نقشه هایی هستند که در علم زمین شناسی به ویژه برای علاقه مندان و دانش آموختگان این حوزه می توانند گامی موثر در موفقیت تحقیقاتشان محسوب می شوند.

 محمد معانی جو، دکتری زمین شناسی دانشگاه بوعلی سينای استان همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: طی تحقیقات اخیری که در بخش جنوبی  رشته کوه  البرز تا امتداد شمال غرب وجنوب شرق آن در خصوص نوعی عملیات زمین شناسی موسوم به نمونه برداری ژئو شیمیایی برای بررسی پراکندگی عناصر و جداسازی مقادیر ناهنجار آنها صورت گرفته است گروه محققان این حوزه به نتایجی دست یافته اند که می تواند به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی درهای تازه ای را به روی جهان علم و فناوری و ژئو شیمیایی بگشاید.
 
وی در خصوص  بررسی پراکندگی های ژئو شیمیایی عناصر در رسوبات آبراهه اي(راهي كه آب به جاي گذاشته است) ناحیه ذکر شده تاکید کرد: تقریبا در همه روش هایی برای تخمین این شبکه استفاده شده است وجود نوعی پیوستگی بین داده های برای درون یابی ( رسیدن  به منشاء آن الزامی است) و از طراحی داده های حاصل از برداشت رسوبات آبراهه اي بنا به طبیعتی که دارند می توانند فقط معرف  بخشی از حوضه مورد نظر که در نتیجه پیوستگی خود را به نوعی از دست می دهند و به همین دلیل در واقع می توان آنها را رسوبات آبراهه ای از نوع برداری دانست.
 
 این دکتر زمین شناس دانشگاه  همچنین اظهار داشت: بنا به دلایل فوق برای سالهای متمادی تنها روش نمایش دادن رسوبات آبراهه ای نقشه ها نمادین بوده و در حقیقت  به طور خلاصه روشی که تمامی نکات فوق در آن در نظر گرفته شود را اصطلاحات روش تخمین شبکه ای می گویند كه  در  علم زمین شناسی ژئو شیمیایی بسیارحائر اهمیت است.
 
 محمد معانی جو اضافه کرد: در تمام مطالعات زمین شناسی به ویژه در حوزه  ژئو شیمیایی ترسیم نقشه های ژئو شیمی برای عناصر به طور مجزا می تواند به ما در یافتن مناطقی که احتمال وجود پتاسیل ها ي كانه زايي(عناصري كه در سنگها شكل ميگيرد). از عناصر مورد نظر کمک شایانی می کند.
برچسب ها: زمین ، رسوبات ، ژئو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار