"عليرضا اخلاقي" نويسنده و منتقد، در گفتگو با خبرنگار
حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، گفت: در مقوله فيلمنامه نويسي بايد به عناصري دخيل در موفقيت يا ضعف آن توجه كرد و نميتوان گفت كه فيلمنامه يا فيلمنامه نويس خوب در ايران پيدا نميشود چرا كه دريافت جايزههاي جهاني براي فيلمنامههاي موفقي مثل "اصغر فرهادي" در همين مرز و بوم خلق ميشوند و به اعتقاد من به حدي خوب و كلاسيك است كه حتي ميتوان آن را در دانشگاه تدريس كرد و نميتوان گفت ما فقط يك فيلمنامه نويس خوب داريم چرا كه در ايران فيلمنامه نويس خوب داريم ولي فيلمنامه خوب نداريم.
وي افزود: در گذشته فيلمنامهها بايد از يك شوراي خاص كه متشكل از 5 تا 6 انسان با يك دانش و سليقه مشخص عبور ميكرد، بنابراين همه فيلمنامهها با يك ديدگاه نظارت شد كه خروجي آنها مشابه و جذابيتي نيز ايجاد نميكرد و الان مشكل تصويب فيلمنامه نيست بلكه فيلمنامه نويس طوري مينويسد كه قابل اجرا و مقرون به صرفه باشد و در نهايت چنين اثري خودسانسوري محض است.
اين منتقد افزود: بايد فيلمنامه نويس را رها كرد تا موضوعهاي مورد نظر خود را با سليقه و دانش خود بارور كند تا براساس آن يك فيلمنامه خوب شكل گيرد و محدوديتها در انتخاب موضوع، ساختار و مسايل اقتصادي باعث شده فيلمنامه نويس خلاقيت خود را با امكانات همسطح كند./ي2