مردم و کارشناسان سياسي ترکيه بر خلاف مواضع وزير خارجه اين کشور خواستار پرهيز از مداخله نظامي در سوريه هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ همسو با مخالفت مردم ترکيه با مداخله نظامي در سوريه، کارشناسان ترک هشدار دادند هر نوع مداخله نظامي در سوريه مي تواند به جنگي دراز مدت با ترکيه تبديل شود که اين کشور هزينه اش را خواهد پردخت.

روز دوشنبه احمد داود اوغلو وزير خارجه ترکيه اعلام کرد ترکيه به نيروهاي ائتلاف ملحق خواهد شد و عمليات نظامي عليه دولت بشار اسد را آغاز خواهد کرد. اين گفته ها اعتراض جدي حزب مخالف دولت را در پي داشت. حسين باغچي، مدير بخش روابط بين الملل مي گويد: ترکيه نمي تواند بدون اجازه مجلس اين کشور به هيچ ائتلاف نظامي بپيوندد و اين کار را نخواهد کرد.» بر اساس قانون ترکيه، حمله به  کشوري ديگر و بهره گيري از نيروهاي مسلح، نيروي هوايي يا موشک  بايد با تاييد مجلس صورت گيرد. همه احزاب ترکيه تلاش مي کنند با اعمال فشار دولت را مجبور کنند اقداماتش عليه سوريه را متوقف کند.

با وجود اين دکتر عاکف اوکور از حاميان دولت ترکيه و استاد روابط بين الملل در دانشگاه غازي به اوضاع خوش بين است. او معتقد است چنانچه بشار اسد به جمع بندي برسد که حمله به سوريه عملياتي حساب شده است، توازن قدرت در کشورش را برهم نمي زند و او در جايش خواهد ماند، پس آتش آن را با حمله به ترکيه، اردن يا اسرائيل داغ تر نمي کند.

حسين باغچي با اشاره به نهصد کيليومتر مرز مشترک ترکيه با سوريه مي گويد:«بشار اسد آخرين دژ مبارزه با اسلام گرايي افراطي است. غرب نمي تواند اسلام گرايي افراطي را کنترل کند و افراطيون اسلامي طرفدار دموکراسي نيستند. به شما مي گويم اوضاع جهنم مي شود.»باور عمومي اين است که ترکيه تنها مي تواند پايگاه نظامي و مرز خود را براي حمله به سوريه در اختيار نيروهاي مهاجم قرار دهد و نمي تواند از سربازان يا نيروي هوايي خود استفاده کند.
برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار