باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در گفتگو با شبکه ان بي سي اعلام کرد پيشنهاد روسيه براي نظارت بين المللي بر زرادخانه شيميايي سوريه، ممکن است پيشرفتي مهم در مناقشه اين کشور باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وي با اين حال از ادامه ترديد در اين خصوص نسبت به دولت دمشق خبر داد.

اوباما در گفتگوي جداگانه با شش شبکه تلويزيوني در مورد هرگونه تلاش براي منحرف شدن نظام دمشق هشدار داد و اعلام کرد اين تحول جديد در موضوع سوريه نتيجه تهديدات آمريکا براي حملات تنبيهي ضد دمشق است.

رييس جمهور آمريکا در گفتگو با شبکه ان بي سي با اشاره به دولت سوريه گفت:به نظر من تهديد معتبر از سوي آمريکا براي انجام يک اقدام نظامي، آنها را وادار به انديشيدن به تدبير تحت نظارت قراردادن زرادخانه شيميايي  خود کرده است.

وي افزود: اگر آنها چنين اقدامي انجام دهند، مي تواند يک پيشرفت قابل ملاحظه باشد. با اين حال بايد همچنان نسبت به اين موضوع ترديد داشت، زيرا اين آن چيزي نيست که ما طي دوسال مناقشه اخير و جنگ داخلي در اين کشور شاهد بوديم.

وي در گفتگو با شبکه اي بي سي در پاسخ به سوالي در مورد احتمال توقف در حرکت به سوي جنگ در صورتي که سلاح شيميايي در وضع ايمن قرار گيرد ،‌ گفت: قطعا در صورتي که اين اتفاق بيافتد ، اين امکان وجود دارد.

با اين حال اوباما در گفتگوي خود با سي ان ان کمي محتاط تر بود و تنها خاطر نشان کرد پيشنهاد روسيه بالقوه مثبت است و ما اين موضوع را جدي مي گيريم.

اوباما 31 اوت اعلام کرده بود در خصوص اقدام نظامي بر ضد دولت بشار اسد تصميم گيري کرده است، با اين حال وي چراغ سبز کنگره آمريکا را نيز خواستار شد.

رييس جمهور آمريکا در گفتگو با ان بي سي خاطر نشان کرد مطمئن نيست حمايت نمايندگان را براي توسل به زور در خصوص رژيم سوريه جلب کند. 

اوباما در اقدامي بي سابقه و عجيب اذعان کرد ممکن است در مبارزات خود براي تصويب طرح اقدام نظامي در سوريه در کنگره شکست بخورد.

او گفت: من نخواهم گفت از نتيجه رأي گيري مطمئن هستم .

رئيس جمهور آمريکا همچنين از اظهار نظر در اين باره خودداري کرد در صورتي که قانون گذاران آمريکايي طرح او را براي حمله به سوريه رد کنند، چه کار خواهد کرد.

رئيس جمهور آمريکا گفت اگر کنگره طرح مرا رد کند فکر مي کنم عادلانه باشد که بگويم درباره اقدام بعدي تصميم گيري نکرده ام.

وي در پاسخ به سوالي در مورد اينکه پيشتر گفته بود به راي نمايندگان در مورد سوريه مطمئن است ، خاطر نشان کرد:من نگفتم به راي مثبت نمايندگان مطمئن هستم. بلکه من به اين موضوع مطمئن هستم که نمايندگان موضوع سوريه را جدي مي گيرند و آن را از نزديک بررسي مي کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار