها گياه‌درماني نيست، تصريح كرد: طب سنتي مجموعه‌اي از روش‌ها براي زندگي است كه بيش از 70 تا 80 درصد آن بر اصول پيشگيري (اصول حفظ‌الصحه:حفظ تندرستي) بنا نهاده شده‌است؛ در واقع در طب سنتي اگر اين اصول به‌درستي رعايت شود، بيماري به هيچ‌وجه اتفاق نمي‌افتد. از سوي ديگر در صورت وقوع بيماري، طب سنتي درمان را ابتدا با استفاده از غذا (تدبير بالأغذيه)، سپس با دارو و در مراحل نهايي با اعمال يداوي (حجامت، فسط و ...) ارائه مي‌كند.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز با بيان اين‌كه درمان واقعي بر اساس طب سنتي مستلزم صرف يك زمان معاينه طولاني درباره تمام جزئيات تاريخچه نحوه زيستن فرد است، افزود: حجم و زمان سرو غذا، ساعات خواب و بيداري، تمام حركات و نحوه حركت فرد، محل زندگي و ... از مواردي است كه بايد گام به گام در طب سنتي مورد بررسي قرار گرفته و براي تمام آن‌ها تدبير شود؛ در واقع اگر بسياري از اين موارد رعايت شود، بيماري ايجاد نخواهد شد و اگر بيماري ايجاد شود، تا زماني كه علت بيماري در تغييرات غيرتعادلي سبك زندگي فرد رفع نشود، نمي‌توان سلامت وي را بازگرداند؛ به عبارتي با يك نوع درمان يا داروي خاص نمي‌توان سلامتي را برگرداند.

 

نامجويان ادامه‌داد: در طب سنتي روي سبك زندگي Life Style تمركز و بيش از هر چيز به سبك زندگي پرداخته مي‌شود. زيرا در تعريف، پزشكي به عنوان پيشه‌اي كه تندرستي انسان را حفظ مي‌كند و در صورت از دست رفتن سلامتي، آن را برمي‌گرداند، مطرح و وظيفه پزشك، حفظ تندرستي انسان عنوان مي‌شود. پزشكي جديد به قسمت نخست كمتر توجه مي‌كند اما افرادي كه طب سنتي كار مي‌كنند بايد براي نتيجه گرفتن، تمام موارد را گام به گام به‌درستي انجام دهند.

 

وي همچنين از برنامه‌ دانشكده براي برگزاري دوره آموزشي فشرده طب سنتي ويژه پزشكان استان براي اخذ مجوز طبابت سنتي خبر داد و افزود: اين دوره شامل 300 ساعت آموزش است و پزشكان استان مي‌توانند با گذراندن دوره و شركت در آزمون در صورت قبولي، مجوز رسمي طبابت سنتي از وزارت بهداشت دريافت كنند. اين دوره از مهرماه توسط دانشكده طب سنتي و با بهره‌گيري از مدرسان انجمن علمي طب سنتي كشور از وزارتخانه برگزار و ثبت‌نام از طريق سايت اينترنتي دانشكده به نشاني http://tim.ajums.ac.ir انجام مي‌شود.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز با اشاره به قدمت طب سنتي ايران از گذشته‌هاي دور، علت نامگذاري آن تحت‌عنوان طب سنتي ايراني- اسلامي را پررنگ‌تر و با منزلت‌تر شدن طب سنتي ايران با ظهور اسلام بيان كرد و اظهار داشت: در واقع طب سنتي تدبير و اصول زندگي كردن است و يكي از ارزشمندترين نقاط قوت آن، تطابق بسيار با آموزه‌هاي ديني است به‌گونه‌اي كه بسياري از كارهايي كه در طب سنتي انجام مي‌شود، با احاديث ائمه تأييد شده‌است.

 

نامجويان درباره حوزه‌هاي تأثير طب سنتي در درمان و ارتباط بيماري‌ها با سبك زندگي از منظر طب سنتي خاطرنشان كرد: به‌صورت كلي اگر سبك زندگي به‌درستي رعايت شود، احتمال بروز بيماري به حداقل مي‌رسد؛ شايد گفته شود امروزه ورود برخي ويروس‌ها از محيط‌هاي آزمايشگاهي به زندگي، انتشار مواد شيميايي، امواج و اشعه‌ها عوامل بروز بيماري هستند، اما به‌طور كلي اگر اصول تدبير زندگي كه همان حفظ تندرستي است، به‌خوبي انجام شود، ايجاد بيماري به حداقل مي‌رسد. بنابراين در صورتي كه بيماري ايجاد شد، بايد تمام مراحل گام به گام بررسي شود كه چگونه مي‌توان مشكل را كاهش داد. در واقع طب سنتي در تمام سطوح بيماري كاربرد دارد اما بايد از آن انتظار واقعي داشت.

 

وي ادامه‌داد: اگر شخصي با مشكلات بيماري بسياري درگير بوده و در مرحله آخر انتظار داشته باشيم با طب سنتي به حالت اول برگردد، امكان‌پذير نيست اما در مورد تمام بيماري‌هاي صعب‌العلاج، حداقل مي‌توان با طب سنتي كيفيت زندگي فرد را بهبود بخشيد.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز درباره جايگاه طب سنتي در ديگر كشورهاي جهان و اعتماد مردم دنيا به اين نوع طب خاطرنشان كرد: شايد يكي از قوي‌ترين طب‌هاي سنتي كه به نحو عالي در دانشگاه‌ها وارد و به‌خوبي علمي شد، طب سنتي چين باشد كه در حال حاضر 40 درصد نيازهاي درماني مردم چين را برآورده مي‌كند. علاوه بر اين طب سنتي چين در بسياري از كشورهاي دنيا نيز توانسته جايي براي خود باز كند و حتي در كشور، طب سنتي چين با عنوان (طب سوزني يا طب فشاري) علاقه‌مندان بسياري به خود جذب كرده به‌طوري كه در دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم‌پزشكي مشهد يك گروه روي طب چيني كار مي‌كند؛ در واقع رشد و نمو آكادميك و علمي طب سنتي در چين باعث اقبال مردمي به آن شد و امروز جايگاه عملكردي بالايي هم در دنيا پيدا كرده‌است.

 

وي در پاسخ به اين‌كه آيا در دانشكده طب سنتي از طب سنتي ديگر مناطق جهان نيز استفاده مي‌شود، تصريح كرد: دانشكده طب سنتي به‌طور عمده به طب سنتي ايراني- اسلامي مي‌پردازد اما گروهي به نام طب مكمل هم در آن پيش‌بيني شده كه روي ديگر طب‌هاي سنتي در دنيا (مانند طب چيني، هوميوپاتي، آيورودا و ...) به‌عنوان طب مكمل كار مي‌كند؛ همچنين سياست وزارتخانه بر اين است كه دانش‌آموختگان طب مكمل را نيز براي آموزش بين تمام دانشكده‌ها توزيع كند.

 

نامجويان درباره جايگاه داروسازي و گياهان دارويي در دانشكده طب سنتي اهواز خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه بخشي از طب سنتي، درمان دارويي را مدنظر قرار مي‌دهد، اين بخش توسط گروه داروسازي سنتي پيش‌بيني شده‌است كه در اهواز زودتر از ديگر بخش‌ها آغاز به كار مي‌كند. آماده كردن داروهاي سنتي قديمي بر اساس دستورهاي طب سنتي با استفاده از گياهان، حيوانات و برخي مواد معدني عمده فعاليت اين گروه خواهد بود.

 

وي درباره تدوين سرفصل رشته‌هاي دانشكده طب سنتي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بيش از چند هزار عنوان كتاب در زمينه طب سنتي در كشور موجود است كه يك مؤسسه تحقيقاتي و مركز تحقيقات علوم طب و حديث دانشگاه تهران بيش از هزار و 500 عنوان آن را منتشر كرده و بسياري از اين كتاب‌ها موجود است. سرفصل دروس رشته‌هاي طب سنتي نيز با توجه به ورود طب سنتي به حوزه آموزش‌هاي آكادميك كشور از سال 87، طراحي شده و اكنون در هشت دانشكده طب سنتي در كشور در حال اجرا است.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز درباره اين‌كه آيا چشم‌انداز دانشكده تنها پرداختن به حوزه آموزشي و درماني است، اظهار داشت: دانشكده در بحث پژوهش حتي پيشتاز بوده‌است و راه‌اندازي مركز تحقيقات علم و دين در آينده نزديك به فعاليت‌ها در حوزه پژوهش سرعت مي‌بخشد. اين مركز كه در واقع با همكاري معاونت پژوهشي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه در حال راه‌اندازي است، در مراحل نهايي قرار دارد و با انجام اقدامات نهايي از سوي كارگروه علم و دين در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و اخذ مجوز مي‌تواند به طور رسمي آغاز به كار كند؛ همچنين از  سوي ديگر بسياري از طرح‌ها، پايان‌نامه‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي در دانشگاه و به ويژه دانشكده داروسازي، با رويكرد طب سنتي گياه‌درماني انتخاب شده و بسياري از اين فعاليت‌ها پايه طب سنتي داشته‌اند.

 

نامجويان با بيان اين‌كه فعاليت‌هاي دانشكده در بخش آموزش توسعه داده مي‌شود، افزود: علاوه بر دوره‌هاي آموزشي ويژه پزشكان براي اعطاي مجوز طبابت سنتي، دوره ديگري براي پيراپزشكان طراحي شده‌است كه پس از گذراندن آن مي‌توانند به عنوان تكنسين دارويي تحت نظر پزشك فعاليت كنند. براي عامه مردم نيز همايش‌ها و كلاس‌هاي متنوع و با حجم گسترده برنامه‌ريزي شده‌است؛ در مجموع آموزش‌هاي عمومي در حوزه طب سنتي از سوي وزارتخانه به دانشگاه‌ها واگذار شده‌است.

 

وي درباره فعاليت دانشكده به‌عنوان مرجع پاسخگويي در زمينه گياهان دارويي يا داروهاي سنتي عرضه‌شده در عطاري‌ها خاطرنشان كرد: مردم بايد از مراكز مجاز كه داروي شناخته شده گياهي با شرايط خاص دارويي و رعايت اصول ساخت و نگهداري عرضه مي‌كنند، اقدام به تهيه داروهاي مورد نياز خود كنند؛ ضمن آن كه در حال حاضر حدود 500 قلم داروي گياهي در بازار عرضه و در داروخانه‌ها قابل دسترس است و بيش از 50 قلم آن تحت پوشش بيمه هستند. در صورتي كه داروي مورد نياز جزء اين 500 قلم باشد مي‌توانند از داروهاي استانداردشده موجود در داروخانه‌هاي مجاز خريداري كنند اما هنوز در اين زمينه دانشكده به طور جدي وارد نشده‌است.

 

سرپرست دانشكده طب سنتي اسلامي- ايراني دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز همچنين با توصيه به مردم براي دقت بسيار در انتخاب پزشك طب سنتي اظهار كرد: مردم به پزشكاني كه داراي مجوز فعاليت در زمينه طب سنتي هستند، مراجعه كنند زيرا هر كسي كه طب سنتي كار مي‌كند بايد انتظار واقعي از طب سنتي داشته باشد.

 

نامجويان درباره ظرفيت دوره آموزشي طب سنتي براي پزشكان استان خاطرنشان كرد: ظرفيت اين دوره محدوديتي ندارد و به تعداد افراد متقاضي بر اساس برنامه زمان‌بندي، دوره آموزشي برگزار مي‌شود./س
برچسب ها: پذیرش ، دانشجو ، دارو سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.