بازيگر مجموعه "نوشدارو" گفت: "اصغري" شخصيت ايراني است كه با وجود داشتن كراوات، تعهدات اخلاقي را رعايت مي‌كند.

باشگاه خبرنگاران- "رضا فياضي" بازيگر ايراني،‌ متولد 1332 در شهر اهواز است. او مدرك ديپلم را در همين شهر دريافت كرد و پس از آن به بازيگري در تئاتر و فيلم كوتاه پرداخت و در همان سالها،‌ كارگرداني تئاتر را نيز تجربه كرد. در سال 1354 وارد دانشكده هنرهاي زيبا شد. با اجراي تئاتر در مدارس در دوران راهنمايي و دبيرستان كار غير حرفه‌اي خود را آغاز كرد. وي در سال 1357 در فيلم "چريكه تارا" به كارگرداني "بهرام بيضايي" حضور پيدا كرد و در كنار بازيگري مديريت صحنه را نيز عهده‌دار شد. 

 "فياضي" پس از آن به فعاليت در زمينه‌هاي مختلف هنري از جمله نويسندگي، نمايش عروسكي و كارهاي راديويي پرداخت و در چندين برنامه تلويزيوني به عنوان مجري حضور پيدا كرد. فيلم‌هاي سينمايي چون "روسري آبي"، "بودن يا نبودن"، ‌"پرنده باز"، "مرد پنجم" جزء آثار برجسته او در سينما و "كلاه پهلوي"،‌ "خانه ما"،‌ "ورثه آقاي نيكبخت"، "زير آسمان شهر"،‌ "پهلوانان نمي‌ميرند"،‌ "آرايشگاه زيبا"،‌ جزء سريال‌هاي ماندگاري بوده كه اين هنرمند كشورمان در آنها به ايفاي نقش پرداخته است.‌ 

به بهانه حضور او در سريال "نوشدارو" در نقش "اصغري" پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛ 
 
-آقاي "رضا فياضي" شما ايفاگر نقش "اصغري" در سريال "نوشدارو" هستيد كه ديشب اولين سكانس‌هاي شما روي آنتن رفت. دليل شما براي ايفاي نقش در دو مجموعه و با يك تهيه كننده چه چيزي بود؟ 
 
ديشب سكانس‌هاي آغازين بازي من در "نوشدارو" كه در كشور تركيه به جاي انگلستان فيلمبرداري شده بود را مخاطبان مشاهده كردند. چندين بار سعي داشتم با "اردكاني" كار كنم كه به دليل فعاليت و حضور در بسياري از پروژه‌هاي ديگر نتوانستم با او همكاري كنم. من همزمان با هم در دو سريال به تهيه كنندگي "علي لدني" حضور داشتم و اين خود افتخار بزرگي است. در مجموعه "نوشدارو" همه سعي كردند كه شرايط حضور مرا در كار "اردكاني" فراهم كنند و خوشحالم كه موفق به همكاري با وي شدم. 
 
-شما هم‌سنگر و دوست "محمد" بوديد،‌ چه شد كه در انگلستان كار خود را ادامه داديد؟  
 
ما چند دوست بوديم كه به دليل شرايط خاص هر كدام در گوشه‌اي مشغول به كار شديم، دو نفر از ما شهيد شدند و چند نفر هم در جهان مشغول به سازندگي شدند و من هم به دليل شرايط ويژه‌ام، به انگلستان رفتم و مي‌خواستم سوپرماركتي را باز كنم كه تبديل به رستوران شد و چون نمي‌توانستيم به انگلستان برويم، سكانس‌هاي مربوط به آن كشور،‌ در تركيه فيلمبرداري شد. 
 
*حذفيات زيادي "نوشدارو" را احاطه كرد 
 
-شما در جايي اشاره به حذفياتي در سريال "نوشدارو" داشتيد،‌ واقعيت دارد؟ 
 
بله،‌ كاراكتر "اصغري" با صحنه‌هاي بسيار و لحظاتي شيرين همراه بود كه بنا به دلايلي كه من از آن بي‌خبرم، دچار حذفياتي شد. 
 
*مي‌گويند شبيه خارجي‌ها هستم 
 
-آقاي "فياضي"، حضور شما به جاي شخصيت‌هاي خارجي در بسياري از آثار سينمايي و تلويزيوني دليل خاصي دارد؟  
 
واقعيت امر اين است كه من بچه اهواز هستم و بيشتر ساكنان اين شهر چهره‌ي سبزه دارند ولي همه خانواده‌ام،‌ سفيد پوست و بور هستند، شاید این مسئله دلیل انتخاب کارگردانان و سپردن بازی در شخصیتهای منفی به من باشد. 
 
-ولی فکر نمی کنم داشتن میمیکی خاص  تنها دلیل انتخاب یک بازیگر باشد؟ 

بله قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد من ایفاگر شخصیتهای بسیار  متفاوتی بوده ام  اما حرف شما هم درست است که به  دلیل چهره ام برای بازی به جای کاراکترهای خارجی انتخاب  شوم. 

 
* روح زندگی در همه سکانس ها جاری است 
 
-ما سریال های متفاوتی را در زمینه جنگ و جهاد داشته ایم اما "نوشدارو"  توانست با پرداختی خاص مخاطب خود را  حفظ کند شما در جایگاه مخاطب نوشدارو را چگونه نقد می کنید؟  

همه اتفاقات مربوط به تدابیر کارگردان این سریال" جواد اردکانی" می شود او حس زندگی را با لهجه مشهدی جذاب تر کرد و به  جرات می گویم که روح زندگی در  نوشدارو جاری است. 
 
* اصغری یک کراواتی متعهد است 
 
- شما با وجود داشتن ژست خارجی، اصغری را کاملا ایرانی کردید، سخت نبود؟  
 
اصغری فردی است که در انگلستان زندگی می کند و طبق خیلی از قوانین آن کشور زندگی کرده و کراوات هم می زند ولی به شدت فردی اخلاق مدار و متعهد است و زمانی که به او می گویند خدا رحمت کند همسرت را، او با در دست داشتن حلقه همسرش پاسخ می دهد، این حلقه همیشه مرا به او متصل می کند باید بگویم که اصغری با وجود زندگی در اروپا، فردی با صفا و دوست داشتنی است که خود از لهجه مشهدی نوشدارو لذت می برد. 
 
* اردکانی خود یک متخصص است 
 
- در خصوص کار با اردکانی کارگردان این پروژه صحبت کنید؟

به عقیده من "جواد اردکانی" خود یک متخصص و آشنا به  مسائل پتروشیمی و فن آوری است کار با وی دوست داشتنی و حرفه ای بود و خوشحالم که با این تیم  همراه شدم نوشدارو تمام خصلتهای یک زندگی ایرانی و مدرن را به همراه دارد و سلامت یک جامعه در آن به خوبی  دیده  و لمس می شود. 
 
* سال ها در نمایش های رادیویی زحمت کشیدم 
 
- آقای فیاضی مدتهاست که دیگر صدای شما در نمایشهای رادیویی نمی شنویم، چرا؟

پیش نیامده، قرار بود کاری را به صدرالدین شجره آغاز کنم که فرصت آن پیش نیامده و همچنان به دلیل  بازی در سریالهای تلویزیونی مشغول هستم و در صورت ایجاد اولین فرصت با رادیو همکاری می کنم. 
 
* درگیر "معمای شاه" هستم  
 
-از حضورتان در معمای شاه چه خبر و آیا نقش دیگری خبری فردوست را بازی می کنید؟

همچنان فیلمبرداری سکانسهای  فردوست در کاخ سعد آباد ادامه دارد و صحبت شده که ایفاگر نقش " چرچیل" هم باشم. 
 
-سکانسهای " چرچیل" فیلمبرداری شده  است؟

خیر ولی سکانسهای فردوست ادامه داد و شاید به زودی شرایط بازی به جای کاراکتر؟ " چرچیل" نیز آغاز  شود. 
 
*همکاری با "سیروس مقدم" برایم ماندگار شد 
 
-از حضور در بچه های  نسبتا بد و کار با سیروس مقدم برایمان صحبت کنید؟

کار با سیروس مقدم بسیار دوست داشتنی و جذاب است به جای پدر یکی از "بچه های نسبتا بد" بازي مي كنم كه در اين مجموعه با داشتن بيماري و خلاف هايي كه پسرم انجام مي دهد همچنان درصدد راهنمايي او هستم. كار با اين تيم بسيار دوست داشتني بود و اميدوارم تجربه حضور در پروژه هاي "سيروس مقدم" براي هر بازيگري پيش آيد. اين مجموعه به عقيده من جز سريال هاي ماندگار تلويزيون خواهد شد كه به زودي روي آنتن مي رود.

* دستمزدمان را نمی دهند 
 
از هیچ چیز ناراحت نیستم ولی نبود بودجه کافی صدا و سیما و پرداخت  نشدم دستمزد ما با وجود ایفای نقش در چند مجموعه بزرگترین دغدغه ما است که امیدوارم با کمک مسئولان  زودتر رفع شود. 
 
 گفتگو از الهه علیزاده. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.