وزیر امور خارجه كشورمان گفت: هدف بنده برای تقاضا از خانم افخم برای مسئولیت سنگین سخنگويي وزارت خارجه در این شرایط یک هدف تبلیغاتی نبوده بلکه تصور می‌کردم از یک نمونه برجسته، پرسابقه در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای که از خوش حادثه، متعلق به طبقه نسوان هستند برای این مسئله دعوت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف در مراسم تودیع و معارفه سیدعباس عراقچی و مرضیه افخم که در تالار آینه وزارت خارجه برگزار شد، اظهار داشت:‌ بسیار خوشحالم که در جمع دوستان عزیز و همکاران محترم وزارت خارجه و همکاران محترم از رسانه‌های داخلی و خارجی یک واقعه مهم و تاریخی را در وزارت خارجه آغاز می‌کنیم.  
 
وی ادامه داد:‌ البته دشوار است که بعد از صحبت‌های دو سخنگوی موفق، بنده صحبت کنم.  
 
ظریف تصریح کرد: به واقع وزارت خارجه در بیست و  چند سال گذشته، این سعادت را داشته که در بخش رسانه از بهترین همکاران بهره‌مند باشد و دوستان بسیار موفقی در این دو دهه این وظیفه را بر عهده داشتند.  
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: برادر عزیزم جناب آقای مهمانپرست که از همکاران قدیمی ما هستند، یکی از نمونه‌های موفق و از دوران پربار بخش سخنگویی بودند که در دوران فعالیت وی در این سمت، توجه ویژه‌ای به دیپلماسی عمومی ایجاد شد و این چهره به عنوان یکی از همکاران بسیار خوب ما در وزارت امور خارجه باقی خواهند ماند و از تجربیات وی بهره‌مند خواهیم شد.  
 
وی اضافه کرد: جناب عراقچی نیز علی‌رغم دوران کوتاه سخنگویی، رابطه بسیار خوبی با رسانه‌ها برقرار کردند و این نشانگر استعداد و توانمندی‌های وی است و بسیار خرسندم که جناب عراقچی از همکاران بسیار خوب ما هستند که در وزارت امور خارجه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.  
 
ظریف اظهار داشت: در بحث رسانه یکی از وظایف ما در شفافیت و پاسخگویی است یعنی ما به عنوان کارگزاران ارتباط‌ مان با مردم را از طریق رسانه حفظ کنیم.  
 
وزیر امور خارجه افزود: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در مراقبت و مجبور کردن دستگاه‌های اجرایی در پاسخگویی دارند و این وظیفه بسیار مهمی است، بنابراین‌ باید بدانیم که بدون رسانه‌ها نمی‌توان فعالیت کرد.  
 
وی ادامه داد:‌ رسانه‌ها، رفتار مسئولان را رصد می‌کنند و آنها را پاسخگو می‌دانند بنابراین بدون این بازوی مهم مردم‌سالاری و حضور هوشمندانه مردم در صحنه، تصمیم‌گیری دشوار خواهد شد و این وظیفه مشترک ما و شما است.  
 
ظریف تاکید کرد: این وظیفه سنگین و همکاری میان ما و شما مستلزم احترام متقابل است، این احترام متقابل تضمین‌کننده موفقیت هر دو طرف است.  
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: این راه را نمی‌توان به تنهایی طی کرد بنابراین در این حوزه ما با یکدیگر همکاریم.
 
وی گفت: بحث دومی که در واقع رسانه‌های داخلی و خارجی در رابطه با آن مسئول هستند، انعکاس واقع‌بینانه و منصفانه واقعیات و مطالب مردم به حوزه سیاست خارجی است، اینجاست که دولت و رسانه‌ها دو شریک مهم می‌شوند.  
 
ظریف افزود:‌ بنده معتقدم در این حوزه، رسانه‌های داخلی و خارجی نقش چندان متفاوتی ندارند؛ این کار منحصر به رسانه‌های داخلی نیست و این وظیفه مشترکی است چرا که ما در قبال آینده بشریت مسئولیم و باید با ارائه واقعیت به فهم بهتر مسائل برای افکار عمومی کمک کنیم و به جنگ، نزاع، خونریزی و نقض حقوق انسان‌ها و دشمنی و تفرقه کمک نکنیم.  
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: رسانه‌ها نقش بسیار اساسی در پیشبرد اهداف ایفا می‌کنند بنابراین باید در تحقق این مهم به دنبال اختلافات نباشند،‌ باید  تلاش کنیم فضا تبدیل به فضای تفاهم شود؛ بنابراین در این فضا دیدگاه‌ها و حتی اختلاف‌نظرها به بهترین شکل منعکس می‌شود و امکان تضارب آن نیز وجود خواهد داشت و نقطه ضعف‌ها کاسته خواهد شد و هدفی متعالی محقق می‌شود.  
 
وی تاکید کرد: دنیای امروز دنیای فکر به آینده است؛ روابط ما آنچنان به هم پیوسته است و نمی‌شود به گذشته فکر کرد؛ ضرورت دارد که به قول سهراب سپهری چشم‌هایمان را بشوییم و جور دیگر ببینیم، اگر اینگونه نگاه کنیم دنیای دیگر را که مبنایش در عرفان اسلامی پایه‌گذاری شده، بوجود خواهیم آورد و شما نقش اساسی در تحقق این هدف ایفا می‌کنید.  
 
ظریف گفت: ما خوشحالیم که در ابتدای دولت تدبیر و امید از یک چهره نام‌آشنا در حوزه مطبوعات،‌ سیاست خارجی و رسانه برای هدایت مسئله سخنگویی استفاده می‌کنیم.  
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: هدف بنده برای تقاضا از خانم افخم برای این مسئولیت سنگین و دشوار در این شرایط یک هدف تبلیغاتی نبوده بلکه تصور می‌کردم از یک نمونه برجسته، پرسابقه در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای که از خوش حادثه، متعلق به طبقه نسوان هستند برای این مسئله دعوت کرده‌ایم.  
 
وی افزود: استفاده از تمامی توانمندی‌ها در دستگاه‌های اجرایی کشور یک وظیفه غیرقابل تردید است، چرا که نمی‌توان نیمی از بخش جامعه را که طبقه فرهیخته نیز هستند حذف کرد چرا که حذف این طبقه به ضرر خودمان است.  
 
ظریف ادامه داد: همیشه بهترین دانشجویان من، خانم‌ها بودند؛ این توانایی، پشتکار و فداکاری خانم‌ها بوده که علی‌رغم تمام مشکلات موجود در تمام جوامع توانسته‌اند پیشرفت کنند و مراحل مهمی را پشت سر گذارند.  
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: خانم افخم، قدیمی‌ترین کارشناس حوزه رسانه‌ای هستند؛ وی از جوانی به وزارت امور خارجه آمدند و از زمانی که دکتر ولایتی به مجمع عمومی ملل متحد تشریف می‌آوردند، خانم افخم هم در بحث رسانه‌ای حضور داشتند.  
 
وی گفت: خانم افخم با اجازه آقایان می‌خواهند کار دو مرد را همزمان انجام دهند.  
 
ظریف در پایان خاطرنشان کرد:‌ از همکاران رسانه‌ای می‌خواهم که از این به بعد مسائل مربوط به وزارت خارجه را از طریق خانم افخم پیگیری کنند و وی را در این راه همراهی كنند، بار دیگر حضور در سمت سخنگویی را تبریک می‌گویم.  
انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، افخم ، تودیع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار