مدیریت صحیح وزارت بهداشت در ساماندهی وضعیت دارویی کشور اثر گذار بوده و در گذشته با مشکلات جدی در زمینه کمبود و نبود دارو مواجه بودیم که این مهم در حال حاضر با اقدامات موثر به شرایط تعادلی نزدیک شده است.

عبدالرحمان رستمیان ، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:متاسفانه در گذشته یکی از مشکلات کشور نداشتن نقدینگی شرکت‌ها برای ترخیص دارو از گمرک بود تا جایی که به دلیل وجود این معضل شرکت‌ها مجبور به ترخیص این کالاها با حجم کمتر بودند و به صورت جزء جزء بار خود را خالی می‌کردند.

 وی ادامه داد: گمرک برای ترخیص دارو باید تعهدی ۱۰ درصدی از شرکت‌ها می‌گرفت که این رقم به ۱۳۰ درصد افزایش یافت و همین امر منجر به کاهش نقدینگی شرکت‌ها و ایجاد اشکال در ترخیص دارو از گمرک شد.
 
وی  تصریح کرد: در حال حاضر این داروها ترخیص و به بازار آمده، البته کمی طول می‌کشد تا اثر آن مشخص و شرایط دارویی کشور بهبود یابد.

 وی  یادآور شد: به طور حتم پرداخت تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و سپس پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی منجر به افزایش نقدینگی شرکت‌ها می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه بالارفتن نقدینگی شرکت‌ها باعث می‌شود تا ترانزیت دارو بیشتر شود، افزود: این مهم منجر به در دسترس قرار گرفتن دارو بین مصرف کنندگان می‌شود.

 با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از معضلات دارویی کشور در گذشته به دلیل سوءمدیریت بود، تاکید کرد: ما در بحث دارو هم با کمبود مواجه بودیم هم با نبود؛ که خوشبختانه این مهم در شرایط فعلی بهتر شده است و کمی به طول می‌انجامد تا به فضای ایده‌آل دست یابیم. /ح
برچسب ها: دارو ، ارز ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار