صندوق بين المللي پول پنجشنبه اعلام کرد «آسيب‌پذيري» اقتصاد هند به تازگي تشديد شده است اما از «گمانه زني» در مورد احتمال مطرح کردن درخواست کمک مالي از سوي اين کشور خودداري کرد.


به گزارش سرو.يس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، گري رايس سخنگوي صندوق بين المللي پول اعلام کرد: «ترکيب کسري بودجه عظيم و تراز حساب‌هاي جاري، تداوم تورم بالا و وابستگي به هجوم سرمايه‌ها عوامل آسيب‌پذيري قديمي در اقتصاد هند هستند که به تازگي شدت گرفته‌اند».
در مقابل چشم‌انداز انقباض سياست پولي آمريکا،‌ سرمايه‌هاي خارجي به هند سرايز شد و سبب شد ارزش پول اين کشور در مقابل دلار به شدت کاهش پيدا کند.
چهارشنبه، ارزش روپيه هند به پايين‌ترين حد تاريخي رسيد اما روز پنجشنبه دوباره اندکي افزايش يافت.
سخنگوي صندوق بين المللي پول خاطر نشان کرد وخامت وضعيت اقتصادي هند به طور واضحي بر اعتماد بازارها تأثير گذاشته است و «چالشي» براي مقامات اين کشور به شمار مي رود.
وي که در کنفرانسي مطبوعاتي در واشنگتن سخن مي گفت افزود: «اين همچنين فرصتي است براي دولت هند که به تلاش‌هاي سياسي خود در برخي جبهه‌ها ادامه دهد» اما توضيح بيشتري در اين خصوص نداد.
بانک مرکزي هند چهارشنبه شب اعلام کرد به منظور کاستن از نوسانات در بازار ارز، دلار را مستقيما از طريق يک مؤسسه جداگانه در اختيار شرکت‌هاي نفتي قرار خواهد داد.
رايس در باره احتمال درخواست هند براي دريافت کمک مالي نيز از اظهار نظر خوددداري کرد.
هند سال 1991 از صندوق بين المللي پول براي مقابله با بحران تراز پرداخت‌هاي خود (رابطه بين  مطالبات يک کشور از بقيه‌ي جهان و تعهدات آن کشور به بقيه‌ي جهان) که به ويژه معيار سنجش ميزان سرمايه‌هاي خارجي در يک کشور است، درخواست کمک کرد.

برچسب ها: هند ، صندوق ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار