رییس جهاد دانشگاهی کشور یکی از اهداف مهم جهاد دانشگاهی را ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت دانست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهدمحمدحسین  دکتر یادگاری در جلسه ی آیین گشایش پژوهشکده ی بیو تکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: حضور جهاد دانشگاهی در جامعه و بین دیگر دانشگاه ها باید مقتدرانه بوده و در جهت ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، ارتباط بین دانشگاه و محصول و حل یک مشکل جامعه باشد.

وی در خصوص دو وظیفه ی اصلی جهاد دانشگاهی افزود: باید ظرفیت واقعی جهاد دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق یابد و ما باید ظرفیت های فراوانی را که در بیرون از دانشگاه قرار دارند تربیت و تقویت کرده و به مرحله ی مهارتی و کاربردی کردن برسانیم، به گونه ای که آنان بتوانند مورد استفاده ی کارامد دستگاه های اجرایی قرار بگیرند.

یادگاری آسیب شناسی و شناختن فرصت ها را ابزاری برای تحولی راهبردی در حوزه های مختلف دانست و گفت: فرصت های ارزنده ای که ما در طول 34 سال کسب کرده و توانسته ایم خود را نشان بدهیم بر اساس توانمندی های شخصی افراد برجسته ای چون زنده یاد آشتیانی و دیگر افراد مجرب عصر حاضر بوده است و نه بر اساس دستور کار منظم و مشخصی.

وی افزود: اهداف عالیه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در بدو تأسیس جهاد دانشگاهی برای آن مشخص کرده هنوز به صورت کامل تحقق نیافته است و محقق شدن این ظرفیت ها نیاز به تغییر زیرساخت ها، تغییر برنامه ها و دید جدید نسبت به فعالیت های علمی دارد.

رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: واحدهای مختلف جهاددانشگاهی باید بر اساس نوع فعالیت ها و نوع تعاملاتی که با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی دارند در راستای ایجاد یک مهندسی جدید برای جهاد دانشگاهی اقدام کنند.

یادگاری با تأکید بر تأمین منابع مالی و جذب درآمد به عنوان یکی از معضلات جهاد دانشگاهی گفت: کارهای فناورانه و پژوهشی باید به سمت درآمدزایی توسعه یابد اما این زمانی رخ می دهد که ما پایه ی اساسی و زیرساخت های مناسب را تأمین کنیم و بعد از جهاددانشگاهی بخواهیم که در راستای درآمد زایی عمل کند.

وی بیان کرد:در شرایط کنونی شورای انقلاب فرهنگی اسناد بالا دستی را مصوب کرده است که نقشه ی راه آینده ی نظام جمهوری اسلامی را ترسیم کرده است و مهمترین نقشه ی این اسناد، جامعه ی علمی کشور است.

رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: شورای انقلاب فرهنگی از جهاد دانشگاهی می خواهد که نقش خود را در جامعه ی علمی کشور ببیند. و برای این مهم نیاز است که استان ها بر حسب نوع فعالیت های استانی و جایگاه خود در کشور نقش خود را در اسناد بالا دستی ببیند.

یادگاری سند تحول بنیادین پژوهش، سند چشم انداز جمهوری اسلامی، سند سلامت و آمایش را از جمله این سندها خواند و گفت: جهاد دانشگاهی باید خود را با اهداف عالیه مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و این اسناد تطبیق بدهد.

وی گفت:با توجه به این اهداف عالی ما نباید خود را فقط یک مرکز تحقیقاتی و یا مرکز خدمات تخصصی در موارد مختلف ببینیم. ما باید خیلی بالاتر از برنامه هایی که برای شکل گیری این اهداف تعریف شده است عمل کنیم.

یادگاری گفت: در رابطه با تأمین اعتبار های مناسب، مشکلات و قوانین دست و پاگیری که در گرو فعالیت های جهاد دانشگاهی است، جذب نیروی انسانی و تعامل با دانشگاه ها و آسیب های وارده به جهاد دانشگاهی، باید حضور خود را در داخل دانشگاه حفظ کنیم و حضور ما در دانشگاه نباید به عنوان رقیب به حساب بیاید بلکه باید به عنوان مکمل و در برخی مواقع به عنوان متمم در تولید علم باشد.

رییس جهاددانشگاهی کشور از واحد جهاد دانشگاهی مشهد به عنوان زنجیره ی کلی جهاد دانشگاهی کشور یاد کرد و گفت: امیدواریم که خروجی کارهای پژوهشی پژوهشکده ی بیو تکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی واحد مشهد، منجر به خدمات تخصصی ای شود که نیازهای جامعه را برطرف کرده و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند/س 

برچسب ها: هدف ، برتر ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.