آغاز به کار کنگره ملی 17 هزار شهید ترور، حمایت جمهوری اسلامی ایران از خانواده‌هاي شهداي ترور براي طرح دعوي در مجامع جهاني، تغییرات در دستگاه دیپلماسی کشورمان، تصويب اساسنامه اتحاديه جهاني زن مسلمان، حضور "ظریف" در همايش بين‌المللي اتحاديه جهاني زن مسلمان، برگزاری مراسم سي‌وپنجمين سال ربوده شدن امام موسي صدر و... از عناوین مهم هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سياست خارجي در هفته گذشته به شرح ذیل است:


مهم‌ترین اهداف برگزاری کنگره ملی 17 هزار شهید ترور، حمایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی از گروهک تروریستی منافقین، جذب نیروهای جدید از میان جوانان ایرانی برای پیوستن به گروهک‌های تروریستی از طریق فضای مجازی، اختفای سرکرده منافقین و همچنین گزارشات دروغین گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل (احمد شهید) مهم‌ترين محور گفتگوي تفصيلي ما با دبير كل بنیاد هابیلیان بود.
 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌یی و بین‌المللی خود پیرامون تحولات سوریه بعداز ظهر جمعه به‌طور جداگانه در تماس‌های تلفنی با وزیران امور خارجه کشورهای پرتغال و اتریش گفت‌وگو کرد.
 

اولين كنگره ملي 17 هزار شهيد ترور صبح امروز در مركز همايشهای صدا و سیماي جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.
 
 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحولات سوریه با اخضر ابراهیمی گفتگوی تلفنی انجام داد.
 

دستيار ارشد وزير امور خارجه با تاکيد بر لزوم اعلام موضع صريح مجامع بين‌المللي درباره تروريسم گفت: در روابط بين‌المللي امروز گروه‌هاي تروريستي گاهي به ابزار جنگ نيابتي دولت‌ها و گاه ابزاري براي فشار و پيشبرد سياست‌هاي توسعه‌طلبانه تبديل شده‌‌اند.

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار واقعي مقابله با تروریسم است

وزير اطلاعات با بيان اينکه جمهوری اسلامی ایران پرچمدار حرکت واقعی در مقابله با تروریسم است، گفت: حمايت از هرگونه حرکت ضد تروریسم، ضد خشونت و ضد منطق به عنوان یک راهبرد و استراتژی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.
 
 

وزیر اطلاعات از حمايت نظام جمهوري اسلامي ايران از خانواده‌هاي شهداي ترور براي طرح دعوي در مجامع بين‌المللي خبر داد.
 
 

دبیرکل بنیاد هابیلیان با بیان اینکه تروریست‌ها عمق انقلاب اسلامی را درک نکرده اند گفت: پس از 30 سال توانستیم برای اولین بار نام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قربانی تروریسم در سازمان ملل قرار دهیم.

 

مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وزارت امور خارجه با جدیت حقوق خانواده شهدا را در سازمان‌های بین‌المللی پیگری خواهد کرد و این قولی است که ما دادیم و با توجه به اینکه وزیر خارجه دارای شخصیتی بین‌المللی و دیپلماتی شناخته شده است این کار محقق خواهد شد.
 
 

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: راه حل همه مشكلات محو رژيم عاصب صهيونيستي از منطقه است و اينكه مردم آمريكا بيدار شوند و بدانند منافع ملي كشورشان و همچنين نام كشورشان فداي يك مشت گروه جنايتكار تروريست مي‌شود.
 
 

نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد گفت: سيستم اطلاعاتي و امنيتي كشورمان بسيار قوي عمل مي‌كند،‌ در اين تلاطم دنيا كه اكنون تروريست‌ها و دشمنان با اهداف خصمانه خود قصد دارند تا جايگاه ايران اسلامي را در اذهان عمومي تخريب كنند،‌ سيستم اطلاعاتي و امنيتي ما امن‌ترين وضعيت را در شرايط كنوني رقم زده است.
 
 

تازه‌ترين خبرها از عزل و نصب‌هاي جديد در وزارت امور خارجه را در صفحه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران جستجو كنيد.
 
 

مراسم تودیع و معارفه سخنگویان پیشین و جدید وزارت امور خارجه امروز(یکشنبه) برگزار می‌شود.
 
 

سخنگوی جديد دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: کشورها باید از هرگونه ماجراجویی در منطقه بپرهیزند چرا که این اقدامات تبعات سنگینی را در بر خواهد داشت.
 
 

وزیر امور خارجه كشورمان گفت: هدف بنده برای تقاضا از خانم افخم برای مسئولیت سنگین سخنگويي وزارت خارجه در این شرایط یک هدف تبلیغاتی نبوده بلکه تصور می‌کردم از یک نمونه برجسته، پرسابقه در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای که از خوش حادثه، متعلق به طبقه نسوان هستند برای این مسئله دعوت کرده‌ایم.
 
 

سخنگوی جديد وزارت امور خارجه گفت: مسئولیت خطیری دارم و باید بگویم آنچه که باعث پایداری روابط می‌شود، حفظ حرمت‌ها است که امیدوارم بتوانم از عهده این مسئولیت برآیم چرا که این مسئولیت خطیری است و جهان در التهابات بسیاری قرار دارد و مرکز تمام اخبار به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد.
 

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: شایستگی خانم افخم ربطی به جنسیت ندارد و من با شناختی که از وي دارم، قریب به 25 سال سابقه کار با خبرنگاران را داشتند و از نزدیک کارشان را دیده‌ایم و می‌توانم شهادت دهم که وی اگر خانم هم نبودند، باز هم صلاحیت سخنگویی را داشتند و اکنون توانایی وی با فعالیت‌های رسانه‌ای‌شان همراه شده، بنابراین ظرفیت‌های زیادی را برای وزارت امور خارجه رقم خواهد زد.
 
 

سخنگوی سابق وزارت امورخارجه کشورمان با بیان اینکه "ظريف" اهل ديپلماسي عمومي و فعال فضای مجازی‌ است، گفت: اميدوارم با كمك همه دستگاه‌ها بتوانيم جايگاه ديپلماسي عمومي را ارتقا بخشيم.
 
 

بلافاصله بعد از انتشار خبر حمله نيروهاي مردمي عراق به کمپ اشرف، سايت و تلويزيون وابسته به جريان نفاق به همراه ديگر بازوهاي رسانه‌‌اي اين جريان وارد عمل شدند تا با تبليغات پرحجم و پخش مستمر تصاوير حمله به اعضاي گروهک به نوعي در حال کسب وجاهت براي اعضاي اين گروهک تروريستي باشند.
 
 

وزیر امور خارجه كشورمان در یك گفتگوی تلفنی با دبیر كل سازمان ملل متحد خطرات استفاده از زور و مداخله نظامی در سوریه را مورد تاكید قرار داد.
 
 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: اظهارات رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر وی نیز تکذیب شده است.
 
 

مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای تأکید کرد: بی شک، تهدید به حمله نظامی بدون رعایت موازین بین‌المللی از جمله به صورت یک‌جانبه و بدون اجازه شورای امنیت، خود تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است که باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.
 
 

وزرای امور خارجه ایران و قزاقستان ضمن تاکید بر مشروع نبودن هرگونه دخالت نظامی در سوریه، خواستار تمرکز تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حل سیاسی برای توقف خشونت‌ها و مجاب کردن طرف‌ها برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو شدند.
 
 

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با همتایان مالزیایی و فیلیپینی خود بر ضرورت حل بحران سوریه از طریق گفتگو و مذاکره تاکید کرد.
 
 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضع‌گیری اتحادیه عرب قبل از اعلام رسمی گزارش بازرسان سازمان ملل متحد نشانگر سیاسی بودن و نوعی قضاوت از پیش تعیین شده است.
 
 

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه براساس نظر وزیر امور خارجه کشورمان قرار است به عنوان سفیر فعالیت کنم، گفت: پس از طی مراحل اداری، تعیین محل ماموریت و تائید دکتر روحانی عازم کشور مربوطه خواهم شد.
 
 

وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم تودیع و معرافه "سید عباس عراقچی" و "مرضیه افخم" خطاب به خبرنگاران گفت: سمتي در وزارت امور خارجه نمانده که شما خبرنگاران ذکر نکرده باشيد که عراقچي قرار است عهده‌دار آن شود و اگر همينطور ادامه دهيد تصور مي‌کنم کم‌کم پست وزير را به وي بدهيد!!
 
