در نشست خبري دومين جشنواره جايزه "شهيد آويني" بيان شد

شاعران تا پاي ميكروفن با ما همكاري مي‌كنند

شاعران به گفته "بهروز اثباتي"با تأكيد دست اندركاران برگزاري اين جشنواره بر توجه شركت‌كنندگان به مقاومت اسلامي تا پاي ميكروفون همكاري كرده و سپس به خواندن اشعاري در حوزه‌ي ناسيوناليسم عربي مي‌پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، حاضر در مراسم نشست خبري دومين جشنواره كتاب سال "مقاومت بين الملل اسلامي"، "بهروز اثباتي" دبير علمي اين جشنواره امروز در بنياد فرهنگي "روايت" با اشاره به آنكه زمان تعيين شده براي برگزاري جلسه براي مسئولان تا زمان اعلام شده به خبرنگاران متفاوت بوده و اين مايه شرمساري دبير جشنواره است، افزود: جشنواره به لحاظ حوزه‌هاي مختلف و موضوعات بنيادي كه به آن مي‌پردازد گسترده‌تر شده و تحولاتي در حوزه ژئوپولوتيك منطقه پيش آمد خالق ادبياتي به اسم ادبيات مقاومت بوده است.



وي اظهار داشت: هر چند كه امروزه كسي نيست كه با مفهوم حماسه در ايران نباشد اما وقتي ما مي‌گوييم مقاومت منظور تأثير انقلاب اسلامي در منطقه بوده و بنياد روايت سعي در بررسي ادبيات مقاومتي كه چهره عوض كرده دارد.
دبير جايزه شهيد "آويني" در ادامه به برگزاري چهارمين دوره كنگره شعر مقاومت در تاريخ 13 آبان اشاره كرد و برگزاري دومين دوسالانه انتخاب كتاب مقاومت را حاصل كنگره شعر دانست.

"اثباتي" گفت: وقتي اين كنگره را برگزار كرديم متوجه شديم كه در ساير حوزه‌ها هم تحولي ايجاد شده و ما اين تحول را بررسي كرديم.
وي افزود: اتفاق ديگر آن است كه امسال براي اولين بار در حوزه مقاومت كتاب‌هايي به زبان عربي و انگليسي هم جمع‌آوري و شناسايي شد.

به گفته "اثباتي" براي جبران دوره‌هاي گذشته، بررسي كتاب‌هاي عربي و انگليسي به صورت چهارسالانه برگزار مي‌شود.
وي اظهار داشت: هنوز هم حوزه ادبيات تخصصي درادبيات مقاومت عقب است اما حوزه پژوهش و ادبيات بنيادين شاهد انتشار آثار بسيار قابل توجهي بوده است.

وي حوزه ادبيات كودك و نوجوان را زمينه‌اي براي تشكيل كارگروه مستقلي براي اين حوزه دانست و افزود: ورود به اين عرصه بسيار ارزشمند بوده زيرا نگارش آثاري در حوزه ادبيات كودك و نوجوان بسيار سخت است.
"اثباتي" در ادامه به برشماري عناوين شركت داده شده در دومين جشنواره دوسالانه بين‌المللي انتخاب كتاب مقاومت پرداخته و افزود: در بخش داخلي تعداد كتاب‌هاي سال 90 و 91 قابل بررسي 41891 عنوان بوده كه از اين تعداد 358 عنوان كتاب به تأييد رسيده است.
وي تصريح كرد: كتاب‌هاي رسيده به دبيرخانه هم 714 عنوان بوده كه 230 عنوان نيز حذف شده است.

به گفته "اثباتي" هم‌اكنون 102 عنوان كتاب در حوزه جنگ نرم، 13 عنوان در حوزه استراتژيك، 41 عنوان در حوزه شعر، 98 عنوان در حوزه فلسطين و لبنان و صهيونيست‌شناسي، 48 عنوان در حوزه علمي، 35 عنوان در حوزه ادبيات داستاني، 47 عنوان در حوزه ادبيات مستند، 33 عنوان در حوزه بيداري اسلامي، 10 عنوان در حوزه هنر و 106 عنوان در حوزه كودك و نوجوان به جايزه ادبي شهيد آويني راه يافته‌اند.
وي افزود: در چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي 671 اثر شركت كرده‌اند كه از اين ميان 37 شعر عربي، 2 شعر انگليسي، 6 شعر تركي، 24 اثر مقاله فارسي، 4 مقاله عربي، 5 اثر يادداشت ادبي و يك پايان نامه را مي‌توان ذكر كرد.
 
خاطر نشان مي‌شود كه 40 شاعر از 20 كشور در كنگره شعر مقاومت حضور خواهند داشت و برخي از اين شاعران نيز به دليل ممنوع الخروج شدن هرگز به ايران نمي‌رسند.

لازم به ذكر است كه به دنبال تعميق ادبيات مقاومت سه نشست تخصصي با حضور شاعران در حاشيه‌ي كنگره شعر مقاومت و سه نشست تخصصي ديگر نيز در حاشيه جايزه ادبي آويني در تاريخ‌هاي 26 شهريور و 26 آبان ماه و 9 مهر برگزار خواهند شد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار