خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های ناشناس غربی محورهای اصلی تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های ناشناس غربی محورهای اصلی تازه‌ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

این خبرگزاری در گزارشی به قلم فردریک دال از وین که روز سه شنبه 5 شهریور 1392 (27 اوت) منتشر شده، نوشت: «دیپلمات‌ها روز دوشنبه گفتند انتظار می‌رود گزارش آتی دیدبان هسته‌ای سازمان ملل نشان دهد ایران ‏برنامه هسته‌ای خود را با قوت پیش برده و ظرفیت خود را در غنی‌سازی اورانیوم افزایش داده است».

وی اولین محور گزارش جدید را که احتمالا امشب منتشر می‌شود، مربوط به افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران دانست و نوشت: «دیپلمات‌های اروپایی گفتند انتظار می‌رود این گزارش که روز چهارشنبه در میان اعضا توزیع خواهد ‏شد اعلام کند ایران شمار دیگری از سانتریفوژهای مدل IR-1 و IR-2m را نصب کرده است.  هرچند هنوز این دیپلمات‌ها معتقد نیستند این ماشین‌های پیشرفته به کار افتاده باشند، دیپلمات ها به دنبال ‏نشانه‌هایی خواهند بود دال بر این‌که این سانتریفوژها آماده بهره‌برداری هستند یا خیر. با این حال، ‏عباسی دوانی تلویحا گفت سرعت نصب سانتریفوژهای  IR-1 از ابتدای سال جاری میلادی کاهش ‏یافته است».

دال دومین محور این گزارش را آغاز تولید سوخت برای اراک اعلام کرده و نوشته است: «دیپلمات ها همچنین گفتند به نظر می رسد ایران شروع به تولید سوخت برای یک رآکتور آب سنگین کرده ‏است که می تواند پلوتونیوم بسازد. این مساله غرب را نگران می کند زیرا می توان از پلوتونیوم برای ‏ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کرد».

وی درباره سومین محور این گزارش که مربوط به ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران است آورده است: «دیپلمات‌ها گفتند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته جاری منتشر می ‏شود احتمالا حاوی اطلاعاتی است مبنی بر این‌که ایران رشد ذخایر حساس هسته‌ای خود را محدود ‏کرده است. این اقدام می تواند موجب خرید زمان برای انجام مذاکرات با قدرت‌های جهانی شود».

به نوشته رویترز، این دیپلمات‌ها معتقد بودند ایران کماکان به تبدیل بخشی از گاز اورانیوم با غنای بیست درصد خود برای تولید سوخت بابت یک رآکتور هسته‌ای پزشکی در تهران ‏ادامه داده است.

در مجموع، انتظار می رود میزان ذخایر گاز اورانیوم با غنای بیست درصد در ایران نسبت به گزارش ‏ماه می آژانس رشد اندکی داشته باشد و بسیار کمتر از میزان لازم برای ساخت یک بمب باشد که 240 ‏تا 250 کیلوگرم است. غربی‌ها میزان این ذخایر را به دقت زیر نظر دارند زیرا فاصله اندکی با ‏ساخت اورانیوم تسلیحاتی دارد.

در عین حال، رویترز تاکید می کند این گزارش دربرگیرنده تحولات فنی است که همه قبل از روی کار آمدن حسن روحانی رخ داده است.

فردریک دال در این باره نوشته است: «این یافته‌ها در صورت تایید، تصویری دوپهلو از فعالیت‌های اتمی ایران می‌دهد آن‌هم در زمانی که ‏جهان خارج منتظر است ببیند آیا حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران برای رفع تنش با منتقدان ‏غربی جمهوری اسلامی پا پیش خواهد گذاشت یا خیر.  انتخاب روحانی که فردی نسبتا میانه‌رو است امید غربی‌ها را به شکست بن‌بست در گفت وگوها که ‏برای رفع خصومت ده‌ساله هسته‌ای برگزار می شود افزایش داده است. سفیران آژانس هشدار دادند چندان نباید به گزارش فصلی آژانس وقعی نهاد زیرا این گزارش تحولات ‏پیش از آغاز به کار روحانی در اوایل ماه اوت را پوشش می دهد».  

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار