زندگي بابک جهانبخش از يک سال ونيم پيش عوض شده. حالا ديگر او مخاطبي دارد که طرفدار يکي از قطعات آلبوم جديدش است و تا صداي آن را گوش نکند، در ماشين آرام و قرار نمي گيرد. اين مخاطب پسرش است که با آمدنش، زندگي اين خواننده و آهنگساز را عوض کرده.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بابک جهانبخش اين روزها به عشق پسرک کوچکش و اتفاق هاي خوبي که برايش با آمدن او افتاده، در دنياي موسيقي قدم مي زند. زندگی مثبت با بابک جهانبخش در اولين روزهاي انتشار آلبوم جديدش «اکسيژن» از حال و هواي اين روزهايش سخن پرسیده است.

به‌عنوان سوال اول، در مورد اوايل دوران کاريتان حرف بزنيم. زماني که شروع به کار کرديد فکرش را مي‌کرديد به موفقيت‌هاي کنوني برسيد؟

قطعا نه. اولا اينکه خدا را شکر مي‌کنم و بعد به نظرم پشتکار خودم بود که باعث شد اين اتفاقات بيفتد. برعکس همه که فکر مي‌کردند نبايد آلبوم‌هايم را منتشر مي‌کردم و در انتظار معجزه مي‌ماندم، به نظرم انتخاب‌هاي خودم باعث شد بتوانم جلو بيايم. هر چند هنوز هم آرزوهاي بزرگ‌تري دارم.

چه عواملي در اين مسير بيشتر از همه به موفقيت‌هايتان کمک کرد؟

پدرم خيلي برايم تلاش کرد. او هميشه به من مشاوره مي‌داد و سعي مي‌کرد راه درست را به من نشان دهد. از زماني هم که ازدواج کردم، همسرم تکميل‌کننده اين روند و جريان بود.

رازهاي موفقيت يک هنرمند در بلند‌مدت چيست؟

فکر مي‌کنم در زندگي و کلا در هر کاري، اول بايد منظم باشيم و کارهايمان را روتين انجام بدهيم. اين انضباط خيلي مي‌تواند كمک کند ياد بگيريم دنبال چه هدفي هستيم. خيلي اوقات استفاده از تجربه ديگران هم تعيين‌کننده است. نظر مخاطب يکي از برجسته‌ترين و تعيين‌کننده‌ترين بخش‌هاي ماجراست و اينکه سعي کنيم شناخت خوبي از جامعه داشته باشيم. يک هنرمند بايد روان‌شناس خوبي باشد. در اين صورت مي‌تواند فعاليت‌هاي درستي در زمينه کاري‌اش تجربه كند. او بايد دور از حواشي باشد و اين را بداند جايي آمده که هم نقد منفي است و هم مثبت.

پس با اين اوصاف مواقع شکست هم راهکارهاي جالبي براي مقابله با آن داشته‌ايد؟

به هر حال اوايل هر شکستي، هر کسي اذيت مي‌شود. کارها و انتخاب‌ها خيلي افت و خيز دارند. بايد از شکست‌هايمان درس بگيريم و خودمان را نبازيم. آن وقت است که مي‌توان جبران کرد. من در کارم اين افت و خيزها را تجربه کردم. دوران قبل از آلبوم «چي شده» و دوران بعد از «چي شده». اين آلبوم يک اتفاق خوب براي من بود. قبل از آن يک دوران افت داشتم. به صورتي که فراموش شده بودم و به مرور با تلاش و شناخت درست از جامعه و طرفدارانم جلو آمدم.

اين يعني از هر شکستي، درس‌هاي زيادي گرفتيد؟

مطمئنا. هنوز هم دارم درس مي‌گيرم و در حال ياد‌گيري هستم. اگر ايراد‌ها کمتر شده، علتش درس گرفتن از شکست‌ها بوده است. حالا به جايگاهي رسيده‌ام که وقتي از تجربه‌هايم استفاده مي‌کنم، حتي اگر از يک نمونه از کارهايم هم کمتر استقبال بشود، باز هم آن رکود باعث تخريبم نمي‌شود. به هر حال رزومه‌اي براي خودم جمع کرده‌ام که بابت آن خوشحالم.

بزرگ‌ترين شکست زندگي هنري بابک جهانبخش چه بوده؟

فکر مي‌کنم اگر بشود اسمش را شکست گذاشت مربوط به دوران ممنوع‌الکاري‌ام است. بسيار اذيت شدم ولي خودم را نباختم. افت و خيز داشتم ولي سعي کردم بجنگم. فراموش شده بودم. خوب آن روزها يادم مانده ولي سختي کشيدم و جنگيدم. تلاشم را ادامه دادم. امروز از خودم بابت پيگير بودنم بسيار راضي‌ام. اگر به حرف خيلي‌ها گوش مي‌کردم بدون شک جايگاه کنوني را نداشتم.

حالا و در جايگاه کنوني، چه اهداف بزرگي دغدغه اين روزهاي شماست؟ چه چيزهايي مغزتان را درگير کرده؟

اين روزها قطعا موفقيت آلبوم اکسيژن برايم از همه‌چيز مهم‌تر است. بايد به يک کار زمان داد. خدا را شکر انتقادش از تمام آلبوم‌هايم کمتر بوده. در موردش حرف زدن کمي زود است ولي تمام دغدغه‌ام اين تفکر و زحمتي است که کشيدم تا اين اثر بتواند در ذهن مخاطبم جواب بگيرد. دوست دارم مخاطبم بداند مجموعه‌اي ارائه نداده‌ام که کارهاي قبلي را تحت‌تاثير قرار دهم. او بايد متوجه منظورم بشود.

فکر مي‌کنيد قابليت حفظ اين موفقيت‌ها را براي سال‌هاي آينده داري؟

ديگر تعداد آهنگ‌هايم زياد است و قطعا به فکر انتشار آلبوم نيستم ولي دنبال تک تراک‌هاي وزين‌ و متفاوت‌ام. يک کار فاخر و قابل دفاع. بيشتر دلم مي‌خواهد به کارهاي فاخر اضافه کنم تا اينکه به فکر انتشار آلبوم باشم.

پس سياست‌گذاري‌هاي جالبي را هم در نظر داريد؟

کلمه سياست را دوست ندارم ولي هدف و تفکرم در ارتباط با ادامه فعاليت‌ام اين است که گزيده کاري را برگزينم. بايد بدانيم در يک مجموعه،10 تا کار داريم. معدل گرفته مي‌شود و به‌ همين دليل سخت‌تر مي‌شود نظرات را همسو و مثبت کرد ولي وقتي تک تراک کار مي‌کني مي‌تواني جزيي‌تر به آن نگاه کني و با شرايط روزت پيش بروي. در اين سبک کاري، اين فرصت را دارم که اشتباهات کمتر و تعداد تراک سوخته کمتري داشته باشم.

ترس از آينده هميشه بزرگ‌ترين ضربه را به هر هنرمندي مي‌زند. شما هم تاكنون دچار اين اتفاق شده‌ايد؟

نگذاشتم اين اتفاق بيفتد. نمونه‌اش همين آلبوم اکسيژن. خودم مي‌دانم کارم را درست انجام داده‌ام. زمان نشان مي‌دهد کارم را درست انجام داده‌ام. اين ريسک يعني اينکه من نترسيده‌ام. حتي اگر يک تراک‌ مجموعه اکسيژن هم موفق باشد، کارم را درست انجام داده‌ام. پس نترسيدم و اين کار را کردم. اين ترس دقيقا نقطه‌اي است که مي‌تواند تو را به سمت سقوط بکشاند. جمله «ترس برادر مرگ است» در اين بحث قطعا مصداق دارد.

برگرديم به آلبومتان. هواداران تان شور و شعف زيادي براي انتشار آلبوم?تان داشتند. اين موضوع وظيفه شما را خيلي سنگين کرده بود.

قطعا همين‌طور است. براي اينكه ثابت کنم چقدر دوست?شان دارم از اين به بعد گزيده‌کارتر خواهم شد و اشتباهاتم را کمتر مي‌کنم.

موفقيت يک آلبوم را در چه گزينه‌هايي مي‌بينيد؟

آلبوم موفق يک مجموعه براي تمام طيف‌هاست. در مجموعه اکسيژن، نگاه ويژه‌اي داشتم هم به مردم عام، سنين بالا، جوان تر‌ها، موزيسين‌ها و ترانه‌سراها. نمي‌توانم بگويم يک نفر بيايد و بگويد من کل اين آلبوم را پسنديدم. هدفم اين نبوده که آلبوم را براي يک نفر بسازم. سعي کردم همه‌چيز را در نظر بگيرم. استاد شادروان «مجتبي ميرزاده» به من ياد داد آلبومي موفق است که هر کسي يک ترانه را عاشقانه در آن دوست داشته باشد.

اين يعني تو کارت را درست انجام داده‌اي و اگر اين اتفاق براي من بيفتد کارم را درست انجام داده‌ام. «من و بارون» مجموعه‌اي کاملا متفاوت است، اکسيژن هم همين‌طور است يعني با نگاه و ديدگاهي جديد. آلبوم‌هاي قبلي هم همين‌گونه بودند. اگر «من و بارون» را تکرار مي‌کردم، آن اثر را زير سوال مي‌بردم. نخواستم آن را تکرار کنم. مخاطبان من خدا را شکر به قدري فهيم‌اند که من خودم 90 درصد کامنت خيلي خوب گرفتم. تا امروز هم براي من نمره خوبي است.

فکر مي‌کنيد اين اثر موفقيت آلبوم‌هاي قبلي شما را در پي خواهد داشت؟

فکر مي‌کنم موفقيت اين اثر بيشتر خواهد بود. فقط زمان لازم دارد. هر تغييري سخت است. چون عادتي که به اثر قبلي داشته‌اند باعث شده کار جديد را سخت‌تر قبول کنند. بايد با آلبوم جديد هم خاطراتي ساخته شوند تا موردپسند قرار بگيرد.

زندگي خصوصي بابک جهانبخش با تولد پسرش وارد فاز جديدي شده. تولد پسرتان چقدر باعث شده در پي کشف فضاهاي جديد و احساس‌هاي جديد باشيد؟

قشنگ‌ترين لحظه زندگي من قطعا تولد پسرم بود. اين جمله را بارها شنيده‌ايم که مي‌گويند «تا پدر نشي نمي‌فهمي». مطمئنا «آرتا» برکت زندگي من بود و هست. با قاطعيت مي‌گويم. واقعا همه اين انرژي خوب را مديون آرتا هستم. خدا را شاکرم. وقتي به اين باور مي‌رسي که پدر هستي، برخي احساس‌ها در تو تشديد مي‌شود.

پسرتان کدام يک از آثارتان را بيشتر دوست دارد؟

هنوز زود است و آرتا يک سال و نيم بيشتر ندارد ولي خيلي جالب است که در آلبوم جديد، قطعه دوم که پخش مي‌شود واکنش جالبي دارد! وقتي در ماشين مشغول رانندگي هستم، تا صداي ضبط را زياد نکنم اصلا آرام نمي‌شود. با حرکت‌هاي مختلف به من مي‌فهماند ضبط را روشن کنم.

تا به حال به اين فکر نکرديد براي فرزندتان قطعه‌اي بسازيد؟

چرا، فکر کرده‌ام ولي چون دلم مي‌خواهد کار ماندگاري بسازم، هنوز به آن حس و درجه مقبوليت نرسيده‌ام که کل حسم را بتوانم بيان کنم. البته آهنگ ايده‌آل را به‌‌ خاطر آرتا خواندم. هميشه هم وقتي آن را مي‌شنوم يا مي‌خوانم، حس خوبي دارم.

دوست داريد «آرتا» در آينده خواننده شود؟

قلبا اگر بخواهم بگويم، نه ولي نمي‌توانم به زور سرنوشت بچه‌ام را عوض کنم. هر اتفاقي بيفتد حمايتش مي‌کنم. زندگي هنري تنش‌هاي خاص خودش را دارد. به‌دليل گستره آدم‌هايي که تو را مي‌شناسند. دوست دارم بچه‌ام در آرامش باشد. وقتي تو يک هنرمندي، يک روز خوبي و برايت کف مي‌زنند و روز بعد... اين بالا و پايين‌ها در زندگي سخت‌اند. برخي تجربه‌ها تلخ‌اند.

اگر پسرتان خواننده شد، بزرگ‌ترين و مهم‌ترين نصيحت شما به او در اين مسير چيست؟

که به اين شهرت دل نبندد. با دل و قلبش بخواند و در هر کاري بايد تلاش و پشتکار داشته باشد و شکست را نپذيرد و مغرور نشود. اعتماد به نفس خيلي خوب است ولي غرور همه‌چيز را به هم مي‌ريزد.

اين روزها چه موسيقي‌اي گوش مي‌دهيد؟

اين روزها موسيقي گوش نمي‌کنم (خنده). چون فضاي کارم به قدري پر سر و صداست که در خانه آرامش را بيشتر مي‌پسندم.

سبک يا آلبوم خاصي هست که اين روزها به شما آرامش بدهد؟

اخيرا سبک‌هاي بي‌کلام و تلفيقي را دوست دارم. تلفيقي از شرق و غرب که حس خوبي به من مي‌دهد.

همه شما را به عنوان يک خواننده انرژي مثبت مي‌شناسند. اين روند در زندگي عاديتان هم جاري است؟

نمي‌توانم به اين سوال جواب بدهم. بايد از خانواده‌ام بپرسيد. هر چند اعتقاد دارم برخي اوقات براي خانواده خودم به‌دليل مشغله‌هاي کاري فراوان کمتر وقت گذاشته‌ام اما سعي‌ام را خواهم کرد از اين به بعد يک تناسبي را رعايت کنم. بايد به وظايف خودم برسم. هميشه وقتي کنار خانواده‌ام بودم بهترين‌ها برايم اتفاق افتاده. دوست دارم پدر و همسر خوبي براي خانواده‌ام باشم.




آهنگ تیتراژ برنامه نیمروز با صدای بابک جهانبخش و همخوانی علی ضیا

دانلود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۲
عالی بود ممنون از مصاحبتون
:)
آخرین اخبار