غار طبیعی سالمستان در بخش کهک قم به همت کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم شناسایی و ثبت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، این غار که از جنس آهک رسوبی است در منطقه کهک قرار داشته و بومیان منطقه و غارنوردان حرفه‌ای توجه ویژه‌ای به آن دارند به همین دلیل عملیات شناسایی و مستندسازی آن برای طرح در کارگروه غارشناسی استان قم انجام شد.

این غار طبیعی دارای ویژگی‌های جالب توجهی از جمله وجود قندیل‌های آهکی و بلوری و عرض ورودی کمتر از یک متر بوده و در هشت کیلومتری روستای فردو قرار دارد؛ برای وارد شدن به داخل این غار که در دره‌ای مابین ارتفاعات شمالی منطقه فردو واقع شده باید از تجهیزات ویژه استفاده شود.

کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به همراه گروهی از غارنوردان حرفه‌ای به بازدید از این غار رفته و پس از مستندسازی‌های لازم آن را در فهرست پیشنهادی به منظور حفاظت در کارگروه غارشناسی استان قرار دادند.

همانطور که گفته شد این غار مورد توجه مردم منطقه و غارنوردان است و به همین دلیل به خاطر بی توجهی برخی از بازدیدکنندگان دچار تخریب‌هایی شده است از این رو اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم از همه مردم استان و سایر بازدیدکنندگان خواسته است از جدا کردن قندیل‌ها، نوشتن یادگاری بر روی دیواره‌ها، ریختن زباله و هرگونه دخل و تصرف در غار فردو پرهیز کنند و برای ورود به آن هماهنگی‌های لازم را انجام دهند./س

برچسب ها: قم ، غار ، فردو ، شناسایی ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.