 

سفیر ایران در باکو با بیان اینکه نظامی گنجوی جلوه‌ای از ارزش‌های فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان است گفت: غیر پارسی خواندن اشعار نظامی آنقدر عجیب است که بگوییم «ویکتور هوگو» اشعار خود را به زبان عربی سروده است.
 
 

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: بحث محروميت‌زدايي از زنان و همگرايي در بين امت اسلامي و مقابله با نقشه تفرقه‌افكنانه دشمنان از جمله مسائلي مهمی است كه در پيش‌نويس اساسنامه اتحادیه جهانی زن مسلمان وجود دارد.ديده شد.
 
 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبري از حضور وزير امور خارجه و 120 مهمان داخلي و خارجي در همايش بين‌المللي اتحاديه جهاني زن مسلمان خبر داد و گفت: امروز تئوري تقريب با تبيين روشن و گسترده در اختيار جهانيان قرار گرفته و در فاز سوم كه فاز ميداني ساختن و عملياتي كردن پروژه يا ايده تقريب است به سر مي‌بريم.
 

قریب به دو سال است که دو شهر شیعی‌نشین "نبل" و "الزهراء"در محاصره گروه‌های تروريست تکفیری قرار دارند در حال حاضر این محاصره بافت و ساختاری طایفه‌ای – مذهبی به خود گرفته چراکه گروه‌های تروريستي بیش از هر زمان دیگری به جای آن که در اندیشه تصرف این دو منطقه جغرافیایی برآيند، در اندیشه کشتار ساکنان شیعی آن هستند؛ از اين رو اهالی دو شهر شیعی‌نشين نبل و الزهراء محکوم به مرگ جمعی تدریجی شده‌اند.
 
 

دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: بعید می‌دانم فرانسه تاکنون در قبال جنایات گروه‌های تروریستی در سوریه که بدن مردم بیگناه را قطعه قطعه کرده‌اند و قلب آنها را خارج و در برابر لنز دوربین‌ها اقدام به خوردن آن می‌کنند، بیانیه‌ای صادر کرده باشد و اکنون حاضر شده آمریکا را در حمله نظامی به سوریه همراهی کند.
 
 

مراسم سي‌وپنجمين سال ربوده شدن امام موسي صدر از سوي دفتر جنبش امل لبنان در هتل انقلاب برگزار شد.

 

عضو هیات رئیسه جنبش امل گفت: انتظار است رئیس‌جمهور جدید ایران حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دستورات جدید را برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر صادر فرماید.
 
 

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب گفت: امام موسي صدر توانست در شرايط سخت در منطقه و جهان تحول ايجاد كرده و جايگاه لبنان را تثبيت كند.
 
 

دبیرکل بنیاد هابیلیان با بیان اینکه دولت عراق بارها هشدار داده بود که صبر مردم کشورش رو به اتمام است، گفت: با وجود آن‌که گروهک تروریستی منافقین همواره از هشدارها و اخطارهای مقامات عراقی برای خروج از کشور عراق سریاز زده‌اند، اما دولت این کشور 2 سال صبوری کرده است؛ چراکه مقامات عراقی همواره بر حل مسالمت‌آمیز این مسئله تاکید داشتند.
 
 

سفير سوريه در ايران گفت: بدون شك تهديد آمريكا به تجاوز نظامي مستقيم از واقعيت حوادث رخ داده در سوريه پرده برداشت و امروز همه مي‌دانند که مسئله آنها آزادي، دموكراسي و حقوق بشر نيست بلكه يك توطئه استعماري بوده كه اجراي پروژه خاورميانه بزرگ در منطقه در دستور کارشان قرار دارد که بر اساس آن هدفشان تضعيف منطقه و ضربه زدن به محور مقاومت به نفع رژیم صهيونيستي است چرا كه ايران و سوريه رهبري آن را تشكيل مي‌دهند.
 

وزیر امور خارجه سه شنبه شب در تماس‌هاى تلفنی جداگانه با وزیر امور خارجه هلند و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و تجارت ایرلند آخرین تحولات بین المللی در قبال سوریه را مورد رایزنی قرار داد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، هفته ، گذشته ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار