سخنران حرم مطهر رضوی گفت: اسلام بد زبانی را به طور مطلق نهی مي‌كند و خداوند بهشت را بر بد زبانان حرام کرده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد کاظم راشد یزدی در ویژه برنامه «شکوه رضوان» که با موضوع «امام رضا(ع) و تربیت خانواده» در صحن جامع رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب که «بد زبانی و دشنام از گناهان کبیره زبان هستند»، اظهار داشت: کسی که نماز می‌خواند ذاتش از نماز روشن‌تر است و کسی که بد زبانی می‌کند باطنش کثیف‌تر از آن کلمات رکیک و دشنام‌هایی است که به کار می‌برد.
وی ادامه داد: انسانی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آید و خود را محب ایشان می‌داند، باید تحت تأثیر خلقیات و شیوه زندگی این امام رئوف و مهربان نیز قرار گیرد. یکی از سوغاتی که انسان می‌تواند از این حرم با خود ببرد، پاکی زبان و سخن نیکو گفتن است.
سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که «جامعه ما در دو مسئله غیر اخلاقی چاپلوسی و بد زبانی پرتعدادترین کلمات را دارد»، گفت: انسان مؤمن هیچ‌گاه تملق و چاپلوسی کسی را نمی‌کند و از کلمات رکیک و خارج از نزاکت نیز استفاده نمی‌کند. بد زبانی علاوه بر این‌که گناه است، نشانه بی‌شخصیتی و سبکی انسان است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر شخصی در درگیری با شخص ثالثی آسیب جسمی ببیند، می‌تواند مقابله به مثل کند، اما اگر به او توهین و فحاشی شد نمی‌تواند او هم بد زبانی کند. بد زبانی را با بد زبانی نمی‌توان کیفر داد. لذا در روایت آمده دو نفر که جلوی یکدیگر ایستاده و فحاشی می‌کنند، همانند دو شیطان هستند که بر روی هم شمشیر کشیده باشند.
وی متذکر شد: هرگز ایمان مستقر و محکم نمی‌شود، مگر این‌که دل آرام گیرد و دل آرام نمی‌گیرد مگر این‌که زبان آرام گیرد. انسانی که دهان خود را به کلمات رکیک باز می‌کند، دلش هیچ‌گاه آرام نمی‌شود.
راشد یزدی در پایان با ابراز نگرانی از شیوع خشونت و بد اخلاقی در جامعه، همگان را به نرم‌خویی و خوش‌رفتاری توصیه و عنوان کرد: رحمت خداوند متعال از جامعه‌ای که در آن خشونت رواج پیدا کند، برداشته می‌شود. 2 مسلمان حداکثر 3 روز می‌توانند با هم قهر باشند، اگر بیشتر شد دعاهایشان مستجاب نمی‌شود.
در ادامه این ویژه برنامه مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به مدیحه‌سرایی پرداختند./س

برچسب ها: حرم ، مطهر ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.