GT کومپتیتزیونه، چالینج استراداله و دست آخر، اسکودِه ریا... اینها نامهای مهیجی هستند که کاراکتری سختجان، قدرتمندتر و بهمراتب سریعتر به V8های موتوروسط پیشین فراری، یعنی 348، 360 و 430 بخشیدند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران میراث‌دار این اسب‌های قدرتمند و سریع مارانلو، اسپیچاله (Speciale) است که خویی به‌مراتب تهاجمی‌تر از 458Italia را به تصویر می‌کشد.

  رستگاری در 3 ثانیه‌...

در 458 اسپیچاله، قدرت موتور V8 فراری از 562 به 597 اسب بخار ارتقا‌ یافته. به عبارت بهتر، این نیروگاه 4.5 لیتری در ازای هر لیتر حجم خود، 133 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به گفته فراری، بالاترین نسبتی است که تا به امروز برای یک خودرو جاده‌ای مجهز به پیشرانه دمش طبیعی به ثبت رسیده. وزن خالص اسپیچاله نیز در این بین با کاهش 90 واحدی به نسبت 458 استاندارد، به 1،290 کیلوگرم رسیده؛ یعنی در ازای هر تُن وزن خود، 470 اسب بخار قدرت در اختیار دارد. این نسبت‌ها اینگونه روی آسفالت تفسیر می‌شوند؛ صفر تا 100 در 3 ثانیه و صفر تا 200 در 9.1 ثانیه. اسپیچاله همچنین یک دور پیست معروف فراری، فیورانو را در مدت زمان یک دقیقه و 23.5 ثانیه پیموده؛ یعنی 1.5 ثانیه سریع‌تر از 458 استاندارد، 0.5 ثانیه سریع‌تر از 599 و تنها 0.5 ثانیه کُندتر از F12 برلینتای 730 اسب بخاری. تحمل‌پذیری این نسخه از کوپه V8 دلفریب فراری در برابر شتاب جانبی نیز g 1.33 اعلام شده که بالاترین میزان در بین فراری‌های جاده‌ای است!

  خداحافظ سبیل!

با تمام این اوصاف، 458 فراری تا Speciale شدن، مسیری به‌مراتب پیچیده‌تر از ارتقای قدرت و کاهش وزن را پیموده. فراری با همکاری بازوی طراحی‌اش، پینین فارینا، پیکره‌ای آیرودینامیک‌تر را برای اسپیچاله تراش داده. البته، سبیل معروف 458 هم در این بین به باد رفته! 458Speciale همچنین مجهز به سامانه SideSlipAngleControl است در کنار سیستم کنترل پایداری F1-Trac و دیفرانسیل الکترونیکی E-Dif، زاویه لغزش خودرو در هنگام کم/ بیش فرمانی را محاسبه می‌کند و با مقایسه آن با زاویه بهینه برای خروج از پیست، نسبت گشتاور انتقال یافته به هریک از چرخ‌های عقب را تنظیم می‌کند.


منبع:عصر خودرو

برچسب ها: بازار ، خودرو ، دلار ، موتور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار