نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دو مقوله مهم رشد و عدالت لزوما باید کنار یکدیگر باشند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، احمد توکلی با بیان این مطلب در سومین همایش"اقتصاد خانواده در فرهنگ رضوی افزود: در اقتصاد دو رکن،کیفیت و کمیت به یک اندازه مهم می باشند لذا اگر مقوله رشد بهبود نیابد، نباید دنبالش برویم. دولت جدید باید بتواند با استفاده از روش های نوین و تجربیات گذشته وضعیت کنونی را بهبود بخشد.

وی در خصوص تورم گفت: نرخ تورم برای فقرا بیش از اغنیا است و در شرایط رکود اقتصادی فقر توسعه پیدا می کند،زیرا در این دوران ارزش دارایی های سرمایه‌ای افزوده می شود اما ارزش پس اندازهای مالی پایین می آید.

توکلی ادامه داد: پدیده تورم افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال خواهد داشت چنانکه دارایی مستمندان را کاهش داده و بر داشته‌های ثروتمندان می افزاید . هم اکنون وضعیت دهک اول و آخر بهبود یافته اما وضعیت دهک میانی تخریب شده است.

این نماینده مجلس در ادامه به مدل نئوکلاسیک در اقتصاد اشاره کرد و گفت: در دوره هشت ساله دولت گذشته مدل اقتصادی مورد قبول بانک جهانی در کشور اجرا شد که فقط به دنبال رشد بود . این مدل نه رشد مداوم را در پی داشت و نه اهداف عدالت خواهانه اسلام را اجرایی کرد. در این روش عدالت موضوع سیاست گذاری نیست و این درحالی است که ما وقتی به رشد می‌رسیم که عدالت در جامعه گسترش پیدا کند.

وی سپس به شرح دو دیدگاه اصلی رایج در علوم اجتماعی پرداخت و گفت: دیدگاه فردگرایانه حمایت کامل از حقوق مصرف کننده و تنوع محصولات صنعتی را اولویت می‌دهد و در مقابل دیدگاه جمع گرایانه حقوق افراد با عنوان نیروی کار را اولویت می بخشد، البته دیدگاه دوم ظرف مناسبی برای توسعه صنعتی نیست.

توکلی در ادامه راه حل فوری کاهش فقر را اعمال سیاست تثبیت دانست و افزود: بازگرداندن اعتماد به بازار و تثبیت نرخ ارز دو راهکاری است که باید برای کاهش سطح فقر در اولویت قرار گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح کارت ملی هوشمند و کمک نهادهای مردمی می توان شاهد بازگشت ثبات به اقتصاد و کمک به بهداشت و تغذیه سالم اقشار مختلف جامعه بود.

و ی تصریح کرد: این برنامه باید برای خانواده‌های زیر خط فقر(حداکثر 4 دهک) به نسبت عکس درآمد خانوار اعمال شود،البته کارت هوشمند تنها برای خرید کالاهایی تعیین شده قابلیت دارد.

توکلی با اشاره به ضرورت بازگشت به نظام سهمیه بندی، اجرایی شدن آن را در دو کشور سنگاپور و لهستان موفقیت آمیز خواند و گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) می تواند در زمینه اجرای این طرح کمک فراوانی به دولت بکند.

وی در پایان عنوان کرد: مسئولان باید ثبات در بازار را نخستین وظیفه خود بداند و مبارزه با فساد عملیاتی شود زیرا که فساد مانند موریانه همه چیز را از بین می برد، بی عدالتی را افزایش می دهد و ضد اقتصاد مقاومتی است.


برچسب ها: نماینده ، مردم ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.