پژوهشگران جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و ساخت شارژكنترلر خورشيدي ۱۲ولت ۲۰ آمپر و ۲۴ ولت ۱۰ آمپر شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، رييس جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: اين شارژ قادر به پشتيباني از دو نوع باطري مورد استفاده در سيستم‌هاي انرژي‌هاي نو است.

احمد فرشبافيان افزود: اين باطري‌ها به دو دسته ژله‌اي (AGM) و اسيدي (FLOODED) تقسيم و مشخصات فني آن ها در اين دستگاه لحاظ شده است.

وي گفت: شارژ كنترلر طراحي شده در هنگام شروع به كار نوع باطري را از كاربر دريافت و با توجه به آن، باطري را شارژ مي‌ كند.

وي افزود: همچنين اين شارژ كنترلر قادر است در دو حالت كاري متصل به بار (ON LOAD) و يا جداي از بار (FLOAT) كار كند.

فرشبافيان گفت: اين دستگاه مجهز به سنسور دما بوده و در هنگام اتصال آن به سيستم عبارت روي نمايشگر آن چاپ مي‌شود و پس از آن دماي لحظه‌ اي باطري روي نمايشگر نشان داده مي‌شود، در صورتي كه دماي باطري به بيش از حد برسد سيستم كنترلي عمل شارژ باطري را متوقف مي‌كند.

وي اظهاركرد: اين دستگاه قابليت اتصال به كامپيوتر توسط پورت سريال داراست و مي‌تواند اطلاعات را به صورت لحظه‌ اي در كامپيوتر نشان دهد تا كاربر بتواند آن‌ها را مشاهده و در صورت نياز ذخيره كند.

فرشبافيان گفت: شارژ كنترلر طراحي ‌شده قادر به شارژ باطري‌ها با حداكثر جريان بوده و تشخيص نوع باطري (۱۲ يا ۲۴ ولتي) به صورت هوشمند توسط شارژ انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: در اين دستگاه به منظور جلوگيري از آسيب ديدگي دستگاه علاوه بر استفاده از فيوز از حفاظت نرم‌ افزاري استفاده شده كه اگر خطايي در سيستم رخ دهد، سيستم به صورت نرم‌ افزاري قطع و از آسيب ديدگي دستگاه و سلول خورشيدي جلوگيري به عمل مي‌آيد.

فرشبافيان افزود: اين شارژ قادر است با تشخيص تخليه كامل باطري و قطع برق مصرف كننده مانع از آسيب ديدن دستگاه هاي مصرف كننده شود./ز

برچسب ها: دستگاه ، شارژ ، کنترلر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.