به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شامگاهان دوشنبه 18 شهریور حادثه ای رخ داد که بار دیگر همه توجه ها را به بزرگترین قاتل این جاده ها یعنی اتوبوس اسکانیا جلب کرد.
این ماجرای تلخ از با ترکیدن لاستیک کم کیفیت چینی یکی از اتوبوس ها آغاز شده و باعث می شود اتوبوس به لاین مقابل منحرف شود و در حادثه بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که در مسیر مقابل در حال حرکت بوده برخورد می کند و در جهنم هولناکی که به دلیل نقص در سیستم برقی این خودروها گفته می شود 44 مرد و زن و کودک زنده زنده می سوزند .
بیش از 105 کشته در تصادفهای 9 اسکانیااما این اولین بار نیست که یک اتوبوس اسکانیا فاجعه می آفریند زیرا نمونه های دیگری نیز از این حوادث رخ داده است. بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در 9 تصادفی که اتوبوسهای اسکانیا داشته اند بیش از 105 هموطن جان خود را از دست داده اند.
تاریخچه اسکانیا اسکانیا، (به سوئدی: Scania) شرکت سوئدی تولیدکننده کامیونهای سنگین، اتوبوس و موتورهای دیزلی است، که در شهر سودتلیا در ۳۰ کیلومتری جنوب استکهلم قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر مالمو سوئد تاسیس شد و در حال حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکسواگن، که بزرگترین سهامدار آن است، بهشمار میرود.
دو شرکت ایرانی "عقاب افشان" و "ماموت نمایندگان" نمایندگی محصولات این شرکت در ایران هستند، که به ترتیب به ساخت اتوبوس، موتور سنگین و تریلی این شرکت، در ایران میپردازند.
شرکت عقاب افشان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تشریح جزئیات حادثه دلخراش و
نادر تصادف دو شب گذشته دو دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران – قم گفت: شرکت
تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.
شرکت عقاب افشان که سازنده این اتوبوس ها در کشور است خود را اینگونه در سایتش معرفی می کنند:
شرکت
عقاب افشان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس شهری و بین شهری در بخش خصوصی کشور
است. این شرکت با ۶۰ سال سابقه در زمینه تولید انواع اتوبوس، توانسته نقش
عمدهای را در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و جادهای ایفا
کند.
هماکنون، شرکت عقاب افشان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ دستگاه انواع اتوبوس شهری و بین شهری را در ۷ مدل مختلف دارد. یکی از سیاستهای این شرکت توسعه سبد محصولات به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان است.
کسب گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 در کنار کیفیت برجسته محصولات این شرکت سبب گسترش بازارهای این شرکت به خارج از مرزهای کشور شده است. اکنون اتوبوسهای تولیدی این شرکت در جادههای کشورهایی همچون ترکمنستان، عراق، سوریه و مصر تردد میکنند.
یکی از مهمترین دستاوردهای عقاب افشان در این صنعت، کسب و بومیسازی دانش طراحی و ساخت اتاق انواع اتوبوس منطبق بر استانداردهای جهانی است. نیل به این دستاوردها جز با برنامهریزی دقیق و نگاه عمیق به این صنعت و ظرفیتهای آن ممکن نبود.
در سال ۱۳۹۰ اين شركت موفق شد با توليد بيش از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس، بيشترين سهم از بازار را با ۴۴ درصد از توليد اتوبوس در كشور به خود اختصاص دهد.
اين شركت همچنين ۱۷ درصد از توليد اتوبوس اسكانيا در جهان را در سال ۲۰۱۰ ميلادی به خود اختصاص داد.این جملات بیشتر بدین معناست که همچنان باید شاهد سوانح و حوادثی باشیم که اتوبوس های اسکانیا این شرکت ممکن است به وجود آورند. آن ها در این متن از بدنه و سیستم های قوی خود یاد کرده اند که البته با مشاهده عکس های حادثه دوشنبه شب کاملا این موارد نقض خواهند شد. تا به حال حوادث بسیاری در جاده های کشور رخ داده است که محور آن ها اتوبوس اسکانیاست.
خونبارترین حوادث "اسکانیا" در چند وقت اخیر
مرگ 26 دانش آموز
یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه - بروجن
رخ داد که موجب مرگ 26 دختر دانش آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت
نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن
اتوبوس به تپه می کند که همین مسئله موجب واژگونی می شود. همزمان با
واژگونی 26 دانش آموز دختر که از اردو باز می گشتند،به دلیل نقص در اتاق
خودرو و گیر کردن در میان آهن پاره ها جانشان را از دست دادند.
مرگ 17 مسافر در آتش اتوبوس
حادثه مهم دوم در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس
اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران
در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و
تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. این در
حالی بود که مشخص نشد چرا این اتوبوس در این حادثه دچار آتش شده و مسافران
نتوانستند با چکش ویژه استفاده و با شکستن شیشه خارج شوند. این تصادف و عدم
مقاومت اتوبوس هنوز هم ابهامات فراوانی دارد.
برخورد با اسب و 7 کشته
در حادثه دیگر اتوبوس اسکانیا این خودرو در جاده های
استان گیلان با یک راس اسب برخورد کرده و پس از انحراف از جاده واژگون می
شود. این بار نیز ستون و سقف آسیب دیده و 7 مسافر جانشان را از دست می
دهند. این حادثه نیز 30 مجروح به دنبال داشت. در
حادثه دیگری که این اتوبوس رقم زد 3 نفر به علت بی احتیاطی راننده این
خودرو در کیلومتر 12 آزادراه قزوین کشته شدند. این حادثه از جمله تصادفات
کم تلفات خودرو اسکانیا است.
در تصادفات دیگری که این خودرو نقش اساسی در آنها داشت می
توان به تصادف این اتوبوس با کامیون ایسوزو در شیراز اشاره کرد که راننده
کامیونت را به کام مرگ کشاند. در حادثه دیگری که در آزاد راه ساوه رخ یک
نفر کشته شد و سه مسافر زخمی شدند. البته این خودرو در سمنان محل تولید خود
نیز تصادفات مرگباری را رقم زده است که می توان به حادثه تصادف اتوبوس با
تریلر کمر شکن، تصادف در محور نهبندان و تصادف جاده تبریز اعلام کرد.
مشکلات اصلی اتوبوس های اسکانیا در چندین حادثه اخیر تعدادی از بخش های این اتوبوس ها بیشتر مورد بحث قرار گرفته است که میتوان از مهمترین ان ها به سیستم برق رسانی، لاستیک و بدنه های ضعیف این اتوبوس اشاره کنیم. هر کدام از این بخش ها به خاطر بی کیفیت بودن تا به حال هموطنان بسیاری را به کام مرگ کشانده اند و حوادثی را به وجود آورده اند که تنها مقصر آن اتوبوس بوده است.
به گفته سردار مهماندار 50 درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و 50 درصد دیگر
متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد
این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید
تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟
سیستم برق رسانی سیستم برق رسانی اولین عامل آتش سوزی هایی است که باعث کشته شدن انسان های بسیاری شده است. در کاتالوگ مربوط به این اتوبوس ها در مورد سیستم برق به این صورت نوشته شده است: سیستم برق این اتوبوس از دو عدد دینام 150 آمپری 24 وات به همراه دو عدد باتری 12ولت 225 آمپر بر ساعت تامین میشود. البته مشکل اصلی ان ها که به نظر هیچگونه نظارتی روی ان نیست،
نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل است. این حالت باعث می شود تا یک برخورد کوچک باتری ها را به مواد اشتعال زا رسانده و با یک جرقه و ارتباط کوچک خودرو به آتش کشیده می شود.
لاستیک های بی کیفیت طبق آنچه در کاتالوگ این اتوبوس که در وبسایت عقاب افشان وجود دارد امده است، شرکت خود را موظف کرده است تا از
لاستیک های میشلن فرانسوی استفاده کند. درباره لاستیک های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزان تر است. همین باعث شده است تا استفاده از لاستیک های نامرغوب چینی بیشتر شود. لاستیک یکی از عوامل اصلی حادثه دوشنبه شب بود.
بدنه های ضعیف بدنه یکی دیگر از مسائلی است که در تصادفات بیشترین حوادث به خاطر آن رخ می دهد. اتوبوس های اسکانیا که این روزها در جاده تردد می کنند بدنه ای کاملا بومی سازی شده دارند. طراحی و ساخت ان ها در سمنان انجام می شود و البته از کیفیت خوبی برخوردار نیست. هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم
ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در یکی از حادثه های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.
بی تفاوتی سایت عقاب افشان نسبت به حادثه اتوبان قمدر انتها باید به این نکته اشاره کنیم که تا چه زمان اتوبوس های غیر استاندارد باید قربانی بگیرند. سالانه هموطنان بسیاری جان خودشان را در این حوادث که تنها با نظارت های کوچک هم می توان از آن ها جلوگیری کرد کشته می شوند. پس از حادثه دوشنبه شب که باعث کشته شدن 44 نفر از هموطنانمان شد شرکت مقصر حتی تسلیتی جزئی نیز به بازماندگان آن حادثه نگفته است و در سایت این شرکت همه چیز گل و بلبل ادامه پیدا می کند.
در صفحه اول یا صفحه اخبار سایت عقاب افشان هیچ خبری از حوادث اخیر وجود ندارد در این حادثه قانون به طور حتم زیر پا گذاشته شده است زیرا، تبصره یک ماده 5 آیین نامه حمل و نقل بار و مسافر مشخص کرده است که باید
مدیر فنی در تمامی شرکت های مسافربری و باربری فعال باشند و قبل از اینکه
مسافر را سوار کنند باید لاستیک، سیستم گرمایشی، سیستم ترمز، سیستم
روشنایی، مدارک راننده و ساعت کار مجاز را بررسی کنند و چنانچه هیچ کدام از
این موضوعات دچار نقص نبود، اجازه دهند مسافر سوار اتوبوس شود.
دیگر موضوعی که در مورد حوادث این چنین باید ذکر کنیم جدا از جای باطری که یکی از عوامل اصلی ایجاد حریق در تصادفات اتوبوسها است
آنچه باعث شد مسافران در اتوبوس بمانند و راه فراری نداشته باشند شیشه
خودرو و چکش است.
این اتوبوس ها به دلیل اینکه دارای کولر هستند شیشه های
آنها یک تکه است و باید روی هر شیشه یک چکش برای مواقع اضطراری وجود داشته
باشد تا در صورتی که اتوبوس دچار مشکل شد مسافران بتوانند با شکستن شیشه از
داخل آن خارج شوند.
نیم ساعت طول کشید تا بیام پایین.
من که میگم نظر باید کارشناسی باشه، واینکه هرکی در بیاد در مورد این اسکانیا ها یه نظری بده درست نیست.
پلیسی حضور ندارد
آیا جان 40 نفر مسافر هم مهم نیست؟
- در قریب به اتفاق اتوبوسهای دنیا باطری در جلوی اتوبوس قرار داره؛ زیر محل راننده و باک هم در جلو قرار داره بخاطر مسائل تقسیم وزن و دور بودن از موتور
- مایع داخل باطری بهیچ وجه اشتعال پذیر نیست
-شدت برخورد در این تصادف رو باید در نظر بگیرید که هر دو اتوبوس با 18تن وزن و 100 کیلومتر سرعت بهم خوردن؛ واقعا چه انتظاری از استحکام بدنه باید داشته باشیم تو این برخورد
-من ماشین رو از نزدیک دیدم، شاسی اتوبوس بعنوان محکم ترین بخش اتوبوس که آلیاژش اصلا در ایران قابلیت تولید نداره، در هم پیچیده بود و طبیعتاً باک اتوبوس که در بین حفاظ شاسی قرار داره منفجر شده بود.باز هم میگم لطفا شدت برخورد و انرژی جنشی حاصل از اون رو در نظر بگیرید.
-در سواری هم باتری کنار سیستم سوخت و موتور قرار داره
- خودروهای فرمول 1 هم که امن ترین ماشینهای دنیا هستند بعد از برخورد شدید منفجر میشن، آیا سازنده مقصراست؟
- خیلی از رانندگان سیستم برق اتوبوس رو دستکاری میکنن؛ مثلا فیوز قوی تر میذارن که دیرتر بسوزه و یا سیم کشی ها غیز استاندارد با سیم های معمولی که همگی باعث میشن ماشین از حالت استاندارد خارج بشه
- در نتیجه کنار هم بودن باتری و باک خطر بالقوه ای نداره.
- بجای مقصرباید دنبال تقصیر بود؛اینکه چرا اتوبوس باید با اون وضعیت در جاده تردد کنه؟ ایا شرکت سازنده مقصره؟
- خود سازنده اعلام کرده که شب قبل از حادثه به راننده بخاطر تایرها اخطار داده بوده ولی راننده توجهی نکرده
- توی حادثه هفتگل اهواز هم اگر عکس ها را ببینید متوجه میشید اتوبوس با سرعت بالا به کامیونی که 25 تن بار سیمان داشته از روبرو برخورد کرده و شاسی 1.5 متر له شده؛ عکس ها را ببینید و با تحقیق قضاوت کنید.
-تنها بعنوان کسی که این شرکت را میشناسم میدانم این قضاوتها ناعادلانه و دور از انصاف است.
-اگر هم تقصیری متوجه این شرکت باشد مسلما 50 درصد نخواهد بود.
-از خداوند برای داغدیدگان صبر و جان باختگان رحمت و مغفرت مسألت دارم.
مگر سالهای سال نیست که از بی کیفیتی وسایل نقلیه شکایت می کنیم؟
مگر سالهای سال نیست که از غیراستاندارد بودن جاده ها شکایت میکنیم؟
مگر سالهای سال نیست که از بی کفایتی برخی مسئولین شکایت میکنیم؟
و ....
ولی آیا با علم به این همه محدودیتها و احتمال هرگونه خطر، راننده ای که مسئولیت جان 40 مسافر را برعهده دارد، آیا شده این موارد را مد نظر قرار دهد و با سرعت مطمئن حرکت کند؟ مگر توی همین جاده تابلوی حداکثر سرعت 85 کیلومتر در شب نصب نشده؟ آیا اگر اتوبوس با سرعت 85 حرکت می کرد آیا حتی با ترکیدن لاستیک، راننده نمی توانست ماشین را کنترل کند؟
آیا اتوبوسی که به صورت شبانه روزی در 24 ساعت در حرکت است و فقط راننده عوض می شود و حتی خیلی مواقع دفترچه راننده ها عوض می شود و راننده با هویت دیگری بدون هیچ استراحتی پشت فرمان می نشیند این تخطی است؟ این عامل حادثه نیست؟
قرار نیست تمام ایران اتوبان و بزرگراه باشد . ولله اشکال در پایانه و راننده ایست که برای سود بیشتر به صورت شبانه روزی بدون رعایت حقوق مسافران و بدون تامل به تبعات این کار 24 ساعت پشت رل می نشیند
هیچ کسی به اندازه خود ماها ( راننده و حتی مسافری که تخلف را میبیند ولی تذکر نمی دهد) مقصر نیست.
ولله خداوند همیشه و همه جا خیر وسلامت بنده هایش را میخواد ولی این بنده های خدا هستند که به حق و حقوق دیگران احترام نگذاشته (مسافر) و با بی خیالی مردم را به کام مرگ می کشند
این راننده هم قطعاً موقع حرکت گفته "الهی به امید تو" ولی آیا فقط گفتن این جملات مشکل را حل می کند، پس سرعت زياد،خواب آلودگي ، نقض مقررات راهنمايي و رانندگي را چه کسی پوشش دهد؟
اسکانیایی که ایرانی مونتاژش کنه از این بهتر نمیشه چون مردم ایران خوب بلدن چجوری از هزینه های ساخت کم کنن...
لطفا اعتبار اسکانیا رو زیر سوال نبرید .
غلت تصادف:
ساخت خودروهای بی کیفیت(مرگ آفرین)
رسیدگی نکردن به جادها (گودال مرگ)
خدارحمتشون كنه
من شنیدم که این gps ها قابل کنترل هستن و رانندها بعضی مواقع قطعش میکنن!
لطفا نظارت رو سرعت اتوبوس ها بیشتر کنید
در ضمن من خودم با اتوبوس بندر لنگه از شیراز رفتم به لنگه
این راننده از ساعت 1 به بعد که مسافر ها خواب بودند تا رسیدیم یه تیکه سرعت میرفت
سرعت بالا
توی گردنه ها هم سر هر پیچ که میرسید چراغهاشو خاموش میکرد و تا میدید که نور ماشینی نیست
با همون سرعت سر پیچ ها میپیچید.
من که تا 4 صبح که رسیدیم لنگه خوابم نبرد!
حالا:
ارتفاع اسکانیا زیاد، پهنای کم، شیب های غیراستاندارد، از همه مهمتر سرعت غیر مجاز!!!!!
اگر راننده را در کلاسهای آموزشی با این موارد آشنا کرد قطعاً در تصمیم گیریها به کمکش می آید.
راننده های ما اکثراً با تفکرات ماشین سواری و بعضاً ایران پیما ، رانندگی می کنند به همین خاطر به خیلی از مسائل توجهی ندارند.
ولله جدی بگیرید
چک لیست فنی و سلامت خودرو و راننده قبل از صدور صورتحساب را در برنامه کاری پایانه ها قرار دهید البته از طرف مراجع ذیصلاح و دلسوز
1- تا چه زمانی از ورقهای نازک برای گارد ریل استفاده می کنید واقعا اسم این را می شود گارد ریل گذاشت یا تزیئنی برای جاده به ظاهر استاندارد؟؟؟باید ورق 20 باشد نه ورق شماره 2
2-تا چه زمانی مردم در این آزادراه موج سواری کنند پس کی پول عوارض را صرف با سازی آزادراه می شود ؟؟؟؟
3-اگر خواندید و عمل نکردید مدیون و بدهکار خون عزیزان هموطن از دست رفته مان هستید . پس انجام دهید
من که میترسم با این اتوبوس مسافرت برم؟...
برای خبرگزاری ها بسیار متاسفم که این قضیه را حزبی بررسی میکنن. چرا همش سرتیتر اتوبوس اسکانیا میزنیم .بنده هیچ ربطی به شرکت اسکانیا ندارم اما همه اینو میدونیم اتوبوسی نیست که تو این اتوبان کمتر از 140 حرکت نکن و نرسیدن به اتوبوس و لاستیک . همچنین شیب اتوبان به سمت لاین کناره است و هر اتوبوسی که تو لاین خودش حرکت کنه هر لاستیکش بترکه به سمت چپ منحرف نمیشه و این صد درصد با سرعت غیر محاز در لاین سبقت بوده
از این همه کامنتی که برای این موضوع مهم نوشته شده خرسندم واز مسئولین توجه بیشتر را خواستارم
مگه اون پسرطفلي كه تنها باقيمانده يه خانوادست چه گناهيي كرده كه يه عمر محكوم به تنها زندگي كردنه و تا ابد صحنه آتيش گرفتن مادرش جلو چشماش
مسئولان مملك كمي مدم را دريابيد.نظارتها روبيشتركنيد....
ودرآخرهم ازخدا صبرميخواهم براي بازماندگان اين حوادث
اینهمه تصادف و همشون اسکانیا بودن اما بازهم شرکتش داره فعالیت میکنه.
از محالاته که اتوبوس ساخت خود شرکت اسکانیا که تو سوئد تولید میشه چنین مشکلاتی داشته باشه!!!!
خداوند به خانواده هاشون صبر بده.
سرعت زیاد راننده
بی کیفتی لاستیک
نقص در سیستم برق اسکانیا
طراحی ضعیف بدنه
جاده های بی کیفیت
گاردریل های مرگبار
.
.
.
و در آخر بی دقتی مامورین ناجا
(اگر به جای گرفتن ... از راننده ها قوانین رو درست اجرا میکردن راننده اسکانیا در شب به جای 120 کیلومتر 90 کیلومتر می رفت و خیالش راحت نبود که این تخلف به راحتی حل می شه
چطوري مجوز گرفته كي مجوز داده
وبعد از هررویداد وحادثه هر کسی نظر کارشناسی خود را صرفنظر از واقعیت های بروز
آن حادثه ابراز مینماید وچنان قلمداد مینماید که
غیرازخود (بعنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی)
سایرین بترتیب کوتاهی دیوارشان مقصرند.
برای شادی روح قربانیان حادثه فاتحه مع الصلوات
1.لاستیکهای آنها باکیفیت باشه .
2.جای باطریهای به جای امنتری منتقل بشه .
3.چکش اضطراری چکشی باشه که بتونه شیشه رادرمواقع اضطراری بشکنه.
be nazare man nabayad ehmal karie masoolane dakhelio be paye sherkate asli scania benevisim.
لطفا بخونید
1- این مشکل فقط در اتوبوس نیست بلکه تو تمام سواری های تولید داخل هست. ربط زیادی هم به جاده نداره دوستان. ما تو صنعت جاده سازی جزو تک رقمی های جهان هستیم. وقتی که شرکت اسکانیا یا رنو الان دارن جدید ترین مدل های اتوبوس با امکانات فول میسازن و ما هنوز دایعه پرورش صنعت بی کیفیت رو میخونیم اینا طبیعیه. بهتره اسم شرکت اسکانیا رو خراب نکنید. این طراحی مال 10 سال پیشه که واسه ارزان تر شدن کلی هم تغییر توش ایجاد کردن. تعرفه واردات رو حذف کنید تا به روز ترین و با کیفیت ترین وسایل حمل و نقل رو از اروپا بتونید بیارین تو جاده . اتوبوس سوئدی رو که ایران با همکاری چین بسازه بهتر از این نمیشه
اگر نظارت باشد بايد موقتا شركت اسكانيا تعطيل شود وبه مشكلات اين اتوبوس رسيدگي شود وپايانه هاي مسافري بايد قبل از هر سفر معاينه فني دقيق شود البته امروزه اين كار انجام مي شود ولي به خاطره دوست ورفيق اشنا اگر ايرادي هم باشد چشم پوشي كرده وجان 42 مسافر را به خاطر مي اندازند
ایک جاده بین شهرستان رفسنجان وبخش نوق وجود دارد با ترافیک خیلی شدید در هر هفته حداقل یک تصادف منجر به فوت داره اداره راه به جای دوبانده کردن جاده نزدیک 60 جای جاده را سوراخ سوراخ کرده نتیجه اینکه شما باید باسرعت بالای 120 دریک جاده دو طرفه کم عرض حرکت کنید تا کمتر وجود دست اندازهای غیر اصولی را حس کنید = تصادف وگناه را به گردن دیگران انداختن
1-راه اندازی مرکز تست ایمنی خودرو
2-تصحیح قوانین مربوط به خودرو مخصوصا ایمنی خودرو و کیفیت مثل قوانین امریکا
3-جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت در هر زمینه مثل این لاستیک های چینی!!
اینم یکی دیگه از نتایج ضعف مدیریت مسئولان و پایان ندادن به بحث تحریم هاست. تا وقتیکه این شرایط هست حالا حالاها باید با هزینه های گزاف، خسارت و تلفات بدیم
میدونید چیه همه ما عادت کردیم به اینکه همه بلایی سرمون بیاد و بعد با یه معذرت خواهی تمومش کنیم.تو این اتفاق میدونین چندتا خانواده بد بخت شدن..چرا جون مردم واسه کسی مهم نیست.نه جاده درستی داریم نه ماشین..همه چی رو باید به سختی بدست بیاریم و جونمونو به راهتی از دست بدیم.حالا بستن اون شرکت که چیزی رو درست نمیکنه فقط یکسری افراد از نون خوردن می افتند.ایراد از پایه است.
بی احتیاطی و سرعت ونابجا و...راننده تا کی؟به چه قیمتی؟
بعد از حادثه اهواز هم به این نتیجه رسیدند که مشکل از سیستم برق خودرو است پس چرا حالا باید اقدام بشه؟
جواب آینده نا معلوم بچه یزدی یتیم شده را کی باید بده؟
چرا نمیگید این چین لعنتی پدر کشور ما رو در آورده ؟
چرا نمیگید لاستیک چینی بوده و ترکیده بعد اتوبوسها به هم خوردن ؟
هر اتوبوس و ماشین دیگه ای هم بود همین اتفاق می افتاد به اسکانیا یا ولوو بودن ربط نداره
میخواید اسکانیا رو جمع کنن اتوبوس چینی جایگزین کنند ؟
چرا از مردم عذر خواهی نمی کنند.
فقط ارم استاندارد می فروشند.
باید پاسخ گوی جان مردم ازدست رفته باشن.
پراید روزانه 100درصد از هموطنان ما را به کام مرگ می فرستد و کسی به فکر چاره اندیشی نیست و تصادف اسکانیا هم به جمع تصادفات پیوست ترا به خدا به فکر مردم ایران باشید؟لاستیک چینی باعث تصادف شده چون این نوع لاستیکها بدل هستند و ارزان قیمت بنده خودم راننده اتوبوس هستم