دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبري از حضور وزير امور خارجه و 120 مهمان داخلي و خارجي در همايش بين‌المللي اتحاديه جهاني زن مسلمان خبر داد و گفت: امروز تئوري تقريب با تبيين روشن و گسترده در اختيار جهانيان قرار گرفته و در فاز سوم كه فاز ميداني ساختن و عملياتي كردن پروژه يا ايده تقريب است به سر مي‌بريم.

 به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله اراكي" دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در نشست خبري صبح امروز (سه شنبه) كه در ساختمان اين مجمع پيرامون همايش بين‌المللي اتحاديه جهاني زن مسلمان برگزار شد، گفت: مجمع تقريب مذاهب اسلامي تلاش‌هاي گسترده‌اي در راستاي تحكيم وحدت جامعه اسلامي و التيام بخشيدن به شكاف‌هاي موجود در جهان اسلامي انجام داده است.
 
وي تصريح كرد: در مرحله كنوني مجمع تقريب دو فاز را پشت‌سر گذاشته كه فاز نخست براي تئوريزه‌كردن و پايه‌ريزي تئوري تقريب در همه عرصه‌ها بوده و فاز دوم جهاني‌كردن و همگان‌سازي گفتمان تقريب بوده است. 

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي اظهار داشت: امروز تئوري تقريب با تبيين روشن و گسترده در اختيار جهانيان قرار گرفته و در فاز سوم كه فاز ميداني ساختن و عملياتي كردن پروژه يا ايده تقريب است به سر مي‌بريم.

وي ادامه داد: در اين مرحله طرح عملياتي را شروع كرديم كه يكي از اين اين طرح‌ها تشكيل كميته صلح و مسائي جميله است كه نخستين كنگره آن در بيروت برگزار شد و جلسه آينده آن در تركيه برقرار خواهد شد.

آيت‌الله اراكي افزود: تلاش‌هاي گوناگوني از طرف اين كميته صورت گرفته و با چهره‌هاي سياسي بسياري تماس برقرار شده و اميدوارم شاهد حل مشكلات جوامع اسلامي باشيم.

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بيان داشت: گام ديگر در فاز عملياتي تقريب تأسيس موسسه زنان مسلمان بود كه از ماه‌هاي پيش نقش ويژه مجمع‌التقريب با مسئوليت "لاله افتخاري" در جهت تأسيس آن انجام دادند و با نخبگاني از سراسر كشورهاي اسلامي مشورت انجام شد.

وي تصريح كرد: در 26 كنگره وحدت در نخستين اقدامات تشكيل اين موسسه انجام شد كه طي آن با بانواني از سراسر جهان مشورت‌هايي صورت گرفت و با همكاري تعدادي از فرهيختگان زن پيشنويس اين موسسه تهيه شد.

آيت‌الله اراكي اظهار داشت: در روز شنبه هفته آينده شاهد برگزاري اولين كنفرانس بانوان فعال جهان اسلام و مسلمانان ساير نقاط جهان خواهيم بود و در اين كنفرانس حدود 30 نفر از بانوان سراسر جهان اسلام و كشورهاي غيراسلامي كه پذيراي جوامع اسلامي هستند حضور خواهند داشت و علاوه بر آن 80 الي 90 نفر مهمان داخلي خواهيم داشت.

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي اظهار داشت: كليه مهمانان فرهيختگان زن مسلمان هستند و تشكيل اين كنفرانس براي تصويب اساسنامه سازمان زنان مسلمان خواهد بود.

وي ادامه داد: مركز اين اتحاديه فعلا تهران است چرا كه در فاز تأسيس اين اتحاديه به سر مي‌بريم هنوز اتحاديه شعب و پايگاه خارجي ندارد البته با برگزاري كنفرانس روز شنبه و پس از تصويب اساسنامه مي‌تواند پايگاه‌هايي را بوجود آورد.

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بيان داشت: زماني كه اساسنامه تصويب شود تشكيلات، شوراي مركزي و بخش اجرايي آن فعال خواهد شد.

وي افزود: اين اتحاديه‌ها با ارائه طرح‌هاي مختلف در نزديك‌كردن نقطه نظرات فريختگان و عناصر مختلف جهان اسلام و براي جلوگيري از افزايش شدت بحران‌ها تلاش مي‌كنند.

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: يكي از ابزارهاي دشمن استفاده از تبليغات و ايجاد فضاي رواني منفي است كه يكي از اولين اقدامات اتحاديه‌ها در برابر اين مدل جوسازي‌هاي دشمن ايجاد سد بوده تا نقشه‌هاي آنان را خنثي كند.

آيت الله اراكي ادامه داد: نيمي از جمعيت جهان اسلام را بانوان تشكيل مي‌دهند، در صورت فعال‌ شدن مي‌توانند اثرات مثبتي را در نزديك كردن گرايش‌ها و انديشه‌ها ايجاد كنند.

وي گفت: براي حل بحران سوريه طرح‌هايي را آماده كرده‌ايم چرا كه مجمع تقريب كميته‌اي را با حضور 35 نفر از شخصيت‌هاي جهان اسلام تشكيل داده كه آمادگي پذيرش اعضاي جديد را هم دارد و در اجلاس آينده سعي مي‌كنيم اساسنامه به تصويب برسد و اتحاديه بانوان مسلمان مي‌توانند كميته صلح را در اجراي اين راه حل كمك کنند.

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي درباره اشخاص دعوت شده به كنفرانس بانوان بيان داشت: شخصيت‌هاي بسياري از كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان دعوت شدند و وزير امور خارجه كشورمان هم در اين كنفرانس حضور مي‌يابد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار