ائتلاف نیروهای اصلاحطلب "تاجیکستان"، پس از کش و قوس‌های فراوان در معرفی نامزد واحد، یک زن را به عنوان کاندیدای نهایی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اين كشور معرفی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  در نشست اعضای گروه اصلاح‌طلبان "تاجیکستان" در راستای معرفی یک کاندیدای واحد برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیداتوری "آینهال بابانظرآوا" مورد تأیید اکثریت قرار گرفت.
 
"محی‌الدین کبیری" رئیس حزب نهضت اسلامی "تاجیکستان" و عضو این ائتلاف سیاسی  در نشستی افزود: "بابانظرآوا" به عنوان یک شخصیت سیاسی و اجتماعی که در بخش حمایت از حقوق بشر فعالیت می‌کند کاندیدای واحد از سوی ائتلاف نیروهای مخالف برای انتخابات ششم نوامبر برگزیده شد.
 
به گفته وی "محمدجان قاسم‌اف" تاجر موفق، "رحمت‌الله زائراف" حقوق‌دان سرشناس و رئیس حزب سوسیال دموکراتیک، "حاجی‌محمد عمراف" اقتصاددان برجسته از دیگر افرادی بودند که اسامی آنان نیز مورد بحث اعضای انجمن قرار داشت.
 
وی تأکید کرد: تصمیم نهایی در مورد نامزد واحد انجمن نیروهای اصلاح طلب این واقعیت را روشن کرد که احزاب و سازمان‌های مخالف دولت در هر شرایطی می‌توانند روی مسائل مورد بحث به نتیجه برسند و تصمیم درست بگیرند.
 
"آی‌نهال بابا نظرآوا" که متخصص رشته حقوق است در پایان دهه 80 میلادی از جمله بنیان‌گذاران حزب دموکراتیک "تاجیکستان" بوده و سمت‌هایی را نیز در ریاست این حزب بر عهده داشته است.
 
وی در سال 1993 میلادی پس از ناکامی حکومت آشتی ملی "تاجیکستان" که بابانظراوا عضو کابینه آن بود نهادهای انتظامی را دستگیر و به اتهام توطئه کودتا و خیانت زندانی کردند.
 
وی پس از آزادی بیش از 10 سال به عنوان مشاور حقوق بشر در دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا و دفاتر دیگر سازمان‌های بین‌المللی در "تاجیکستان" مشغول فعالیت بود.
 
بابانظرآوا در چند سال پيش سازمان حقوقی "چشم‌انداز" را  راه‌اندازی کرده و به اجرای برنامه‌هایی در زمینه توضیح مسائل حقوقی، نظارت بر وضعیت بازداشت‌شدگان در زندان‌ها، مبارزه با شکنجه، حمایت از حقوق زنان و کارگران مهاجر مشغول است.
 
"پرویز ملاجان‌اف" تحلیلگر مسائل سیاسی بر این نظر است که بابانظرآوا از شخصیت‌های شناخته‌ شده و در حقیقت شایسته برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری "تاجیکستان " است.
 
وی گفت: پیشنهاد وی به عنوان نامزد واحد انجمن نیروهای ائتلاف می‌تواند یک رویداد باارزش تلقی شود.
 
وی در ادامه تأکید کرد: این نامزد زن اگرچه تجربه غنی در مسائل حقوقی و ایجاد نظام حقوقی دارد اما جامعه "تاجیکستان" سابقه پیشنهاد یک زن به مقام عالی را نداشته و نمی‌توان انتظار داشت که چنین جامعه‌ای آماده انتخاب وی به مقام ریاست جمهوری باشد.
 
وی با اشاره به اینکه "رزا اتونبای آوا" نیز چند سال پیش در قرقیزستان به سمت رئیس جمهوری منصوب شد، تأکید کرد: وضعیت سیاسی "تاجیکستان" با اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران رهبری این زن در قرقیزستان به طور قابل ملاحظه‌ای تفاوت دارد و این بود که رزا به عنوان یک شخصیت بی‌طرف از سوی نیروهای قدرت‌طلب برای یک دوره خیلی کوتاه و موقت به سمت ریاست جمهوری برگزیده شد.
 
در همین حال "سیف‌الله صفراف" معاون رئیس مرکز تحقیقات استراتژی "تاجیکستان" بر این نظر است که یک زن به عنوان نامزد واحد اتحاد نیروهای مخالف به انتخابات آتی ریاست جمهوری نامزد پیشنهاد شد.
 
صفراف تأکید کرد: در حالی که نیروهای اصلاح‌طلب جسارت نشان داده یک زن را به عنوان نامزد خود برگزیدند این رویداد را می‌توان برای تحول در تفکر و درک سیاسی جامعه دانست.
 
اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب "تاجیکستان" حدود 2 ماه پیش به‌منظور آمادگی لازم به انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد.
 
این اتحاد متشکل از حزب نهضت اسلامی، حزب سوسیال دموکراتیک و چندین سازمان‌های دیگر سیاسی و اجتماعی بوده و شخصیت‌های بانفوذ و فرهیخته نیز به آن پیوسته‌اند.
 
در انتخابات ریاست جمهوری "تاجیکستان" که ششم نوامبر برگزار می‌شود کارشناسان "امامعلی رحمان" رئیس جمهور" تاجیکستان‌" را نامزد اصلی حزب خلق دموکراتیک یا حزب حاکم در این انتخابات می‌دانند.
 
این در حالی است که مسئولین حزب خلق دموکراتیک گفته‌اند که اسم کاندیدای خود را تا یک هفته دیگر اعلام می‌کنند.


انتهاي پيام/

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار