"جواد اردكاني" گفت: شايد اثري در خصوص يك شهيد بزرگوار به كارگرداني من روي آنتن رود.

باشگاه خبرنگاران- "جواد اردكاني" فارغ التحصيل حقوق، متولد 1341 مشهد است. وي فعاليت سينمايي را از سال 1376 با مجموعه تلويزيوني "آقاي كيفيت" آغاز كرد. 
اين روزها سريال پر مخاطب "نوشدارو" به نويسندگي و كارگرداني او روي آنتن شبكه يك سيما است. به بهانه پخش اين سريال تلويزيوني پاي گپ و گفتي با او نشستم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛ 

 
-آقاي "اردكاني"، شما بچه‌هاي جنگ و تلاش آنان را با دقتي خاص در سريال "نوشدارو" گنجانديد كه مخاطب دلزده نشود، چگونه تدابيري را براي اين كار انديشيديد؟ 
 
نقطه‌اي كه براي همه ما روشن است اين كه روح زندگي در جنگ و همه بخش‌هاي مختلف آن جاري بود. بچه‌هاي جبهه در بخش عملياتي، پشتيباني و فني زندگي‌شان را اداره مي‌كردند و دلبستگي، قهر و آشتي نيز در زندگي آنها هم جريان داشت و حتي در جنگ هم رابطه عاطفي آنان قطع نمي‌شد و عليرغم همه مناسبات عاطفي ايستاده و جهان مي‌كردند. من در اين كار و در همه سكانس‌هاي جنگ تلاش كردم رنگ زندگي در همه جاي قصه متفاوت باشد و خوشبختانه اين اتفاق با حضور گروه بازيگران متبحر امكان‌پذير شد. 
 
*جنس بازي "هدايت هاشمي" خاص بود 

در اجراي لحظات اين چنيني جنس بازي هنرمنداني چون "هدايت هاشمي" متفاوت بود و بازي او در جنس و متفاوت شدن بازي‌هاي ديگر نيز خيلي مؤثر بود. 
 
-شما دغدغه خاصي به جنگ داشتيد كه "نوشدارو" را ساختيد؟ 
 
"نوشدارو" دغدغه و تلاش يك جمع است. ما در يك نقطه (جنگ) با هم مشترك بوديم و همه دلبستگي به جنگ و شهدا داشتيم و به طور صرف ساخت چنين سريالي فقط يك وظيفه نبود. 
 
*سكانسي از شهيد "رضوي" مي‌بينيد 
 
-شما به صورت ويژه‌اي به زندگي شهيد "رضوي" مي‌پردازيد، دليل خاصي دارد؟  
 
بخش مهمي از سريال را از زندگي شهيد "رضوي" و شهيد "آقاسي زاده" الگوبرداري كرديم و قسمت‌هايي را هم به نام شهيد "رضوي" اختصاص داديم كه در سريال يك سكانس مربوط به وي را مخاطبان مي‌بينند و در بخش‌هايي هم به عكس او رجوع شده است. مدعي نيستم كه تصاوير زيادي از آنها ديده مي‌شود ولي خيلي در فيلمنامه از زندگي اين دو شهيد بزرگوار تأثير و كمك گرفتيم. 
 
-چرا سريالي را در خصوص زندگي شهيد "زين الدين" نمي‌سازيد؟  
 
بگذاريد به شما خبر خوشي بدهم. سال گذشته دوستان و همكاران ما در بنياد شهيد پيشنهاد ساخت يك سريال در خصوص زندگي شهيد "زين الدين" را به من دادند كه در آن دوران نشد. ولي چنين پروژه‌اي در دستور كار بنياد شهيد قرار گرفته است. اما نمي‌دانم كه در چه زمان و با چه كارگرداني اين اتفاق مي‌افتد، شايد هم خودم سريال شهيد "زين الدين" را ساختم. 
 
*ارادت خاصي به شهدا دارم 
 
-سؤالي كه خيلي براي من مهم است، اينكه نبايد تاريخ يك كشور و به خصوص جنگ تحميلي براي نسل‌هاي آينده از بين رود، شما در اين باره چه كاري را انجام مي‌دهيد؟ 
 
ببينيد، آگاهي نسل آينده بر دوش نسل ما است كه چه دركي از آن دوران داريم و بايد چگونه نسل آينده را در خصوص بچه‌هاي جنگ آگاه كنيم. تا به امروز توفيق داشتم كه درباره‌ شهداي متفاوتي كار كنم و اميدوارم شرايط ساخت سريالي براي شهيد يا شهيداني دوباره برايم فراهم شود. 
 
*شهيد "رضوي" و شهيد "آقاسي زاده" مشهدي بودند 
 
-چرا لهجه مشهدي را براي "نوشدارو" برگزيديد؟  
 
 به اين دليل كه شهيدان "رضوي" و "آقاسي زاده" هر دو متولد مشهد بودند و من خود نيز متولد اين شهر هستم و با توجه به الهام گرفتن از زندگي آنها، داستان به سمت مشهد رفت و به طبع هم لهجه مشهدي را انتخاب كردم. 
 
*هنرمندان در شرايط سختي كار كردند 
 
-ساخت "نوشدارو" مدت يكسالي زمان برد، خسته نشديد؟  
 
خير، "نوشدارو" با شرايط دشواري ساخته شد و با وجود مشكلات بسيار،‌ همه هنرمندان همكاري خوبي با ما داشتند و با كمال بزرگواري همه جوره پاي كار ايستادند و از همه آنها ممنون هستم و دوست دارم فرصتي پيش آيد تا از آنها تشكر ويژه‌اي كنم. 
 
*فضاي سينما ملتهب است 
 
-تصميمي در خصوص ساخت اثري براي سينما داريد؟  
 
در حال حاضر فضاي سينما ملتهب است و با اين شرايط ترجيح مي‌دهم براي تلويزيون كار كنم تا شرايط سينما بهبود يابد. 
 
-بعد از "نوشدارو" چه پروژه‌اي را در دست مي‌گيريد؟ 
 
طرح‌هايي پيشنهاد شده كه به دليل توافق و يا بستن قراردادي، اطلاعات دقيق را در اختيار شما مي‌گذارم. 
 
گفتگو از الهه عليزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.