حذف ممیزی های کتاب با توجه به احساس نیاز به آن در برخی موارد به طور کلی زمانی نتیجه ای بد را با افزایش آثار بی کیفیت در پی داشت.

جعفر ابراهیمی شاعر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه  ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص سپردن ممیزی به ناشران گفت: این مسئله شاید اوضاع را بهبود بخشیده یا بدتر سازد ممکن است شاعری محافظه کار سواد کافی در این زمینه را نداشته باشد.

وی اظهار داشت: ناشران با مشاورینی آگاه برای بررسی کتاب قادر به اعمال ممیزی بهتری خواهند بود سپردن ممیزی به ناشران در تسریع مراحل چاپ کتاب مؤثر است به هر حال با صدور زودتر مجوز کتاب یک بخشی از کار پیش می رود هر چند مشکلات دیگری در این زمینه از جمله معطل ماندن کتاب به دلیل تصویرگری و ماندن در انتشاراتی برای نوبت چاپ وجود دارد.

ابراهيمي در خصوص راه حل برطرف کردن مشکلات افزود: تمام تقصیر ها بر گردن ممیزی نیست در این باره نمی توان نسخه ای پیچیده بلکه این امر مستلزم تجربه کردن است و ما در این زمینه تجربه نکرده ایم در اوایل انقلاب تجربه برداشتن ممیزی کتاب نتیجه بدی داشت.

وی تصریح کرد: در آن زمان تعداد زیادی از کتاب ها در وزارت ارشاد و کتابخانه ملی ثبت نشده تعداد کتابهای بد افزایش و آثار خوب کاهش پیدا کرده بود بنابراین ممیزی باید بدون سخت گیری زیاد به خصوص در حوزه کودکان بعنوان مقطعی بسیار حساس در بخش کودک و خردسال باید وجود داشته باشد.

اين شاعر خاطرنشان کرد: بایستی افراد مسئول در این حوزه در صورت مشکل در نوشته و تصویر گری تذکر داده و سلیقه ای برخورد نکنند ممیزی در سالهای اخیر سلیقه ای و براساس نظر افراد غیر مسول رخ داده است و نظراتی عنوان شده تاثیرات خوبی بر نویسنده و تصویرگر نداشته است./ي2
برچسب ها: ممیزی ، کتاب ، ابراهیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار