ايالات متحده آمريکا در جنگ سوريه به بازنده اي تمام عيار تبديل شده است. کشورهاي چين و روسيه همچنان حامي حکومت بشار اسد بوده و با هر گونه حمله کاخ سفيد به خاک سوريه نيز مخالف هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  در شرايطي که آلمان و انگليس ،يعني دو متحد اروپايي کاخ سفيد به علت فشار افکار عمومي اوباما را تنها گذاشته اند، ادامه حمايتهاي روسيه و چين از دمشق شکست تازه اي را براي واشنگتن رقم زده است.وزارت خارجه روسيه در برهه فعلي رفتار مقامات اروپايي را نيز به صورت کامل رصد مي کند. به عنوان مثال مسکو از مخالفت پارلمان انگليس با اقدام نظامي عليه سوريه استقبال کرده و حمله به سوريه را تهديدي براي «نظم جهاني» توصيف کرده است.

نکته ديگر اينکه روسيه اطلاعات و داده هاي ايالات متحده آمريکا در خصوص استفاده از سلاح شيميايي در حومه دمشق را نادرست و آن را بهانه اي براي ماجراجويي هاي غرب در دمشق مي داند. سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرده است که مسکو و پکن خواهان حل و فصل مسائل جاري سوريه و بحران اين کشور از راه سياسي هستند.

آناتولي آنتونوف معاون وزير دفاع روسيه صراحتا اعلام کرده است که عمليات نظامي که آمريکا قصد دارد در سوريه انجام دهد، در صورت تحقق آسيب‌هاي جدي به کل منطقه درياي مديترانه وارد خواهد کرد.عمليات نظامي برنامه ريزي شده آمريکا (در سوريه) آسيب‌هاي جدي اقتصادي، سياسي و زيست محيطي به کل منطقه درياي مديترانه وارد خواهد ساخت.

چنانچه مقامات روسي اعلام کرده اند آب‌هاي درياي مديترانه يک منطقه بسته آبي است که مردم بسياري در سواحل آن به استراحت پرداخته و کشتي‌هاي غيرنظامي و تجاري بسياري در آن تردد دارند.

متعاقب تشديد جنگ رواني و سياسي عليه دمشق از سوي ايالات متحده آمريکا و متحدان کاخ سفيد، شاهد شکل گيري معادله اي تازه و در عين حال پيچيده در سوريه هستيم. تشکيل ائتلاف«واشنگتن-پاريس» جهت حمله احتمالي به سوريه از يک سو و مخالفت پارلمان انگليس و دولت آلمان با مشارکت در اين حمله پرهزينه و بي نتيجه از سوي ديگر منجر به تضعيف آشکار موقعيت بين المللي آمريکا شده است.

اعلام مخالفت سناتورهاي مطرح حزب جمهوريخواه آمريکا مانند جان مک کين و ليندسي گراهام با راه اندازي جنگ محدود واشنگتن عليه دمشق نيز شرايط را به ضرر اوباما تغيير داده است. نظرسنجي هاي صورت گرفته در آمريکا، انگليس، فرانسه،آلمان و ديگر کشورهاي جهان نيز به خوبي بيانگر مخالفت افکار عمومي دنيا با راه اندازي يک جنگ جديد در نظام بين الملل است.

در چنين شرايطي تجزيه و تحليل رفتار 5 کشور آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه لازم به ذکر است. تحليل رفتار کشورهاي کليدي اروپا در کوران حوادث مهم و تعيين کننده مي تواند معرف استراتژيهاي کلان آنها در قبال جامعه جهاني باشد. رفتار چين و روسيه نيز به عنوان دو عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز در اين کارزار نقش مهم و تعيين کننده اي خواهد داشت.

حمايت هاي کاخ کرملين از دولت دمشق همچنان ادامه دارد. اخيرا برخي منابع به نقل از مقامات روسي در خصوص واکنش مسکو نسبت به هرگونه ماجراجويي عليه سوريه هشدار دادند. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به خوبي نسبت به آرايش سياسي و استراتژيک شکل گرفته در خاورميانه آگاه است.

مقامات روسي به اين نتيجه رسيده اند که روسيه بخشي از پازل بزرگ واشنگتن، ناتو و اتحاديه اروپا در خاورميانه محسوب مي شود و از اين رو هرگونه امتيازدهي و کوتاه آمدن در قبال اين مسئله مترادف با تضعيف موقعيت مسکو در نظام بين الملل خواهد بود. بر اين اساس پوتين حمايت هاي قاطعانه اي را از حکومت بشار اسد صورت داده است.

يکي ديگر از اقدامات روسيه مخالفت با ادعاهاي ايالات متحده آمريکا در خصوص به کار گيري سلاح هاي شيميايي توسط حکومت بشار اسد است. مقامات کاخ سفيد در حالي اين ادعا را مطرح مي کنند که اساسا سندي در اين خصوص وجود ندارد.

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در اين خصوص مي گويد: « اطلاعاتي که آمريکا درباره به‌کارگيري سلاح شيمايي در سوريه به روسيه ارائه داد، چيز ملموسي نبود.... چيزهايي که به ما نشان داده شد، شفاف نبودند و در آن نقشه، محل جغرافيايي يا اسمي وجود نداشت. مدارک ارائه شده نشان نمي داد که نمونه ها توسط افراد حرفه اي تهيه شده باشند. در مدارک ارائه شده همچنين هيچ گونه تفسيري درباره اينکه تصاوير ارائه شده در فضاي اينترنت شک و ترديد جدي کارشناسان را برانگيخته است، وجود نداشت. »

حکومت چين ضمن آنکه بارها مخالفت خود را با دخالت نظامي در سوريه اعلام کرده است، سعي دارد در برهه فعلي با تاکيد بر لزوم نقش آفريني شوراي امنيت در بحرانهاي بين المللي در مقابل اقدام نظامي احتمالي آمريکا در قبال دمشق ايستادگي کند. چين از اين طريق بر عدم مشروعيت بين المللي هرگونه اقدام نظامي آمريکا تکيه مي کند.

وزارت خارجه چين ضمن مخالفت با اقدام نظامي يکجانبه عليه سوريه تاکيد کرده هر اقدامي از سوي جامعه بين‌المللي بايد بر اساس منشور سازمان ملل و هنجارهاي روابط بين‌الملل باشد. چين بارها تاکيد کرده است که با استفاده از هرگونه سلاح شيميايي مخالف است و خواستار تحقيقات مستقل و عيني در اين زمينه توسط سازمان ملل است.

از سوي ديگر، چين هرگونه مداخله نظامي در سوريه را عامل و فاکتوري نامطلوب مي داند که صرفا منجر به بدتر شدن اوضاع و تشديد دامنه درگيريها در خاورميانه مي شود. بنابر گفته وزير امور خارجه چين، نبايد براي اقدام شوراي امنيت سازمان ملل عليه سوريه تا پيش از تکميل تحقيقات بازرسان اين سازمان در خصوص استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه شتابزده عمل کرد و اقدام يک طرفه هيچ کمکي به حل مشکلات نخواهد کرد.

در چنين شرايطي ايالات متحده آمريکا در سوريه دست به قماري دو سر باخت زده است. نتيجه اين قمار مسلما به ضرر کاخ سفيد خواهد بود.ضرري که نه تنها اوباما، بلکه روساي جمهور بعدي ايالات متحده نيز قادر به جبران آن نخواهند بود./رسالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار