در سال 2012، 79 درصد از بدافزارها بر دستگاه­های آندرویدی متمركز بودند دولت امریكا به كاركنانش دستور داده است كه از ابزار ایمنی استفاده كنند و آن­ها را روزآمد نگه دارند.

به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتي باشگاه خبرنگاران سیستم عامل آندروید گوگل همچنان هدف اصلی تهدیدات بدافزاری است. بنا بر اعلام وزارت امنیت داخلی امریكا، در سال 2012، آندروید هدف 79 درصد از تهدیدات بدافزاری بود كه این رقم در مورد iOS تنها 0.7، برای بلك­بری 0.3 و برای ویندوز موبایل هم 0.3 درصد بود.
در گزارش مذكور خاطرنشان شده است كه بنا بر گزارش­های صنعتی، 44 درصد از كاربران آندروید هنوز از نسخه­های قدیمی كه در سال 2011 منتشر شده­ اند استفاده می­ كنند و این نسخه­ ها دچار ضعف­های امنیتی عدیده­ ای هستند كه در نسخه­ های بعدی اصلاح شده است.
بنا بر این گزارش، سه تهدید اصلی امنیتی در این نسخه­ های آندروید وجود دارد؛ اولین آن­ها تروجانی است كه سرویس پیامك را مورد حمله قرار می­دهد و تقریباً نیمی از برنامه­ های كاربردی را كه هم اكنون در حال انتشارند آلده كرده است. این تروجان باعث ارسال پیامك به شماره­ تلفن­های موجود در دستگاه می­شود و برای كاربرِ صاحب وسیله هزینه­ های اضافی ایجاد می­كند.
دومین مورد، روت­كیت، بدافزاری است كه از ضدبدافزارهای معمول پنهان می­ماند و اطلاعات كاربر، چون گذرواژه و مكان و سایر موارد را بدون آگاهی وی ثبت می­كند.
سومین مورد، دامنه ­های تقلبی گوگل پلی (Google Play) ‌است كه كه به كاربران امكان مرور و دانلود نرم­افزارهای كاربردی، فیلم­ها، كتاب­ها و موسیقی­ ها و سایر انواع محتوا را می­دهد و در عین حال اطلاعات كلیدی و حساس آن­ها، مانند داده­های مالی و اطلاعات ورودی را به سرقت می­برد.
بر اساس این گزارش، پركاربردترین سیستم عامل موبایل شناخته می­شود و به دلیل رشد وابستگی به وسایل موبایل در میان مسئولان دولتی، فدرال و محلی امریكا، نحوه استفاده و حفظ امنیت و روزآمد بودن این ابزار روز به روز برای دولت امریكا اهمیت بیش­تری یافته است.
افزایش رخدادهای بدافزاری
در اوایل ماه جاری، شركت ترند مایكرو (Trend Micro) هشدار داد كه ضعف­های امنیتی آندروید از جمله نگرانی­های اصلی امنیتی آن­اند.
به گفتۀ جی دی شری، معاون فناوریهای ترند مایكرو، به دلیل ماهیت شكستۀ شبكۀ آندروید، رساندن نسخه­ های روزآمدشده به كاربران در زمان مناسب بسیار دشوار است و تا زمانی كه محافظت از دستگاه­های موبایل به اندازۀ محافظت از كامپیوترهای خانگی اضطراری نشود، این تهدید همچنان به رشد سریع خود ادامه خواهد داد.
بنا بر اعلام ترند مایكرو، سه سال طول كشید تا رقم نرم­افزارهای كاربردی پرخطر به 350 هزار مورد برسد اما پس از آن، تنها در مدت شش ماه این رقم دو برابر شد.
لیندا بارابی، مدیر تحقیقات این شركت می­گوید كه طی دومین سه ماهه، حجم داده­های سرقت شده نیز افزایش یافت كه این امر حاكی از افزایش دقت و پیچیدگی این نوع از تهدیدات بود. /

برچسب ها: هشدار ، امریکا ، افزار ، آندروید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار