هرچند كه تيم واليبال جوانان ايران در هفدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني جهان عنوان پنجمي را كسب كرد اما از نظر آماري بهترين عملكرد را در 9 دوره حضور در اين رقابت‌ها، در جام هفدهم داشت.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، واليباليست‌هاي جوان كشورمان كه تجربه حضور در 9 دوره مسابقات قهرماني جهان در پرونده كاري خود دارند و كسب عنوان سومي در سال 2007 با شكست ايتاليا در مراكش، بهترين عملكرد اين تيم از نظر مقام جهاني است.

از نظر آماري، بهترين عملكرد جوانان ايران در سال 2013 است كه تعداد پيروزي‌ها و شكست‌ها، ست‌هاي بازي كرده و نسبت برد و باخت آن‌ها در برابر حريفان جهاني ملاك اين مقايسه است.

تیم ایران در هفدهمين دوره قهرماني جهان هشت ديدار داشت كه در هفت بازي پيروز ميدان بود و تنها يك شكست در برابر تيم قدرتمند برزيل داشت. تيم جوانان ايران در سال‌هاي 2003، 2005، 2009 و 2011 كه با برزيل بازي داشت، مغلوب اين تيم شده بود.

در سال‌هاي 2009 و 2011 هم تيم واليبال جوانان در مسابقات جهاني هشت بازي برگزار كرد، در سال 2009 پنج پيروزي و سه شكست و در 2011 چهار پيروزي و چهار شكست داشت. در سال‌هاي 2003 و 2007 نيز تيم ايران هفت بازي در رقابت‌هاي جهاني داشت كه در سال 2003 چهار برد و سه باخت و در سال 2007 پنج پيروزي و دو شكست نتيجه كار ملي پوشان جوان ما بود.

جوانان كشورمان در سال 1993 براي نخستين بار مجوز حضور در رقابت‌هاي جهاني را به دست آورد كه با كسب عنوان پنجمي به كار خود پايان دادند. جوانان ايران در سال 2005 و در پنجمين حضور خود نيز موفق به كسب عنوان پنجم جهان شدند.

اما تيم ايران در مسابقات قهرماني آسيا كه به ميزباني اروميه برگزار شد نيز به عنوان سومي در آسيا دست يافت و تيم‌هاي ژاپن و چين عناوين اول و دوم را كسب كردند البته تيم ملي با اين عنوان در آسيا در مسابقات جهاني تنها با يك شكست پنجم شد در حالي كه ژاپن قهرمان آسيا دهم و چين نايب قهرمان آسيا پانزدهم شد.

سوابق جوانان واليبال ايران در يك نگاه

1993: ايران در اولين دوره حضورش در مسابقات جهاني با سرمربيگري علي معمري و حسينعلي مهرانپور پا به اين مسابقات گذاشت كه تنها موفق به كسب يك پيروزي شد اما به دليل فرمول خاص مسابقات به ايران و چند تيم ديگر عنوان پنجمي مشترك دادند.

1997: جوانان در اين مسابقات با سرمربي خارجي خود ميگوئيل لاموت پا به اين ميدان گذاشت كه چهره‌هايي چون علي نادي، بهنام محمودي، محمد تركاشوند و بسياري ديگر مقابل حريفان قرار گرفتند كه در آن دوره ايران به مقام نهمي مشترك دست يافت البته در آن مسابقات به تيم‌هاي نهم تا دوازدهم عنوان دوازدهمي مشترك را اعطا كردند.

2001: در اين دوره تيم واليبال جوانان ايران با هدايت مهدي صابرپور نتوانست به مسابقات جهاني راه پيدا كند و در پاكستان موفق به كسب جواز مسابقات جهاني نشد.

2003: ايران در آن مسابقات ميزبان مسابقات جهاني بود و با هدايت مصطفي كارخانه و بازي سعيد معروف، مهدي مهدوي، محمد سليماني و بسياري ديگر عنوان ششمي را كسب كرد و اين عنوان را با 4 برد و 3 باخت كسب كرد.

2005: در اين دوره ستكويچ هدايت جوانان را به عهده گرفت و با 4 برد و 3 باخت پنجم جهان شد.

2007: مصطفي كارخانه در اين سال بهترين عنوان جوانان را كسب كرد كه توانست سوم جهان شود اما در اين دوره هم جوانان 2 شكست را در كارنامه داشتند.

2009: بازهم كارخانه تيمي را در دست داشت كه همان بازيكنان قهرمان جهان در نوجوانان شده بودند اما با 3 باخت در هند هفتم جهان شدند.

2011: ستكويچ در اين مسابقات يكي از بهترين تيم‌هاي تاريخ واليبال در رده جوانان را در دست داشت كه در حال حاضر تمام آن بازيكنان در تيم ملي بزرگسالان توپ مي‌زنند اما با 4 باخت ششم جهان شدند.

2013: فرهاد نفرزاده براي اولين بار هدايت جوانان را در دست گرفت كه با يك باخت پنجم جهان شدند. در اين مسابقات يك بازي هم به ست پنجم كشيده نشد و ايران با اقتدار تمام رقبا را شكست داد اما در تك بازي حذفي مقابل برزيل شكست خورد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار