به گفته وزير نيرو ، در حالي كه سهم هر فرد ايراني از منابع آب تجديد پذير بالغ بر 1800 مترمكعب در سال است، اين مقدار در شرق و شمال شرق درياچه اروميه ،حدود 500 متر مكعب در سال و حدود يك سوم متوسط سرانه آب قابل دسترس كشوري است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،چيت چيان در گفتگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به محدوديت منابع آب در استان آذربايجان شرقي و تاكيد بر ضرورت انتقال آب از ساير حوضه ها به اين استان براي مصارف شرب و صنعت، اعلام كرد: به دليل محدوديت هاي منابع آبي ، از حدود سه دهه قبل، موضوع انتقال آب از استانهاي همجوار به تبريز و شهرهاي ديگر استان آذربايجان شرقي در دستور كار برنامه ريزان ذي‌ربط قرار گرفته است.

وزير نيرو، همچنين در ادامه انتقال آب برای مصارف شرب وصنعت از ديگر نقاط را مورد اشاره قرارداد و آن را در شرايط كنوني امري اجتناب ناپذير توصيف كرد.

چيت چيان همچنين در پاسخ به سوالی در مورد درياچه اروميه ضمن اشاره به مصرف بي رويه آبهاي زيرزميني و سطحي در حوضه آبريز اين درياچه ، خواستار همكاري مردم ساكن در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و كردستان، بويژه كشاورزان منطقه شد و اظهار اميدواري كرد با افزايش راندمان كشاورزي و اصلاح الگوي كشت بتوان آب صرفه جویی شده را به سمت اين درياچه هدايت كرد.

وزير نيرو در ادامه ضمن قدرداني از تدابير شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي كه با لايروبي و مسيل گشايي بخشي از رودخانه هاي منتهي به درياچه اروميه ، شرايط مناسب براي ورود 130 ميليون متر مكعب در سال 91 و 90 ميليون متر مكعب در سال 92 به اين درياچه را فراهم كرده ، ابراز اميدواري كرد در آينده با همكاري مردم بتوان آب بيشتري را به سمت درياچه اروميه هدايت كرد.

مهندس چيت چيان همچنين با بيان اين كه در اين وزارتخانه هنوز در مورد تعرفه آب و برق تصميم جديدي گرفته نشده ، افزود : مطابق قانون بودجه سال 92 ، قرار بود تعرفه جديد حامل هاي انرژي از تيرماه سال 92 اجرايي شود كه دولت قبل به اين موضوع توجهي نكرد ، اما ،‌ اميدواريم بتوانيم در اين خصوص به يك جمع بندي برسيم و اطلاع رساني لازم در اين مورد به مردم انجام خواهد شد.

وزير نيرو همچنين مشكلات به وجود آمده در عدم پرداخت مطالبات مشاوران و پيمانكاران را نتيجه عدم توازن بين درآمدها و هزينه هاي شركتهاي تابعه اين وزارتخانه ،ارزيابي و در عين حال اعلام كرد : در اين زمينه پيشنهادهايي به دولت ارائه شده و ما اميدواريم بتوانيم با اعمال برخي راهكارهاي عملياتي ،مطالبات مشاوران و پيمانكاران را پرداخت كنيم.

وزير نيرو همچنين پيش از ظهر جمعه در جلسه مشترك با مديران عامل شركتهاي تابعه و وابسته به وزارت نيرو در استانهاي آذربايجان شرقي ، غربي و اردبيل ،عدم توازن درآمدها و هزينه ها را چالش اصلي صنعت آب و برق توصيف كرد و با تشريح كامل اين عدم توازن ،اذعان داشت : من تمام اين مشكلات را در جلسات هيئت دولت مطرح كرده ام وبايد براي رفع اين معضل راهكارهاي اساسی، مستمر و ريشه اي داشته باشيم.

مهندس چيت چيان در ادامه با اشاره به اين كه بايد تحليل صحيحي از هزينه ها و درآمدهاي صنعت آب و برق داشته باشيم، استدلال كرد : تبعات تحليل نادرست درآمدها و هزينه ها ، بيش از وزارت نيرو ،‌ مستقيماً به مردم كشور مي رسد و نتيجه آن عدم تعمير به موقع شبكه هاي برق ، عدم تامين برق و عدم امنيت ولتاژ خواهد بود كه نهايتاً به ضرر مردم تمام مي شود ، بنابراين تلاش مي كنيم در درجه اول اقتصاد صنعت آب و برق را در اولويت قرار دهيم.

مهندس چيت چيان در اين جلسه ضمن انتقاد از واگذاري نيروگاه ها به ديگر بخش هاي دولتي و شبه دولتي، اين نوع واگذاري را مغاير با سياست هاي اصل 44 ، ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري ارزيابي كرد و خواستار تجديدنظر در اين واگذاري ها شد.

وزير نيرو در ادامه اين جلسه ،ضمن قدرداني از اقدامات ارزنده مديران صنعت آب و برق استان آذربايجان شرقي و با تاكيد بر اينكه در خدمت گذاري به موقع به مردم ، نبايد ذره اي كوتاهي كنيم ، افزود : ما بايد تمام تلاش و پيگيري هاي لازم را در خصوص رفع مشكلات مردم به كار ببنديم .

موضوع تلفات انرژي در شبكه هاي آب و برق ، هوشمند سازي ، ساختار سازماني جديد آب و برق ، استفاده از ظرفيت هاي قانون بودجه ، ضرورت جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي ، استفاده از نيروگاه هاي مقياس كوچك و انرژي هاي تجديدپذير و پاك، ساير موضوعاتي بود كه وزير نيرو در اين جلسه ضرورت توجه به آنها را مورد تاكيد قرارداد.

يادآور مي شود در اين جلسه ،مديران عامل شركتهاي تابعه در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل ،گزارشي از عملكردها و چالش هاي شركتهاي تحت سرپرستي خود را مطرح كردند./ز

 

برچسب ها: منابع ، آب ، متوسط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.