مجموعه تلويزيوني «نوشدارو» در حال حاضر از شبكه يك سيما هر شب روي آنتن مي‌رود اما از ديدگاه برخي از صنعتگران نفت در خوزستان نقدهايي بر محتواي آن وارد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ این سریال به تهیه‌کنندگی علی لدنی  و نويسندگي و كارگرداني جواد اردكاني ساخته شده و داستان آن حول شش دوست است که در زمان جنگ در جبهه سنگرسازی می‌کردند و در زمان حاضر در صنعت نفت مشغول به فعالیت هستند اما مشکلات و ماجراهایی برای این گروه پیش می‌آید که داستان «نوشدارو» را می‌سازد .

 

به گفته اردكاني، كارگردان اين سريال، موضوع این مجموعه درباره‌ شرایط نبرد اقتصادی و عبور از تحریم‌ها در صنعت نفت است.

 

در همين باره  علي كراني، رييس انجمن سازندگان تجهزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان، درباره اين مجموعه تلويزيونی اظهار كرد: تجهیز مورد بحث در این فیلم، Liner Hanger یا آویزه آستری از تجهیزات درون چاهی مورد استفاده در صنعت حفاری است که بعد از تحریم‌های آمریکا از سال 75 برای اولین بار توسط شرکت "ایران حفاران" که یکی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان می‌باشد ساخته و بومی‌سازی شد. توضیح آن که در آن زمان هیچ شرکتی در ایران به تولید این تجهیز ورود نکرده بود و گواه این موضوع تقدیر آقای آقازاده، وزير نفت دولت وقت، است. (مستندات در صورت نیاز قابل ارائه است).

 

وي افزود: همان گونه که در فیلم مشاهده می‌شود بومی‌سازی این تجهیز به شرکت‌ها و استان‌هایی نسبت داده می‌شود که توانایی علمی و عملی آنان در این زمینه به اثبات نرسیده است. حال آن که فناوری ساخت این تجهیز از ابتدای امر در استان زرخیز خوزستان با توجه به شرایط استراتژیک در زمینه نفت و حفاری به دست توانمند متخصصان و کارشناسان این خطه به بهره‌برداری رسیده است و اکنون نیز در مرحله تولید انبوه توسط شرکت فوق‌الذکر و یکی دیگر از شرکت‌های عضو این انجمن "شرکت پارس پولاد آقایی" می‌باشد.

 

كراني تصريح كرد: بیش از 1500 تجهیز مورد اشاره سريال تاکنون تولید و به شرکت‌های بزرگ نفتی اعم از شرکت مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، تحویل و با موفقیت نصب شده است و برای کشور بیش از 100 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دربرداشته است.

 

وي بيان كرد: مطالب به نمایش گذاشته شده در این سریال توسط دست‌اندرکاران محترم خلاف واقعیت و به دور از هر گونه انصاف و اخلاق رسانه و هنر است و این حق برای سازندگان اصلی این تجهیز که همت، وقت، سرمایه و نیروی انسانی خود را فدای بومی‌سازی در راستای پیشبرد اهداف نظام نموده‌اند محفوظ است و بی‌شک نزد خداوند صاحب اجر خواهد بود.

 

كراني ادامه داد: هر گونه دست‌آوردی که در میهن اسلامی‌مان در غرب يا شرق و در شمال يا جنوب، افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و بحثی بر این توفیقات نیست.

رييس انجمن سازندگان تجهزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان، افزود: رهبر انقلاب نیز می‌فرمایند:" اگر صدا و سيما مي‌توانست همان جور كه تلويزيون فلان كشور غربى با يك سابقه و تجربه‌ فراوان و با استفاده‌هاى هنرى، دروغ‌هاى خودش را راست جلوه دهد، واقعيات موجود كشور را درست منعكس كند، شما بدانيد امروز اميد نسل جوان، دلبستگى نسل جوان به كشورش، به دينش، به نظام جمهورى اسلامى‌اش، به مراتب بيشتر از حالا بود. اين ايراد ما است به صدا و سيما. اگر مي‌توانست درست وضع كشور را منعكس كند، خيلى شعف و بهجتِ بينندگان به مراتب بيشتر از آنى مي‌شد كه امروز هست. خيلى از كارها دارد انجام مي‌گيرد كه مايه‌ خوشوقتى، مايه خشنودى است؛ نه فقط در زمينه‌هاى علمى، در زمينه‌هاى اجتماعى، در زمينه‌هاى سياسى؛ مايه‌ سرافرازى است. اين را خيلى‌ها - اغلب يعنى - خبر ندارند. بنده غالباً به مسئولين دولتى ‌اعتراضم اين است كه چرا نمي‌توانيد بيان كنيد. بيان كردن هم يك هنرى است؛ به ويژه بيان هنرى، هنر بزرگى است؛ اين را ندارند."

 

كراني اظهار كرد: جهت تنویر افکار عمومی و همچنين تدارك شرايط و فراهم نمودن زمينه تعامل سازمان با مخاطبان، انتظار داريم دست‌اندرکاران این سریال مشخص كنند فیلمنامه خودرا در بخش مربوط به تجهیز مورد اشاره بر اساس کدام اطلاعات و از کدام سازمان، نهاد و یا جامعه صنفی تهیه كرده‌اند که این گونه از واقعیت به دور است؟/س
برچسب ها: نوشدارو ، واقعیت ، دور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۱۶:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
ایا این فیلم راست است لطفا به من بگو یید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
درود
متاسفانه این فیلم انگار در هپروت سیر میکند و بدون مطالعه نسبت به ساخت این سریال اقدام کرده اند، شاید افراد عادی از این توانایی ها بی خبر باشند ولی صنعتگران که بی خبر نیستند.....