یک استاد حوزه علمیه گفت: امامزادگان پشتوانه عظیم ارزش‌های اسلام، تشیع و فرهنگ قرآن هستند و در طول تاریخ، کشور ایران در پناه این بقعه‌ها از حوادث دوران های مختلف جان سالم به در برده‌ است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام والمسلمین قهرمان احمدی درخصوص دستاوردهای معنوی و فرهنگی حضور مردم در بقاع متبرکه،اظهار کرد:اصولا امامزاده به فرزند یا نواده یکی از امامان معصوم (ع) اطلاق می‌شود که در شهر و یا روستا مدفون می‌باشد. اصطلاح «مشهد» در قرون اولیه هجری مترادف با آرامگاه یا زیارتگاه استعمال می‌شده است ولی به تدریج این عنوان به طور ویژه بر قبور و مزارات اهل بیت علیهم‌السلام دلالت یافته است.
وی خاطرنشان کرد: امامزادگان بخش مهمی از تاریخ این مرز و بوم هستند و معرفی آنها می‌تواند عظمت ایرانیان را به دیگران نمایان کند و می‌توان با معرفی صحیح آنها به نسل جوان،از ظرفیت‌های فراوان امامزادگان به عنوان قطب‌های فرهنگی و معنوی استفاد کرد.
این استاد حوزه علمیه با بیان این که از نظر فکری وجود امامزادگان در طول تاریخی یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فقهی شعیه بوده است،گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شناخت تاریخ، جامعه و اعتقادات دینی مردم یک منطقه کمک کند مطالعه و بررسی زیارتگاه‌ها و نقاط مقدس آن مردم است.  
حجت الاسلام احمدی افزود: انسان‌ها به طور فطری همیشه و در همه حال نیاز به ارتباط با خداوند متعال هستند و البته این مهم در عصری که جوامع بشری درگیر و دار زندگی ماشینی سرگشته و حیران و در اضطراب و استرس هستند بیشتر احساس می‌شود و انسان زائر با حضور آگاهانه خود در کنار مرقد مطهر امامزاده به مقام شامخ آن بزرگوار عرض ارادت می‌کند و به عنوان فرزند امام معصوم (ع) با ایشان تجدید عهد می‌کند و آن وجود مقدس را به درگاه خداوند متعال شفیع و واسطه قرار می‌دهد.
وی با اشاره به این که امامزادگان دامنه عترت هستند،افزود: آنان در پیشگاه خداوند به خاطر محبوبیت و تقوا و معنویت صاحب قرب و منزلت بس رفیعی هستند و در یک کلمه وجیها عندالله می‌باشند.انسان‌های بزرگ در حیات و مرگ خویش مبدا آثار و صاحب برکات و حامل رسالت می‌باشند همچنان‌که در زندگی‌های پربرکت خود استعانه دین و پشتوانه حق و عدل و محور انسانیت و فضیلت و عبادت و تقوی بودند پس از مرگ نیز آرامگاه‌ها و مقابرشان پشتوانه حق و عدالت، فضیلت، معنویت، تقوی و عبادت است و چنانکه حقانیت و معنویت این خاندان، اسلام و احکام نورانی آن را از تحریف‌های اموی و عباسی نجات داد قبورشان پس از حیات ظاهری برابر حاکمان ظلم و جور و ستم تاریخ و در یورش‌های پیاپی فرهنگ‌های بیگانه به ویژه فرهنگ منحط و ضدانسانی مخرب، نقش محوری و اصولی داشته است.
احمدی خاطرنشان ساخت: این بقعه‌های متبرکه تجسم آرمان‌های اسلامی و پشتوانه معیارهای تشیع علوی و ارزش‌های والای انسانی هستند، زیرا اینها نه تنها زیارتگاه هستند بلکه آموزشگاه بزرگی برای مشتاقان و زائران می‌باشد.
 
وی به تاثیرات حضور در جوار امامزادگان نیز اشاره کردو گفت: هر زائری که با معرفت و شناخت مقام صاحب مرقد و اهداف او به زیارت برود از صاحب قبر الهام می‌گیرد و اصول و تعالیم مکتب را به یاد می‌آورد و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزش‌ها و الهام‌ها است به گونه‌ای که کژی‌ها و کاستی‌های مادی و معنوی خویش را هموار می‌کند و از خوبی‌ها و خصلت‌ها و اعمال و رفتاری که ناخوشایند امامان و امامزادگان است دوری می‌گزیند و در بهبود اخلاق و رفتار و روابط اجتماعی خویش می‌کوشد و تلاش می‌کند تا با امامان و اولیای الهی خود همسویی پیدا کند و راه آنان را بپیماید.
امام جمعه شهرستان هریس ادامه  داد: اینگونه الهام‌ها و آموزش‌ها و درک و دریافت‌ها که هر زائر معتقدی به هنگام زیارت دارد خاستگاه تحولات انسانی و اجتماعی عمیقی است که در درون آدمی پدید می‌آید و با بررسی‌های ژرف روانشناسی و جامعه‌شناسی وجود و حضور آنها آشکار می‌گردد.
حجت الاسلام احمدی بابیان این که کسانی که با آداب زیارت در این بقاع متبرک حاضر می‌شوند و با شناخت و معرفت زیارت می‌کنند از روابط انسانی عمیق‌تر و رفتار و کردار حساب شده‌تر و انسانی‌تری برخوردارند،تصریح کرد:از دیگر آثار بقعه‌های مطهر اولیای الهی آرامش و اطمینانی است که به انسان‌ها می‌بخشند و انسان عصر کنونی را که متاسفانه انسان مضطرب نامیده شده است و پیوسته دست به گریبان با پدیده‌هایی چون تردید، ناکامی، تشویش، ترس و ناسازگاری با محیط و زندگی ماشینی و فقر و محرومیت و جنگ و شبکه‌های پیچیده نظام‌های سرمایه‌داری و ... است و هر روز شاهد کاهش‌ها، فرسایش‌ها و ریزش‌ها است و نمی‌تواند از اضطراب در امان بماند، آرام می‌کند.
وی یاد آورشد: هنگامی که انسان از زخم‌ها و گرفتاری‌های زندگی و از دردهای خود و مشکلات فراوان اجتماعی رنج می‌برد یک نوع کشش و نیاز الزام‌آوری او را وا می‌دارد که فشارها و فریادهای درون را از راهی خارج و به نحوی بازگو کند این انسان‌ها در پرتو دعا و راز و نیاز و گفت‌وگو با پاکان و مقربان درگاه الهی و استمداد از ارواح پاکشان، نیرو می‌گیرند و نابسامانی را بر خود هموار می‌کنند، اضطراب‌ها، نگرانی‌ها، ترس و بیم‌ها و یاس‌ها را از درون خویش می‌کاهند و آمادگی ادامه زندگی با شادابی و استواری در راه هدف را می‌یابند و مطمئن و آرام به راه خویش ادامه می‌د‌هند.
این استاد معارف اسلامی با اشاره به آثار وجود ارزشمند بقاع متبرکه از نظر جامعه‌شناسی در یکپارچگی و استواری پیوندهای اجتماعی و مردمی، اظهار داشت: این بقعه‌ها بیانگر چهره مذهب و پشتوانه آیین الهی است و تقریبا همگان بر این عقیده‌اند که یکی از کارهای اساسی مذهب آن است که مانع از هم‌پاشیدگی و تضاد گردد و اعضای جامعه را در سیستم اجتماعی یکپارچه کند. در یک جامعه وسیع که مذهبی بیگانه دارد تقویت مذهب برابر با تقویت تعادل موجود در شالوده اجتماعی است.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: دودمان پیامبر (ص) پیوسته برای سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان‌ها تلاش نمودند و خاستگاه عمیق‌ترین و استوارترین آرمان‌ها، ارزش‌ها و معیارها برای بشریت شدند. معنویت آنان بود که اسلام را در عالم جاودانه کرد و ارتباط مداوم با مشهد و بارگاه این عزیزان باعث عزت و عظمت انسان‌ها و جوامع بشری می‌گردد.
انتهای پیام
برچسب ها: حوزه ، علمیه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار