امروز سيزدهم سپتامبر بيستمين سالروز امضاي پيمان ننگين و تحميلي اسلو بين سازمان آزاديبخش فلسطين و رژيم صهيونيستي است؛ پيماني که خارج از چارچوب اجماع ملي بود و كاملا با گزينه مقاومت و انتفاضه اي كه در آن زمان سراسر اراضي فلسطين را فرا گرفته بود، مغايرت داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز،  این معاهده نخستین توافقنامه رسمی است که به ملت فلسطین تحمیل شد و به طور مستقیم میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان امضا شد و به رغم این که مذاکرات در خصوص توافقنامه در اسلو پایتخت نروژ انجام شد اما این توافقنامه در واشنگتن و با حضور "بیل کلینتون " رئیس جمهور سابق آمریکا به امضا رسید. 


در روز سيزدهم سپتامبر سال 1993 ميلادي، اسحاق رابين نخست وزير اسراييل و ياسر عرفات (رئيس سازمان آزاديبخش فلسطين)، پيمان اسلو را امضاء کردند که در آن طرفين، حق موجوديت يکديگر را به رسميت شناخته اند. مذاکره کنندگان اسراييل و فلسطين در آن زمان بعد از برگزاري چند نشست محرمانه بر سر اصولي به توافق رسيدند که در تاريخ سيزدهم سپتامبر سال 1993 در واشنگتن اعلام شد.

مفاد پیمان اسلو ضمن تاکید بر تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین، رژیم صهیونیستی را به عقب نشینی از مناطق اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و توقف شهرک سازی برای یهودیان در مناطق مختلف سرزمینهای اشغالی، ازآزادی اسیران فلسطینی و به رسمیت شناختن دولت خودگردان فلسطین ملزم می کرد مفادی که به اعتقاد فلسطینی هیچگاه محقق نشد و فقط حلقه محاصره مناطق فلسطینی را تنگ تر و تسلط اسرائیل بر این مناطق را تشدید کرد.

در مراسم امضاي پيمان اسلو که به ميزباني بيل کلينتون رئيس جمهور وقت آمريکا برگزار شد، اسحاق رابين و ياسر عرفات با يکديگر دست دادند. توافقنامه را نيز شيمون پرز، وزير امور خارجه وقت اسراييل و ابومازن، مقام سازمان آزاديبخش فلسطين که نام واقعي او محمود عباس است، امضاء کردند. 

پیمان اسلو زمینه ایجاد تشکیلات خودگردان را با وظیفه کنترل مناطق تحت سیطره اش و پیگیری روند مذاکرات فراهم آورد.در این پیمان عقب نشینی نظامیان صهیونیست  از غزه و کرانه باختری لحاظ شده بود که رژیم اشغالگر قدس به آن عمل نکرد.

این پیمان قرار بود طی پنج سال نهایی شود، اما نتیجه ای جز اعتراف ساف به رژیم صهیونیستی و مذاکرات سازش در بر نداشت. 

یکی از نتایج مستقیم پیمان اسلو قرار دادن سرنوشت فلسطینی ها در دست اشغالگران صهیونیستی است. این پیمان علاوه بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اقتصاد فلسطین را تحت سیطره اشغالگران قرار داد.

حاصل این پیمان صرف نظر کردن از مقاومت و مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران و مقابله تشکیلات خودگردان به عنوان مانعی در برابر انتفاضه مردمی و دستگیری فعالان فلسطینی به نیابت از آن بود.

این روزنامه بیان کرد: اشغالگران از این پیمان استفاده کردند و به یهودی سازی اراضی اشغالی به شکل گسترده ای روی آوردند.

شهرک سازی و یهودی سازی کرانه باختری و بیت المقدس نتیجه سالها گفتگوهای بی نتیجه است. بدترین نتیجه پیمان اسلو دودستگی فلسطینی ها به ویژه فتح و حماس بود. 

بازی صهیونیستها ایجاد دودستگی میان فلسطینی ها و پایان دادن به مبارزان مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی بود.


با گذشت بيست سال از امضاي اين پيمان، مناقشه رژيم اسراييل و فلسطين بدليل سنگ اندازي رژيم اشغالگر،  هنوز فيصله نيافته است. گرچه برخي مذاکرات تا حد تعيين چارچوبي براي توافق هاي آينده پيش رفته است. دورِ اخير مذاکرات فلسطين و اسراييل که در سال 2010 ميلادي با  فشار آمريکا برگزار شد، به علت مناقشه بر سر شهرک سازي اسراييل در سرزمين هاي اشغالي کرانه باختري و همچنين شرق قدس که فلسطينيان آن را بخشي از کشور آينده خود مي دانند، دچار بن بست شد. اکنون فلسطينيان بعد از چندين دوره مذاکرات مستقيم با صهيونيست ها هنوز اميد چنداني به تشکيل کشور مستقل ندارند.

وزارت امور خارجه آمريکا در ماه ژوئيه سال 2013 ميلادي، بعد از شش بار سفرِ جان کري وزير امور خارجه آمريکا به خاورميانه در مدت چهار ماه، اعلام کرد مذاکره کنندگان فلسطين و اسراييل براي از سرگيري مذاکرات صلح به واشنگتن دعوت شده اند. در نگاه اول، صهيونيست ها علتي را براي بازگشت به ميز مذاکره نمي ديدند. وضع موجود در سرزمين هاي اشغالي فلسطينيان ادامه داشت و اين روند باصطلاح صلح تا حد زيادي از دستور کار  در عرصه سياست داخلي رژيم اسراييل خارج شده بود. با وجود اين، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل احتمالاً دريافته است که نمي تواند بي اعتناء باشد و تغيير معادلات منطقه در سالهاي اخير، ارزشِ آغاز دوباره مذاکرات با فلسطينيان را دارد.  

با اين حال رژیم صهیونیستی از مذاکرات به عنوان سرپوشی برای توسعه طلبی، شهرک سازی و سرکوبگری ضد ملت فلسطین استفاده می کند.

اوضاع  اکنون به گونه ای است که برای اولین بار چهره واقعی رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر برای افکار عمومی جهان آشکار می شود و در همین حال، این رژیم نیز از شکستن اراده ملت فلسطین و واداشتن این ملت به تسلیم و سازش ناتوان مانده است. 

پس از گذشت بیست سال از امضای پیمان اسلو صهیونیستها در کرانه باختری بیشتر شده اند و شهرک سازی توسعه پیدا کرده است.


علت عقب نشینی صهیونیستها از غزه، مقاومت مسلحانه بود، اما پیمان اسلو خیال صهیونیستها را از بابت انتقاضه مسلحانه در کرانه باختری و بیت المقدس راحت کرد.

در پايان بايد گفت که همه رنجها و مصایبی که مردم فلسطین هم اکنون از آن رنج می برند به خاطر پیمان اسلو است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار