دولت ازبکستان اعلام کرد همزمان با روز استقلال این کشور و به منظور تدابیر امنیتی چندین گذرگاه در مرز با "تاجیکستان" را از اول سپتامبر تعطیل می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دولت ازبکستان اعلام کرد که چندین گذرگاه در مرز با تاجیکستان را از اول سپتامبر (دهم شهریور) تعطیل می‌کند.
 
"خشنود رحمت‌الله‌اف" سخنگوی نیروهای مرزبانی کمیته امنیت ملی "تاجیکستان" گفت: بنابر نامه‌ مقامات رسمی تاشکند که در اختیار این نهاد قرار گرفته‌ این اقدام به‌منظور تجلیل از روز استقلال ازبکستان انجام می‌گیرد.
 
وي ادامه داد: تعطیلی گذرگاه‌های مرزی ازبکستان با "تاجیکستان" به مدت چهار روز اعلام شده و در این مدت رفت‌وآمد از طریق این گذرگاه‌ها به قلمرو هر 2 کشور محدود خواهد شد.
 
به گفته وی با این وجود براساس این نامه گروه‌هایی از مسافران به طور استثنایی اجازه عبور از خاک این کشور را در این مدت خواهند داشت.
 
وی تصریح کرد: در رفت‌وآمد اتباع ازبکستان که در قلمرو "تاجیکستان" هستند و قصد بازگشت دارند و همچنین اتباع روسیه که با استفاده از خاک ازبکستان می‌خواهند به کشور خود بازگردند محدودیتی وضع نشده و این گروه مسافران حق عبور از مرز را خواهند داشت.
 
بنا به گفته وی، دستور محدودیت در رفت‌وآمد از طریق گذرگاه‌های مرزی ازبکستان و از این طریق به کشورهای دیگر و به کارمندان سفارتخانه‌ها و افراد دارای گذرنامه‌های دیپلماتیک ارتباطی ندارد.
 
روز استقلال ازبکستان اول سپتامبر برگزار می‌شود و تاشکند همه‌ساله در آستانه این جشن به‌منظور حفظ ثبات و تأمین امنیت در روزهای برگزاری این جشن تدابیری را در جهت محدود کردن رفت‌وآمدها به کشورهای همسایه تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان مورد اجرا قرار می‌دهد.
 
تاشکند همچنین در سال 2001 میلادی پس از حمله گروه‌های مسلح وابسته به حرکت اسلامی ازبکستان به مناطق جنوبی این کشور بخشی از مناطق مرزی با" تاجیکستان" را مین‌گذاری کرد.
 
"تاجیکستان "و ازبکستان حدود 1400 کیلومتر مرز مشترک دارند و در مدت بیش از 20 سال استقلال «دوشنبه» و «تاشکند» در مورد تعیین و علامت‌گذاری 95 درصد خط مرزی با یکدیگر توافق کرده‌اند.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس
برچسب ها: گزارش ، باشگاه ، خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار