رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: کسانی که به فکر اسکان دایمی عشایر هستند، بزرگترین خیانت را در حق این قشر و به کشور می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / جهانشاه صدیق در همایش ملی عشایر، نظم و امنیت در اردبیل افزود: عشایر براحتی می توانند با فروش دام های خود به سمت زندگی شهری و یکجانشینی حرکت کنند در حالی که به سختی می توان عده ای را واداشت تا وظایف این قشر را برعهده گیرند.

وی اضافه کرد: این 2 درصد از جمعیت کشور در 61 درصد از اراضی ملی حضور دارند و در نبود آنها ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که هم اکنون توسط آنها و با حضور آنها مدیریت می شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه مشخصه مهم امنیتی عشایر امنیت سرزمینی است، بیان کرد: درون جامعه عشایری امنیت مثال زدنی است و امنیت سیاسی کشور توسط اینها تامین می شود و با قرار گرفتن در صف اول در برهه های مختلف تاریخ این امر را به اثبات رسانده اند که باید قدر بدانیم.

صدیق ادامه داد: در همین راستا بیشترین شهدا باتوجه به جمعیت عشایر توسط آنها تقدیم انقلاب شد که این امری سفارشی و تحمیلی نبود بلکه حضور در جنگ و تقدیم شهید در بین عشایر یک ارزش محسوب می شود.

وی تشریح کرد: باوجود جایگاه مهم عشایر در تامین امنیت، خود اینها هنگام کوچ بهار دچار مشکل می شوند و ناامنی های احتمالی عشایر که از بیرون به آنها تحمیل می شود باید توسط دستگاه های ذی ربط به همان اندازه شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان امور عشایر ایران در ادامه بر نقش عشایر در تامین امنیت غذایی تاکید کرد و آن را یکی دیگر از مسایلی دانست که در مورد این قشر زحمتکش مغفول مانده است.

صدیق بیان کرد: این در حالی است که یک چهارم دام های کشور در اختیار آنهاست و سالانه حدود 180 هزار تن گوشت و سایر مواد پروتئینی توسط عشایر تولید می شود.

وی افزود: عشایر با کوچکترین تغییراتی کار خود را رها نمی کنند و با وجود هشت سال خشکسالی تولید در هیچ یک از نقاط عشایرنشین کاهش چندانی نیافته و حتی قابلیت افزایش ظرفیت تولید در بین عشایر وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان امور عشایر ایران در ادامه از عدم حضور مناسب دستگاه ها در حوزه فرهنگی بین عشایر انتقاد کرد و خواستار توجه مسوولان شد.

صدیق اظهار کرد: البته این به معنای ضعف فرهنگی عشایر ما نیست؛ حتی حساسیت جامعه عشایری به تهاجم فرهنگی بیشتر از شهرها و روستاهاست و مشکلاتی که در کلان شهرها مشاهده می شود در بین عشایر در پایین ترین سطح قرار دارد.

او همچنین با اشاره به مشکلات عمده ای که در زمینه بهداشت عشایر وجود دارد، بیان کرد: عشایر غیور ما از نظر بهداشت و بخصوص بهداشت زنان و کودکان دچار مشکلاتی هستند که با این اعتبارات ناچیز نمی شود این جامعه را نجات داد و مسوولان امر باید توجه جدی در این حوزه داشته باشند/س.

برچسب ها: اردبیل ، اسکان ، دایمی ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.