در مناظره دانشگاهی مطرح شد؛

توليد 27هزار مقاله دانشگاهي /نگاه به فعاليتهاي دانشجويان با ديد بازتر

نبودن چرخه علمی مناسب در کشور، انتقاد از فضای محدود فعالیت دانشجویی در دانشگاهها، تحجر در آموزش عالی، ارائه آماری از تولید علم و فعالیتهای علمی و دانشجویی در دانشگاههای کشور بخشی از مهمترین موضوعاتی بود که در مناظره امروز با عنوان نشاط سیاسی و تولیدعلم در دانشگاهها توسط کارشناسان و مسئولان آموزش عالی مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، برنامه مناظره بعدازظهر ديروز با موضوع تولید علم و نشاط سیاسی با حضور دکتر رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه شریف، دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، احمد نادری رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، دکتر محمود ملاباشی معاون وزیر علوم، روح الله ایزدخواه مسئول کانون تفکر دانشگاه امیرکبیر، رضا ملک زاده وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از شبکه 1 سیما پخش شد.

ايزد خواه مسول کانون تفکر دانشگاه اميرکبير در ابتدا در خصوص وضعيت دانشگاهي کشور گفت  نظام آموزش عالی در کشور ما در حدود 25 سال اخیر دچار تحجر و واپس گرایی عجیبی شده است که من اسم آن را انحطاط می گذارم. علیرغم همه حرفهای خوبی که می زنند بحث تولید علم و فناوری و آنچه که در درون آموزش عالی ما شاهد آن بودیم پسرفت بوده است آن گونه که دو موتور (تولید علم و نشاط سیاسی) خوب نچرخیده و به عقب رفته ایم و من برای این صحبت های خود شواهدی دارم که به آن اشاره می کنم.

وي افزود: در سال 72 و 73 می بینیم که اقتصاد ممکلت ما دچار تورم 47 درصدی بود همان سالها مقام معظم رهبری بحثی را مطرح کردند با این موضوع که خدا لعنت کند دستهایی که نمی خواهند دانشگاه سیاسی باشد. چرا این موضوع را مقام معظم رهبری مطرح می کنند. این مسئله باید آسیب شناسی شود. آن زمان که این تورم رخ می دهد اساتید اقتصاد دانشگاهها انتقاد می کنند. 

رئیس بانک مرکزی می گوید اساتید درس خود را بدهند ما بلدیم اقتصاد را مدیریت کنیم. سال 81 نمونه دیگری رخ می دهد یک فردی در جایی از کشور همدان صحبتی در مورد ائمه می کند قاضی نیز حکمی می دهد. در آن زمان دانشگاههای تهران قلمرو یکته تازی یک عده می شوند که چرا یک چنین صحبتی زده شده است. همان سال مقام معظم رهبری خطاب به جنبش دانشجویی اعلام می کنند انتظار ما از جنبش دانشجویی، عدالتخواهی است حال مقایسه کنید چقدر فضا برای این 
یکته تازی ها در دانشگاهها باز شد و چقدر اجازه داده شد در زمینه عدالتخواهی فضا ایجاد شود؟

ايزد خواه در ادامه در خصوص وضعيت سابق دانشگاهي در سالهاي گذشته اظهار داشت ما آن زمان در شریف که بودیم نتوانستیم کانون عدالتخواهی ایجاد کنیم حتی نشریه دوستان ما در دانشگاه علم و صنعت لغو مجوز شد. مگر ما می خواستیم در مورد چه مطلبی صحبت کنیم آیا می خواستیم اصل نظام را زیر سئوال ببریم، خیر. ما می خواستیم درباره مفاسد اقتصادی و پرونده هایی که 10 -15 سال در قوه قضائیه مانده و خاک خورده صحبت کنیم اما فضایی نداشتیم که در این زمینه فعالیت کنیم. من اسم آن را تحجر می گذارم.

در ادامه این مناظره رضا روستاآزاد - رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاهها گفت: نکته ای که وجود دارد این است که آیا اینها با هم در تضاد هستند؟ آیا نمی شود هم به علم توجه داشت و هم در فضای سیاسی فعالیت کرد. در جواب باید بگویم انسان یک بعدی نیست که فقط بعدی ذهنی وی رشد کند. وجود انسان ابعاد دیگری نیز دارد باید به مسائل روحانی خود، فرهنگی و دیگر مسائل توجه کند. بایستی دقت کند علم را بر اساس چه چیزی می آموزد؟ علم برای علم مردود است.

وی گفت: علم برای کاربردی است که دارد همان گونه که مقام معظم رهبری عنوان کرده اند که علم باید هدفمند باشد بایستی ببینیم کشور در چه موقعیتی است پرچمی که بالا رفته است پرچم عدالت خواهی، پیشرفت ، انسانیت است. در این دنیا می بینیم استکبار با ما در مقابله است. در حال حاضر صد درصد علم باید کاربردی باشد. در راستای ایجاد اقتدار و توانمندی و مقابله کشور با تهاجمات و فشارهای بین المللی باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: در این فضا دانشجوی ما باید بداند درسی که باید بخواند تحقق عملی داشته باشد و بتواند تجلیات علم در رابطه با محصولاتی که تولید می کند را ببیند و کاملا توجه کند که اقتدار ملی ایجاد کند. از فرصت ها و منابع زمانی استفاده کند. علاوه بر این باید بصیرت یابد.

وی ادامه داد: باید بداند که دنیا پیچیده است. وسایل ارتباط جمعی بسیار پیچیده شده است. دنیا تحمل شنیدن یک صدا از جمهوری اسلامی را ندارد دنیا به دنبال این است که اجازه حرف حق و حقانیت را نمی دهد. در این فضا کسی که علم آموز ما است باید بتواند با رصد کردن اخبار، اتفاقات و تحلیل آنها به کنه مسائل پی ببرد و با بصیرت خود محل استفاده از علم را نیز تشخیص دهد. در این صورت است که الزام علم و سیاست کاملا علمی و قابل لمس است.

در ادامه محمد صادق کوشکی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: وقتی به بررسی تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاهها می پردازیم باید قبل آن را نیز مفهوم شناسی کنیم، اختلالات زیادی در سالهای قبل داشتیم و خیلی وقت ها دانشگاهها با پایگاه احزاب اشتباه گرفته شده اند و کار دانشگاه ایجاد نشاط سیاسی و حرارت برای احزاب شده است. دانشجو فعال سیاسی بوده است و با احساس کار سیاسی کرده است نه با درک عمیقی از فعالیت سیاسی.
تولید علم در دانشگاهها تعریف نشده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در نقطه مقابل آن دورانی را هم داشته مثل دوره قبل که درحوزه تولید علم متمرکز شده و دانشگاهها از فعالیت های سیاسی دور مانده اند. به نوعی به این مسئله نیز افتخار می شد. در دوران8 سال اخیر دانشگاهها از نظر سیاسی آرام بودند. همه اینها به خاطر این است که هیچ کدام از این بنیادها را ما خود تولید نکردیم دانشگاه بنیادی وارداتی است و شکل رایج سیاست نیز وارداتی است البته ما آن را به صورت ناقص وارد کردیم البته تولید علم نیز در دانشگاههای ما تعریف نشده است بلکه به صورت محدود تعریف شده آن هم در حوزه پزشکی چون از دانشجویان مطالبه می شد درمان کنند مقداری در این حوزه علم تعریف شده است.

وی گفت: در عرصه های دیگر دانشگاهی مانند صنعت و بویژه علوم انسانی تولید علم معنایی نداشت. دانشگاهها ترجمه سرا بودند، ورود به سیاست احساسی بود و این احساس ها از بیرون هدایت می شد ، هر جریانی در درون دانشگاه یارگیری می کرد به طوری که در اوایل انقلاب هر حزب و گروهی در هر دانشکده برای خود یارگیری می کرد که اینها حتی منجر به درگیری مسلحانه و انقلاب فرهنگی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اگر می خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که برای حل مشکلات کشور فعالیت کرده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و در عین حال مرکز تولید علم، فکر و اندیشه ای که مراقب صحنه سیاست باشد داشته باشیم و دانشگاهی که حتی به سیاستمداران راه نشان دهد باید ما بتوانیم خود دانشگاه را تعریف کنیم، سیاست و الزامات عرصه سیاست را تعریف کنیم به تبع آن نشاط سیاسی ایجاد می شود.

کوشکی ادامه داد: نشاط سیاسی که ارتباطی با رفتار احساسی، غیر عقلانی و علمی ندارد. دانشگاه ساحت تولید علم است و رفتار  غیرعلمی مطلوب آن نیست.

محمود ملاباشی - رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم نیز در این نشست گفت: بحثی که مورد نظر است این است که آیا نشاط سیاسی تعارضی با تولید علم دارد همان گونه که جامعه نشاط سیاسی می خواهد دانشگاه نیز نشاط سیاسی می خواهد این نشاط سیاسی کمک فراوانی به تولید علم خواهد کرد. طی این 10 سال اخیر پیشرفت های زیادی در عرصه علمی صورت گرفته است که خود بیانگر نشاط سیاسی در دانشگاهها است.

ملاباشی در ادامه به تعداد مقالات توليد شده در کشور اشاره کرد وگفت: طبق آخرین آماری که در دست است 27 هزار مقاله علمی تولید شده که  باعث شده در دنیا رتبه 15 را کسب کنیم همچنین در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص دهیم. در داخل کشور نیز مقالات زیادی تولید شده است.
وی در ادامه به 45طرح کلان ملي اشاره کرد واظهار داشت  : 45 طرح کلان ملی با هزینه 4 هزار میلیارد تومان در بیش از 60 دانشگاه و مرکز آموزشی در حال انجام و همکاری است که همه بر اساس نیازهای کشور است. 1500 پروژه دکترا  و 2500 پروژه اجرایی به صورت مستقل در حوزه نفت و دفاع در دانشگاهها در حال انجام است ، 800 پروژه علمی - پژوهشی به زبان فارسی تولید شده است، یک هزار و 313 انجمن علمی ، 153 قطب علمی ایجاد شده، 33 پارک علم و فناوری، یک هزار و 300 مرکز رشد دانش بنیان ایجاد شده است که تمام اینها نشان از ایجاد نشاط سیاسی در دانشگاهها دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین گفت: در حماسه سیاسی 3 هزار و 300 سخنرانی تبلیغاتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری در دانشگاهها انجام شد که حتی یک جلسه آن به ناامنی کشیده نشد که این خود نشان از نشاط سیاسی موجود است.

در ادامه وزير سابق بهداشت ودرمان اموزش پزشکي گفت عنصر اصلی نشاط ، نشاط دانشجویی است. باید به فعالیت های دانشجویی به دید باز نگاه کنیم. باید اجازه فعالیت به تشکل های دانشجویی بدهیم. طی 8 سال گذشته برخی مواقع حتی انجمن های اسلامی نیز در برخی مواقع اجازه فعالیت نداشتند باید به نشاط سیاسی در دانشگاهها رونق بدهیم.

ملک زاده خاطرنشان کرد: از نظر تولید علم و تولید مقالات نیز وضعیت خوبی داریم. فعالیت صنعت با دانشگاهها فعالیت نزدیکی بوده  و دانشگاهها نقش تعیین کننده ای در پیشرفتها داشته اند.
 وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید سرمایه گذاری در دانشگاهها بیشتر شود. در دنیا سرمایه گذاری در تولید علم بسیار وسیع است و باید در کشور ما نیز سرمایه گذاری در زمینه علمی افزایش یابد.

ملک زاده به پیشرفت هایی که طی 10 سال گذشته انجام شده اشاره کرد و ادامه داد: پایه گذاری این پیشرفت ها در سالهای قبل انجام شده ، یک فعالیت تحقیقی 5-10 سال طول می کشد که نتیجه دهد.

پیشرفت علمی فقط تولید مقاله نیست
وی گفت: پیشرفت علمی فقط تولید انبوه مقاله نیست در قدم اول تولید آی اس آی خوب است وی تولید علم واقعی زمانی است که نوآوری و خلاقیت در جامعه داشته باشیم یعنی در زمینه پزشکی خود داروهای جدید تولید کنیم. یکی از مشکلات ما این است که نخبگان درجه یک را نمی توانیم در دانشگاهها نگاه داریم فضای دانشگاهی ما فضایی نیست که بتواند آنها را نگه دارد و ما این ثروت های خود را که استعدادهای درجه یکمان هستند از دست می دهیم.

وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پایان افزود: باید محیط دانشگاهها محیط بازتری شود، از حالت امنیتی خارج شود و به تشکل ها فضای فعالیت داده شود.

در ادامه احمد نادری -رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران  با انتقاد از چینش مهمان تصریح کرد: من یک انتقادی به نحوه چینش و انتخاب مهمانان دارم باید مقداری ترکیب عوض می شد خوب بود سرپرست دانشگاه علامه نیز حضور داشتند تا برنامه مقداری چالشی تر برگزار می شد که حیدری مجری برنامه اعلام کرد از دکتر سلیمی دعوت شد ولی بعد از صحبت وی با دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم، دکتر سلیمی در برنامه حضور نیافتند.

وی افزود: دانشگاه محل تضارب آرا و محل تولید اندیشه و محلی درباره ایده هاست و لذا چند کارکردی است به طور کلی می توان برای آن 4 کارکرد در نظر گرفت.

نادری خاطرنشان کرد: تولید و توزیع مصرف دانش در چرخه تولید علم ، تربیت نخبگان فکری و اجرایی نظام دانش افزایی عمومی جامعه و جامعه پذیری که مهمتر از همه است.

وی گفت: مقوله جامعه پذیری به ترتیب انسان آکادمیک بر می گردد که در دل خود مفهوم جامعه پذیری جا دارد. دانشگاه نقش مهمی در فرآیند جامعه پذیری سیاسی دارد که در درجه اول درباره دانشجویان و در درجه دوم در مورد کل جامعه است.

نادری اظهار داشت: در هر نظام سیاسی بازتولید جامعه از طریق بازتولید نظام فکری و عقیدتی آن جامعه صورت می گیرد که بی تردید دانشگاه نقش اصلی را برعهده دارد. در نظام سیاسی ایران نیز این بازتولید از طریق دانشگاهها و حوزه های علمیه رخ می دهد لذا کارکردهای سیاسی دانشگاهها در خدمت کارکرد علمی و کارکرد علمی در خدمت بازتولید نظام سیاسی اجتماعی دانشگاهها قرار دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران تصریح کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه شود مفهوم چرخه علمی است که در ممکلت ما اصلا چرخه علمی وجود ندارد. دانش در چرخه علمی بایستی در حال گردش باید و به صورت تراکمی بالا رود آیا در کشور ما و در دانشگاههای ما چنین بحثی وجود دارد شاید می شود گفت نه ما در ایران چرخه علمی نداریم . آنچه در دانشگاه ما می گذرد یک مسابقه سرسام آوری است برای تولید آی اس آی نه مقالات علمی پژوهشی که مشکلات جامعه را حل کند. دانشگاههای ما بایداز وضعیتی که به آن دچار شده اند بیرون آیند و به حل مشکلات بپردازند.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران به دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: دانشگاه شریف جز اینکه سالهاست به ترانزیتی برای اینکه نخبگانی دست چین کرده و به آن طرف آب اعزام کند تبدیل شده است کارکرد دیگری داشته است؟ نخبگانی که طلبکارانی هستند که آمال و آرزوهای خود را در دانشگاههای آمریکایی، کانادایی و اروپایی می بینند.

بدون بودجه نمي توان کار کرد/دانشگاه توان حل مشکلات رادارد
وقتي استاد باشد ولي بودجه وزيرساخت نباشد نمي توان کار کردهرچند اساتيد ما عاشق علم هستند
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، در ادامه مناظره " تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاهها " که عصرديروزاز شبکه یک سیما پخش شد،.
در ابتدا ايزد خواه  با انتقاد از تحصیل پولی برخی دانشجویان در کشور، گفت: فشار را روی دانشجو گذاشته ایم که هزینه تحصیل را پرداخت کند یعنی دانشجو در ازای مدرک، پول بدهد.

ملک زاده در ادامه گفت: ما نمی توانیم بهترین دانش آموختگانمان را به خاطر نبود بودجه به کار بگیریم، بودجه نکته مهمی است و مهمتر از آن استادانی هستند که عاشق علم اند اما وقتی استاد داشته باشیم اما بودجه و زیر ساختی نباشد، نمی توان کار کرد.

وی تاکید کرد: اگر در آینده بخواهید مشکلی را حل کنید می فهمید بودجه یعنی چه، اگر نباشد که نمی توان کار کرد.

محمود ملاباشی - رئیس سازمان امور دانشجویان نیز با اشاره به اینکه دانشگاهها به سمت جو نیاز محوری در رقابت هستند، گفت: شاید ملت عزیز ما بدانند سازمان امور دانشجویان از سه ماه قبل بورس دکتری پژوهش محور دستگاههای کاربردی را راه اندازی کرد و متخصصانی که در کشور 5 سال سابقه کار داشته باشند می توانند در محیط دانشگاه برای سازمانشان که مشکلی هزینه بر دارد، یک پروژه ملی را در دست گیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه وقتی مردم می خواهند تحصیلات عالیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشند، دانشگاهها چه وظیفه ای دارند، افزود: مگر می شود دانشگاهها به این تقاضا نه بگویند؟ بگویند چون کار آینده شما تضمین نیست به دانشگاه نیایید؟ این پاسخ درستی به ملت عاشق علم نیست.

صادق کوشکی نیز در ادامه این مناظره، درباره بودجه اظهار داشت: این بودجه را باید به چه کسی داد؟ دولت اگر دوست داشته باشد، بودجه می دهد اما بودجه ای که می دهد نتیجه اش این می شود که پژوهش در کتابخانه خاک بخورد، ما از 80 سال گذشته دانشگاه داریم اما در بدیهیات خود مانده ایم، الان در کشورمان مستعد تولید برق خورشیدی هستیم اما به نحو شایسته ای از آن استفاده نمی کنیم و توانایی به 
کار گیری آن را نداریم.
وی با اشاره به تعریف صحیح از دانشگاه، گفت: دانشگاه جایی برای حل شدن مسائل مملکت است.

رضا روستا آزاد در این مناظره همچنین در خصوص فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: همین الان در دانشگاه صنعتی شریف، بین 20 تا 30 برنامه فوق دانشجویی فعال است و انجمن اسلامی یکی از این تشکلهاست و هر از گاهی هم نوازشی به مدیر می رسانند و پرخاشگری هم می کنند که عیبی ندارد، ما هر ماه با این دانشجویان جلسه ای می گذاریم، بالاخره جوان جوان است و گاهی باید دلش را خالی کند.

وی ادامه داد: تمام ذهنها به سمت انجمن اسلامی متمرکز شده در حالیکه انجمن اسلامی تنها یکی از اقسام بروز نشاط سیاسی در دانشگاه است.

وی همچنین با طرح این سوال که از کدام دانشگاه است که کسی برای ادامه تحصیل به خارج نرود، گفت: در دانشگاه شریف ظرفیت ارشد 15 هزار نفر و در دکتری 5 هزار نفر یعنی نسبتی معادل یک به 30 است. اگر هم عده ای از دانشگاه بیرون می روند خب به نظر من عیبی ندارد و ما باید روی این نکته تمرکز کنیم که چرا وقتی می روند دیگر بر نمی گردند؟

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، افزود: سطح تحصیل در دانشگاه شریف آنقدر بالاست که دانشجویانش به آمریکا می روند.
وی همچنین با اشاره به یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص که هر کاری که در مملکت صورت می گیرد پایه آن علم و فناوری است، گفت: بحث اصلی در انجام کار کاربردی، بخش اجرایی است وقتی دستگاه اجرایی مراجعه ای به دانشگاه ندارد نمی تواند به دانشگاه خرده ای گرفت.

، نادری- رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره، اظهار داشت: ما چه کار کرده ایم که مغزها از مملکت نروند؟ ما چه نباید می کردیم که نخبگان از کشور نروند؟، بهتر است به اصلی ترین نکته در این باره دقت کنیم و صورت مسئله را هم پاک نکنیم.


نادری درباره امنیتی کردن فضای دانشگاهها، گفت: مطرح کردن این موضوع که فضای دانشگاهها امنیتی شده کاملاً تبلیغاتی است در حالیکه انتخابات به پایان رسیده و ما از آن فاصله گرفته ایم.

 ملک زاده در ادامه این مناظره، اظهار داشت: نباید تمام دانشجویان را به یک چشم نگاه کرد و باید به آنان اجازه فعالیت داد، من وقتی رئیس دانشگاه شیراز بودم بیشترین درگیری را با دانشجویان داشتم و هنر دانشگاه این است که دانشجویان را تحمل کند.

ملک زاده با تاکید بر اینکه گناه رئیس دانشگاه و مدیریت نیست که دانشجویان به خارج از کشور می روند، گفت: دانشجویان در ایران به نحوی تربیت شده اند که می توانند به آمریکا بروند و در مراکز صنعتی کار و اختراع کنند، ما این ظرفیتها را نداریم که دانش آموختگانمان به خارج از کشور می روند. با این حال در دانشگاهها خیلی خوب کار کرده ایم و استادان علاقمند به کار کردن هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم در ادامه این مناظره گفت: در حوزه علوم انسانی استعدادهای برجسته داریم اما تعدادشان خیلی کم است، ما الان در کشور دو مکتب دانشگاهی و حوزوی داریم که مکتب حوزوی هم خیلی خوب کار کرده است و مواد خام زیادی تولید کرده است، اما وضع فنی مهندسیها خیلی بهتر است و زیاد نمی توان از علوم انسانی خرده گرفت.

کرسي هاي آزاد انديشي بخشي از نهضت آزاد انديشي است
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در ادامه بحث مناظره آزاد، صادق کوشکی گفت: ما به غلط به بچه هایی که بهتر تست می زنند می گوییم نخبه درحالی که آنها به ربات تست زن بدل شده اند و پس از پایان لیسانس از رشته های فنی و پزشکی به سمت علوم انسانی می روند. بیشترین آمار تغییر رشته به علوم انسانی در تحصیلات تکمیلی در میان فارغ التحصیلان فنی و مهندسی است. 

ایزدخواه در ادامه به موضوع به روز نبودن اساتید اشاره کرد و گفت: استادی که متن درسی سال 1986 را می اورد و وقتی دانشجویان اعتراض می کنند که این متن در سال 2002 بازتگری شده است، نمی پذیرد و دانشجوها را متهم می کند و وقتی هم به وزارت علوم اعتراض می کنیم می گویند دانشجویان زیاد اعتراض می کنند را چکار کنیم. 
 
صادق کوشکی در تعریف نشاط سیاسی دانشگاهها گفت: این تعریف از نشاط سیاسی غلط است که احزاب یارگیری های انتخاباتی خود را به صورت کانالیزه در دانشگاهها انجام دهند. نشاط سیاسی به این معنی است که دانشگاه سهم خودش را در اداره جامعه پیدا کند. دعواهای سیاسی به معنی نشاط نیست، هم دانشجو ها از آن خسته هستند و هم مردم. 

وی افزود: نشاط سیاسی دانشگاه به این معنی که حاکمیت دست خود را در برابر استاد پزشکی، استاد صنعتی و علوم انسانی دراز کند و بگوید دانشگاه به دولت کمک کن و در عین حال به متخصصین احترام بگذارد. 

 ملک زاده نیز درباره نشاط سیاسی در دانشگاه ها گفت: بحث این نیست که گروه های سیاسی زیادی در دانشگاه درست کنیم. بحث این است که انتقاد استاد و دانشجو را تحمل کنیم . ضمن اینکه آنجه "ایزدخواه" می گوید که استاد متن قدیمی درس می دهد باید بگویم استادی که نتواند مطالب جدید و به روز تدریس کند نام اش استاد نیست . 
 
ایزدخواه در ادامه گفت : من در دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف درس خوانده ام و رئیس سابق دانشگاه شریف در جمع دانشجویان گفت در این دانشکده یک مشت استاد عقب مانده اختاپوسی اجازه نمی دهند ما استاد جوان به دانشکده بیاوریم. 

 از ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم پرسید چرا اصولی مانند مباحث فکری و آزاد اندیشی از سند اسلامی شدن دانشگاه ها اجرایی نمی شود و به جای آن بر موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاهها که در این سند نیز نیامده است، پافشاری می شود. 

معاون دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش گفت: ما در زمان انتخابات 3 هزار و 300 سخنرانی تبلیغاتی در سطح دانشگاهها داشته ایم که با احتساب 100 دانشگاه، هر دانشگاه متوسط 30 سخنرانی انجام شده است. باید زمینه ای فراهم باشد که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بدون دردسر بتواند مطالب خود را در دانشگاه بیان کند. تداوم بخشی این موضوع بازمی گردد به همین موضوع که به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری هر هفته یا هر دو هفته کرسی ازاد اندیشی در دانشگاهها داریم که البته آمار دقیقی در این زمینه ندارم. 

وی درباره تفکیک جنسیتی خاطرنشان کرد: تفکیک جنسیتی موضوعی است که روسای دانشگاه ها با وزیر وقت علوم از لحاظ کار فرهنگی در دانشگاه ها مورد بررسی قرار دادند . پیشنهادات بررسی شد و هیچ اجباری در کار نبود. برخی از دانشگاهها آن را اجرا کردند و نتایجی هم گرفتند و برخی هم آن را اجرا نکردند. 

صادق کوشکی گفت: به فرض اینکه در تفکیک جنسیتی پافشاری صورت گرفته است مگر در اختلاط جنسیتی که در این 80 ساله در نظام دانشگاهی حاکم بوده چه خیری دیده ایم . بگذارید زمانی هم تفکیک جنسیتی حاکم باشد. 

ملاباشي در خصوص کرسي هاي ازاد انديشي اظهار داشت کرسی های ازاد اندیشی بخشی از نهضت آزاد اندیشی بود که آرامش فکری هم در اثر این برنامه ها ایجاد شد. اگر این آرامش فکری نباشد آیا استاد و دانشجو می توانند به تولید علم بپردازند و موفقیت ها نشان می دهد که این موضوع در دانشگاه ها وجود دارد. 

ملاباشی افزود: شما تعدادشان را کم می دانید. تشکل ها پایه اصلی این کرسی ها هستند و تشکلی نیست که 3 درصد  از جمعیت دانشجوی یک دانشگاه باشد و نتواند فعالیت کند. یعنی در یک دانشگاه با 5 هزار دانشجو باید 150 نفر خواهان یک تشکل باشند نه 15 نفر . این موضوع طبق قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 
 
صادق کوشکی در ادامه گفت: دانشگاه مکان علمی است حال اگر در آنجا فعالیت سیاسی هم انجام شد باید درست باشد. فعالیت سیاسی که مرده باد و زنده باد و هو زدن و جنجال به پا کردن باشد فعالیت سیاسی نیست. زمانی خاتمی رئیس جمهور اسبق هم در دانشکده فنی حضور یافت و آنقدر هوادارانش جنجال به پا کردند که گفت نگذارید شما را این جلسه بیرون کنم. 
وی افزود: نشاط سیاسی یعنی فعالیت سیاسی متفکرانه، با اخلاق و عالمانه. آن مدل افراطی یک مدل انحرافی در  فعالیت سیاسی بود. دانشجویانی که پیاده نظام جریانات سیاسی بودند و در همان زمان یکی از افراد جبهه مشارکت در رسانه ها گفته بود که از جریانات دانشجویی می خواهیم حالا که انتخابات مجلس را برده ایم بروند پارکینگ. خوشبختانه این مدلها در دانشگاهها فروکش کرده است. 
استاد دانشگاه تهران افزود: نشاط سیاسی عالمانه یعنی اینکه استاد به جای اینکه حرف های فلان رسانه بیگانه را سر کلاس تکرار کند در حوزه تخصصی خودش حاکمیت را نقد کند. . 
ملاباشی خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای پیشرفت علم در دنیا تعداد مقالات استادان و دانشجویان است. این موضوع یکی از شاخص های عمده است و به هر حال باید مورد توجه باشد. 

ملک زاده در پاسخ به انتقاد  ISI وي افزود هر کار میدانی هم بتواند مشکلی را از کشور حل کند می تواند به مقاله تبدیل شود ما باید توجه داشته باشیم که ISI روش خوبی است اما نباید از آن سوء استفاده شود.
نادری اما در این میان معتقد بود که ISI معیار غلطی است و تاکید کرد من هنوز به ISI تن نداده ام و شاید هم ارتقا پیدا نکنم. 
پرسش دیگر بینندگان برنامه مناظره درباره میزان خروج فارغ التحصیلان دانشگاه شریف از کشور بود که روستا آزاد رئیس دانشگاه شریف در پاسخ گفت: هیچ آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد اینکه بگویم نیمی از انها می روند تصویر دقیقی نیست اما نکته این است که بخش قابل توجهی به کشور بر می گردند. 
ملک زاده در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: در علوم پزشکی آمار دقیق تری وجود دارد . پیش از انقلاب 15 تا 50 درصد فارغ التحصیلان به خارج از کشور می رفتند که امروز این آمار به 5 درصد رسیده است که البته تعداد فارغ التحصیلات زیاده شده است. 

پرسش دیگر از نادری رئیس جهاددانشگاهی تهران در زمینه میزان بومی کردن تحقیقات جهاددانشگاهی بود که وی یادآور شد: اینکه جهاددانشگاهی چکار کرده است باید دوره های مختلف جهاددانشگاهی را آسیب شناسی کرد. اما جهاددانشگاهی طبق رسالت خودش حرکت جهادی در عرصه دانشگاهی داشته و در حیطه های غیر علوم انسانی از جمله پزشکی به نتایج بسیار خوبی رسیده است. 

 ملک زاده  گفت: درست است که دانشگاهها و وزارتخانه ها در زمینه علمی فعال بوده اند و موفقیت هم داشته اند اما واقعیت این است که هنوز با پیشرفت علمی واقعی فاصله داریم ما نباید ملاک خود را کشورهای منطقه قرار دهیم. بلکه باید بر روی اساتید سرمایه گذاری کنیم و اساتید هم وقت شان را به دانشجو بدهند و آنها را مانند فرزندان شان دوست داشته باشند. 

وی افزود: فعالیت سیاسی اگر به شکل مخرب باشد فعالیت علمی را خدشه دار می کند . در دنیا هم دانشگاه هایی که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند سیاسی نیستند. ما باید در دانشگاه به همه دانشجوها به یک چشم نگاه کنیم و تنها یک جریان بسته حاکم نباشد. ما حتی اگر بهترین استاد را هم داشته باشیم ولی دانشجوهای خوبی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود. 

در ادامه ایزدخواه گفت: اتفاقا ما در ساختاری که 100 سال استعمار زده بوده دانشجوی سیاسی می خواهیم که شجاع باشد و به دانشگاهی که با پول خودش اداره می شود بگوید به من درست درس بده. نه اینکه مهندس کشاورزی چیزی بلد نباشد و روستایی به او بگوید که چکار کند و یا مهندس خودرو برود در کارخانه به او بگویند که آنچه تاکنون یاد گرفته ای همه ادبیات و تعریف بوده است. از طرف دیگر نشاط سیاسی به معنی خاله بازی سیاسی و دعوای سیاسی و فلان رفتار نیست. اینکه فلان خبرنگار رفته زندان به دانشجو چه مربوط است آن را باید انجمن صننفی روزنامه نگاران پیگیری کند نه اینکه دانشجو برایش تحصن کند. 

وی افزود: این موضوع که می گویند یک جریان اقلیت می خواهند حاکم شوند بحث انحرافی است و اصلا این طور نیست. دانشجویان می خواهند تشکل و کمپین برای روش های تدریس، سیلابس هایی که 40 سال تغییر نکرده اند یا انتقاد به نظام ارتقای استاد و مشکلات نظام اموزشی تشکیل دهند. 

ایزدخواه اظهار داشت: اگر نظام آموزشی ما درست بود پس چرا پس از ترور احمدی روشن ها و شهریاری ها متوجه شدیم که آنها نخبه بودند. نظام آموزشی که استاد آمار در کلاس دکتری دیکته می گوید نمی تواند بگوید کامل است.

ملک زاده در واکنش به اظهارات ایزدخواه گفت: من نمی دانم جناب ایزدخواه در کدام دانشگاه درس خوانده است اما در محیطی که من هستم این چنین جوی حاکم نیست و من از اینکه دانشجویان از من انتقاد کنند یا موضوع درسی به روزی را به من گوشزد کنند لذت می برم . من در تمام جاهایی که با آنها ارتباط علمی دارم این جو علمی را حس می کنم. 

ایزدخواه نیز در ادامه سخنان خود گفت: پس چرا موسسه رویان در کشور ما یک استثناء است .
این موضوع با واکنش ملک زاده مواجه شد و گفت: ما موسسات بسیاری در همین دانشگاه تهران داریم که بسیار از موسسه رویان موفق تر هستند البته من خودم در تاسیس موسسه رویان نقش داشته ام و 10 سال است که با آنها همکاری دارم اما شما باید پزشکی کشور خود را بشناسید. در دانشگاه تهران موسسه ای است که 3 هزار پیوند سلول بنیادی به انجام رسانده در حالی که رویان در ابتدای راه است. قضاوت های شما بر اساس مشاهدات محدودی است. 

ملک زاده در ادامه سخنان خود در واکنش به صحبت ایزدخواه که گفت چرا پراید هم نمی توانیم تولید کنیم، گفت: بدانید که دانشگاه MIT عنوانی به نام "پست داک" دارد که در آنجا با بودجه های خوب اساتید جوان به سمت صنعتی شدن علم خود پیش می روند. معتقدم در دانشگاههای ایران هم اگر استادیاری نتواند پیشرفت کند و درجا بزند باید اخراج شود که البته این کار کمتر انجام می شود. 
ایزدخواه با بیان اینکه که دولت هم هر زمان که بحث نفت می شود هیچ صحبتی از هسته های فناورانه در دانشگاهها نمی کند افزود: چرا به دانشگاهها برای این کار ماموریت داده نمی شود. 

ملک زاده در پاسخ به این صحبت یادآور شد: همانطور که خودتان می گویید کشوری که اقتصادش بر پایه فروش نفت است پروژه صنعتی شدن در آن به کندی انجام می گیرد. وقتی صنعت به استاد و دانشجو اعتماد کند می تواند به این موضوع هم برسد. من مواردی را که انجام شده را می گویم که در پزشکی هم نمونه های زیادی از ان وجود دارد. 

ایزدخواه در ادامه با اشاره به استادی در انستیتو پاستور ایران که توانسته ماده اولیه متادون را تولید کند و دولت از او نمی خرد گفت: این استاد در یک سگ دانی پاستور که با 6 میلیون تومان پول خودش آنجا را درست کرده توانسته این ماده را بسازد اما دولت از او نمی خرد و می رود این ماده را وارد می کند. 

ملک زاده یادآور شد: قبول دارم که چنین مشکلاتی وجود دارد و به نظر می رسد دولت و صنعت نیز برای واردات که زحمت کمتری دارد راحت تر هستند اما همین میزان تولیدات علمی ما به صنعت تبدیل نمی شود به دلیل این است که رابطه دانشگاه و صنعت عمیق نیست. 

ملک زاده اضافه کرد: می توانیم هم تولید علم داشته باشیم و هم نشاط سیاسی به شرط اینکه همدیگر را تحمل کنیم. مسئولان سیاسی، دانشگاهیان، استاد و دانشجو را تحمل کنند و آنها را مثل فرزندان شان بدانند.  مدیران صنعتی و نفتی هم به دانشگاهها اعتماد کنند. 
ایزدخواه هم در این زمینه خاطرنشان کرد: خواسته های دانشگاهها این است که دولت فعلی اجازه دهد هسته های دانشجویی مسایل واقعی دانشگاه ها را بیان کنند و سیاست را در سیاست زدگی و خاله بازی سیاسی خلاصه نکنند. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار