قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون میراث فرهنگی گفت: باید گنجینه هایی که از گذشته برای ما به جا مانده است را مورد کنکاش و پژوهش قرار دهیم تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت های بی نظیر فردا را بسازیم.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دکتر مهدی حجت در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر ثبت آثار معنوی و طبیعی و مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی گفت: کشور ایران از نظر میراث فرهنگی بی بدیل است، ایران سرزمینی است که می توان گفت از نظر جغرافیایی با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.
 
وی تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که از تنوع طبیعی بی نظیری برخوردار است، در هیچ کجای این جهان سرزمینی واحد با این تنوع طبیعی وجود ندارد، نوع پوشش، فرهنگ، غذا و آداب و رسوم مردمی که در شمال زندگی می کنند با مردمی که در جنوب زندگی می کنند دارای ویژگی های منحصربفرد و خاص است.
 
حجت یادآور شد: با توجه به وجود اقوام مختلف در کشور،ما از میراث فرهنگی متنوع و متفاوت برخوردار و میراث دار فرهنگ ها، مذاهب و زبان های مختلف کشور هستیم.
 
قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه قبول مسئولیت  در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت سنگینی است، اظهار داشت: نگهداری و حفاظت از این ارث وسیع مسئولیت دشورای است که باید آن را به نحوی شایسته به انجام برسانیم.  
 
معاون میراث فرهنگی توجه به بخش پژوهش را یکی از مهمترین موضوعات کاری این معاونت دانست و افزود: باید گنجینه هایی که از گذشته برای ما به جا مانده است را مورد کنکاش و پژوهش قرار دهیم تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت های بی نظیر فردا را بسازیم.
 
حجت در رابطه با برنامه هایی که باید در موزه های کشور اجرایی شود توضیحاتی داد و گفت: موزه ها باید با نگاهی نو و تغییراتی اساسی مورد بازنگری قرار بگیرند، چراکه موزه باید در مخاطب تحول ایجاد کند.
 
قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موزه هایی که در تهران هستند هیچ کدام در مقیاس این استان نیستند، تصریح کرد: باید تمرکز و تحول جدی در موزه های استان های سراسر کشور ایجاد شود.
    
معاون میراث فرهنگی همچنین سوابق و آشنایی محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول، با میراث فرهنگی را عاملی برای رشد و توسعه موزه های کشور دانست و یادآور شد: با توجه به این سوابق روشن امیدواریم اتفاقات خوب و تحولات جدی در امور موزه ها ایجاد شود.
 
 
حجت در ادمه سخنانش فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار طبیعی و معنوی، را با توجه به بنیه جوانی و عمق نگاه ویژه، فردی شایسته برای این حوزه دانست و گفت: ایشان یکی از محققین جوان حوزه میراث فرهنگی هستند که می توانند برای پیشبرد اهداف دفتر ثبت موثر و مفید واقع شوند.
 
 
زندگی باید در موزه ها جریان پیدا کند
 
در ادامه این مراسم محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور ضمن تشکر از زحمات اسدالله بیرانوند، مدیرکل سابق امور موزه ها، از حضور در سازمان میراث فرهنگی ابراز خشنودی کرد و افزود: موزه های ما میراثی هستند که باید حافظه تاریخی ملت را به آنها برگردانند.
 
وی یادآور شد: موزه امروز ما موزه نسل دوم است، هرچند اشیا و اموال تاریخی موجود در کشور از نظر اصالت و خاص بودن با آثار تاریخی هیچ کشوری قابل مقایسه نیست اما موزه های ما ظرفیت لازم برای نشان دادن این غنای فرهنگی را ندارند.
 
کارگر تصریح کرد: با برنامه ریزی درست و یافتن مسیر مشخص باید این خمودگی را در موزه ها از بین ببریم و موزه ها را به موزه های نسل پنجم نزدیک کنیم، ممکن است در این مسیر به موزه های نسل پنجم نرسیم اما با تلاش شبانه روزی می توانیم موزه های کشور را به  2 نسل  جلوتر بیاوریم.
 
 
مدیرکل امور موزه ها افزود: موزه ها باید در زندگی مردم جاری شود و زندگی باید در موزه ها جریان پیدا کند، طرح های بسیاری برای دستیابی به این اهداف وجود دارد که تمامی آنها با حمایت های ریاست سازمان و توجه معاون میراث فرهنگی عملی خواهد شد.  
 
در پایان این مراسم فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار معنوی و طبیعی، ایجاد نگاه نو به میراث فرهنگی را امری لازم و ضروری در حفاظت و حراست در این میراث گرانبها دانست و گفت: ثبت آثار تاریخی فرآیندی است که باید حفاظت و حراست را نیز در آن جای داد.
 
وی یادآور شد: باید ارزشهای موجود در آثار را استخراج کنیم و برای پژوهش در اختیار حوزه های مختلف قرار دهیم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار