رئيس سازمان سينمايي گفت:‌درب "خانه سينما" به روي همه باز است و نمايندگان ما با مقبوليت از سوي هيئت مديره در جهت بهبود روند تشكيل مجمع تلاش‌هاي لازم را انجام خواهد داد.

 به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل "خانه سينما"، "حجت اله ايوبي" در نشست خبري بازگشايي "خانه سينما" گفت: در روند بازگشايي "خانه سينما" به صحبت‌هاي هر دو گروه سينماگران گوش كرديم و طبق توافقات صورت گرفته قرار بر اين شد كه مجمع عمومي را با حضور همه صنف‌هاي سينمايي در روزهاي آتي برگزار كنيم.



وي ادامه داد: اساسنامه‌اي كه به امضاء رسيده ملاك جلسات ما خواهد بود و تا زمان برگزاري مجمع عمومي سه ناظر سازمان سينمايي به همراه هيئت مديره در "خانه سينما" حضور خواهند داشت و نظارت خود را در جهت برگزاري بهتر جلسه انجام خواهند داد.

"ايوبي" عنوان كرد: بازگشايي "خانه سينما" با "روز ملي سينما" مصادف شد به همين جهت لازم است همه‌ي سينماگران براي حل مسئله "خانه سينما" تلاش كنند.

رئيس سازمان سينمايي در خصوص وكيل فرانسوي پرونده‌ي شكايت از فيلم "آرگو" بيان كرد: وكيل فرانسوي را مي‌شناسم و وي در اين مدت تنها قراردادي شفاهي با سازمان سينمايي داشته است و تنها در طول عملكرد خود به ارائه‌ي گزارش‌هاي مختصري اكتفا كردند و از اين بابت پول دريافت مي‌كردند.

وي ادامه داد :فرض کنید یک دادگاه فرانسوی، یک فیلم آمریکایی بی ارزش در رابطه با ایران را محکوم کند این موضوع خنده دار است، که اگر چنین دادگاهی برگزار شود به معنی واقعی چه دستاوردی برای سینمای ایران باقی می ماند. من از همین جا به همه کسانی که فیلم "آرگو" را ندیده اند توصیه می کنم این فیلم را ببینند تا بدانند چه اثر بی ارزش و غیر قابل بحثی است. حال با این اوصاف نیازی به وکیل آن هم از نوع فرانسوی هست؟


وي افزود: چيزي كه مشخص است به اعتقاد من اين خانم  وكيل شيطان است و در شأن نظام جمهوري اسلامي ايران نيست كه بابت چنين فيلم بي‌ارزشي شكايت كند و به همين خاطر ما براي همكاري با اين وكيل پولي نداريم و اگر هم داشتيم پولي به وي نمي‌داديم.

"ايوبي" ادامه داد: با توجه به صحبت‌هايي كه قبلا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر بازگشايي "خانه سينما" مطرح كردند روز گذشته نيز به صورت رسمي و مكتوب اين صحبت‌ها را به من ارائه دادند تا "خانه سينما" در اسرع وقت به فعاليت‌هاي خود ادامه دهد.

وي اظهار داشت: در جلساتي كه داشتيم اختلاف‌نظرهاي ميان اصناف و تفاهم‌نامه‌هايي كه به امضاء رسيده را نيز بررسي كرديم و طبق بررسي‌هاي صورت گرفته تفاهم‌نامه‌ها منطقي بوده اما مراحل قانوني آن طي نشد. 

رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اعمال اصلاحات در اساسنامه افزود: اصلاحات پذيرفته شده  از سوي دو طرف مورد تاييد قرار گرفته كه بعد از اعمال اصلاحات روند قانوني خود را طي خواهد كرد.

ايوبي در ادامه گفت: اساسنامه "خانه سينما" بهانه‌اي براي اختلافات ميان سينما‌گران شد تا روند قانوني خود را طي نكند اما اكنون با تاييد اساسنامه هيئت مديره جديد با حضور همه اصناف انتخاب خواهد شد و تا هفته آينده تاريخ جلسه مجمع اعلام مي‌شود.

وي تصريح كرد: مجمع با حضور اصناف عضو خانه سينما برگزار مي‌شود و بلافاصله بعد از آن نيز اصناف مختلف با طي كردن تشريفات قانوني و همچنين با ملاك قرار دادن اساسنامه فعلي براي انتخابات آماده مي‌شوند.

رئيس سازمان سينمايي اظهار داشت: درب خانه سينما به روي همه باز است و نمايندگان ما با مقبوليت از سوي هيئت مديره در جهت بهبود روند تشكيل مجمع تلاش‌هاي لازم را انجام خواهد داد

ايوبي ضمن تاكيد بر همدلي ميان اصناف عنوان كرد: سينماي كشور نياز به كمك دارد و همه اصناف و گروه ها نيز بايد با تفاهم و همدلي كنار هم قرار گيرند همانطور كه شاهد بوديد وزير ارشاد بيشترين ملاقات را با سينماگران داشت و اين به معني تلاش براي ايجاد همدلي ميان سينما گران است.

وي با اشاره به بهتر شدن وضعيت سينما در آينده‌اي نچندان دور گفت: "خانه سينما" به خار كوچكي تبديل شده كه با رفتن در چشم سينما، اين عرصه را متوقف كرده است و به همين دليل همه بايد براي بهتر شدن وضعيت حال حاضر يكديگر را همراهي كنند.

رئيس سازمان سينمايي با تاكيد بر منحل نبودن "خانه سينما" بيان كرد: "خانه سينما" منحل نشده بلكه تعطيل شده بود به همين جهت مواضع ما بر اين است كه تلاش كنيم به ادامه فعاليت خود بپردازد زيرا "خانه سينما" مكاني براي همه است.

وي ادامه داد: مشكل خانه سينما ، مشكل صنفي بود و خودمان باعث سياسي شدن آن شديم با وجود اينكه اختلافات در همه جا وجود دارد بايد كاري كنيم كه خانه سينما با تركيبي از سليقه‌هاي مختلف و يا انتخاب سليقه‌ي مشترك برپا شود.

ايوبي همچنين درخصوص بودجه سازمان سينمايي گفت كه اين موضوع به شرايط اقتصادي جامعه بر مي‌گردد و بيشتر نگراني‌ام بابت نبود بودجه نيست بلكه حضورصنوف در شورا را مغتنم مي شمارم.

رئيس سازمان سينمايي تصريح كرد: اعتماد حلال مشكلات است و در صورت شكل گيري اعتماد همه مشكلات برطرف مي‌شود حتي شفافيت در مديريت نيز باعث ايجاد وحدت و يكپارچگي مي‌شود.

وي ادامه داد: با وضعيت سينما گيشه و سالن‌هاي اندك مشكلات حل نشدني است و از طرفي بايد سينماگران فرهيخته، صاحب فكر و انديشه گرد هم جمع شوند و مشكلات را برطرف كنند.

"ايوبي" تصريح كرد: اختصاص بودجه براي فيلم‌ها، موضوعي است كه بايد درست تصميم‌گيري شود چرا كه اختصاص بودجه ميلياردي به فيلمي كه چيزي از آن در نمي‌آيد بلكه بايد بودجه را به فيلمي با كيفيت اختصاص پيدا كند كه همه از توليد آن رضايت داشته باشند.

وي عنوان كرد: دولت به عنوان مشوق بخش خصوصي بايد بازار منطقي و اقتصادي ايجاد كند چرا كه كشوري كه تنها فقط فيلم فاخر توليد كند به جايي نخواهد رسيد. 

"ايوبي" افزود: توليد فرهنگي هنري فاخر با سفارش كمتر درست مي‌شود و براي كشوري كه آوازه جهاني دارد نبايد چنين روندي پيدا كند.

وي اظهار داشت: دولت در صورتيكه قصد عرضه دارد به گونه‌اي عمل كند كه كسب و كار را مختل نكند و خود را حامي بخش خصوصي بداند.

"ايوبي" در خصوص كاهش مديريت در سازمان سينمايي و معاونت سياسي اظهار داشت: به مديريت چابك و كوچك اعتقاد دارم چرا كه موفق‌ترين مديريت تعداد اندك اما كارآمد است و بايد سازمان را از اين جهت سبك كنيم نسبت به موضوع سينما و حل مشكلات آن خوشبين هستم و به طور حتم مشكلات با گفتگو حل خواهد شد.

وي بيان كرد: شنبه به طور دقيق اسامي ناظران ما اعلام مي‌شود كه در كنار هيئت مديره مجمع عمومي را برگزار كنيم. 

"ايوبي" تصريح كرد: در همه‌ي دستگاه‌هاي قضايي و نظارتي مشكلات را حل مي‌كنند و اين اقتدار نظام جمهوري اسلامي است كه ساير كشورها بي‌بهره هستند و تلاش بر اين است كه آرامش جامعه تقويت شود و مشكلات "خانه سينما" حل شود.

وي در خصوص ادامه‌ي همكاري با وكيل فرانسوي گفت: با شناختي كه به وكيل فرانسوي دارم اگر قراردادي وجود داشته باشد نيز با ترديد بوده و تنها به صورت شفاهي بسته شده، اين وكيل در طول مدت فعاليت با ارائه گزارش اجمالي فقط پول دريافت مي‌كرد و به وكيل شيطان معروف است.

"ايوبي" عنوان كرد: در شأن نظام جمهوري اسلامي ايران است كه آبرومند و باثبات شكايت كنيم و علاوه بر آن نيز براي محكوم كردن چنين فيلم‌هاي بي‌ارزشي كه توسط وكيل فرانسوي قابل درك نيست،‌ بنابراين هيچ گونه همكاري با اين وكيل نخواهيم داشت چرا كه پولي براي پرداخت نداريم و در صورت وجود نيز نمي‌پرداختيم.

وي با اشاره به آمادگي طرفين دعوا براي همكاري افزود: طرفين دعوا آماده‌ي همكاري هستند ما نيز در جهت ادامه پيدا نكردن اختلافات كمك خواهيم كرد و با توجه به دستور بازگشايي "خانه سينما" وزير فرهنگ و ارشاد نيز در تصميم خود مصمم خواهد بود.

وي در خصوص انتخاب "محمد آفريده" به عنوان يكي از مديران سينمايي گفت: با خيلي‌ها ملاقات و صحبت داشتيم اما توافقي در باب مديريت سينما نداشتيم و هيچ گونه صحبتي نيز با "آفريده" و يا "رحمان سيفي آزاد" نيز بابت اين موضوع انجام نشده است.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: نكته‌ي كلي اين است كه اهميت نظام جمهوري اسلامي به درك ارزش‌هاي انقلاب بر مي‌گردد و در كشوري نوپا نظام سياسي كه نزديك به 40 سال مي‌گذرد گروهي آمدند و با مديريت خود هزينه‌هايي را مصرف كردند.

وي تصريح كرد: حال اينكه آيا درست است به صرف اينكه مديري در مقام تهيه كننده يك فيلمي را به اشتباه برخلاف مصالح نظام مي سازد از چرخه سينما حذف كنيم؟ همانطور كه به گفته مقام معظم رهبري نيز در جذب اكثريت مديران بر پاكي تأكيد مي‌كنند.

"ايوبي" خاطر نشان كرد: اعتقاد شخصي من و دولت، وجود اصناف قوي و مستقل به ويژه "خانه سينما" است و كمك كردن به اين گروه‌ها به معني دولتي بودن يك صنف يا نهاد نيست.

وي در پايان صبحت‌هايش با دعوت از سينماگران و رسانه‌ها براي همياري سازمان سينمايي در ادامه روند مديريتي سينما گفت: رابطه متقابل لازمه‌ي جامعه است و ما قصد دولتي كردن نداريم بلكه اصناف بايد در چهارچوب قانوني فعاليت كنند.

گفتني است؛ از حاشيه‌هاي اين مراسم مي‌توان به ترك جلسه از سوي "جمال شورجه" و "حبيب الله كاسه ساز" اشاره كرد كه با توجه به صحبتي كه با "كاسه ساز" انجام گرفت وي نبود صندلي خالي براي نشستن را دليل ترك جلسه مطرح كرد.

همچنين از نكات جالب اين جلسه انتخاب گزينشي خبرنگاران براي پرسش سؤال‌هاي خود بود./ص

گزارش از : فائزه آقابابايي


براي اطلاع از اخبار كامل "بازگشايي خانه سينما"‌ اينجا را كليك كنيد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار