"محمد حسين جعفريان" از ساخت مستندي درباره افغانستان به منظور تغيير نگاه مردم به مهاجران افغانستان در ايران با همكاري سازمان هنري رسانه‌اي "اوج" خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل مراسم بزرگداشت "محمد حسين جعفريان" فيلمي درباره زندگينامه "محمد حسين جعفريان" پخش شد. اين مراسم با حضور "محمد حسين جعفريان" دكتر "نور" سفير افغانستان در ايران، "عباس براتي پور" شاعر، "بهروز افخمي" فيلمساز، "مؤمني" رئيس حوزه هنري، "فاضل نظري" شاعر، "محمدرضا عبدالملكيان" شاعر، "حسين دهواشي" مستندساز" و "ناصر فيض" در اين مراسم حضور داشتند.



"بهروز افخمي" فيلمساز با اشاره به حضور هميشگي "محمدحسين جعفريان" گفت: فعاليت‌هاي وي سبب شده كساني مانند من حضور هميشگي وي را گمان كنند زيرا در هر جا جنگ بوده يا حق و امكان زندگي مردم مطرح شده حضور داشت.

وي با اشاره به زخمي شدن "جعفريان" در افغانستان بعنوان تاوان حضورش و آشنايي وي با موضوع از طريق فعال بودن در صحنه تأكيد كرد: هنگام بيان مبحث جنگ يا انقلاب از خود لحظات جنگ آنها ر ا استخراج كرده و يك گزارشگر صادق سخن گفتن، نوشتن يا فيلمسازي بود.
وي با بيان شباهت نوع گزارشگري "جعفريان" به گزارشگري "آويني" و سعي "آويني" براي ياد دادن گزارشگري بدون پيش فرض به بچه‌هاي "روايت فتح" عنوان كرد: اين كاري بوده كه همواره "جعفريان" انجام داده فيلمسازي وي عيني و همراه با ايجاد خطراتي براي خود چه فيزيكي و چه در افتادن با صاحبان قدرت چه در افغانستان چه ايران است.

وي با بيان منحصر بودن نوع گزارشگري "آويني" به كسانيكه برآورد درستي از شجاعت نداشته تصريح كرد: اين افراد نه تنها تاريخ مستندسازي بلكه در تاريخ يك مملكت و تاريخ انقلاب نقش دارند.

وي با بيان فراموش شدن افراد مؤثر در شكل‌گيري افغانستان امروز از جمله "جعفريان" و آشنايي خويش از 25 سال قبل با وي عنوان كرد: وي با خطر كردن اين بزرگي را به دست آورده و اميدوارم هميشه بعد از من باشد.

"محمدكاظم كاظمي" شاعر و نويسنده افغانستان در اين مراسم با تشكر از برگزاركنندگان اين مراسم با اشاره به گشوده شدن بزرگترين پنجره ايران به سوي افغانستان و مشتركات فرهنگي دو كشور گفت: متأسفانه غبار گرفته‌ترين پنجره به سوي افغانستان به دليل شناخت نداشتن از اين كشور است.

وي با بيان نياز به چرا نداشتن علاقه‌مندي يك فرد به افغانستان و علاقه‌مندي بدون چرا به اين كشور تصريح كرد: هر كس از افغانستان به ايران آمده بهترين و وسيع‌ترين جا را ايران داشته و در صورت زدوده شدن غبار بين دو ملت اين علاقه‌مندي شكل مي‌گيرد.

وي با بيان آثاري از "محمدحسين جعفريان" و كارگشايي‌ها و حمايت‌هاي فرهنگي وي از كشور افغانستان افزود: كارهاي غيرمستقيمي از جمله حضور افغانستان در جشنواره شعر فجر، تأسيس دفتر فارسي زبانان در حوزه هنري و حضور شاعران افغانستان در ديدار با مقام معظم رهبري و اهداي كتاب به كتابخانه‌هاي افغانستان براي كشور افغانستان انجام دادند.

وي با اشاره به مراوده شاعران ايراني دهه 70 با شاعران افغانستان و تأثيرپذيري سفرنامه "اميرخاني" از سفرنامه "جعفريان". وي را يكي از وزارتخانه‌ي سيار افغانستان در حوزه فرهنگ و ادبيات مشترك بين دو كشور عنوان كرد.

در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين "زم"، "جعفريان" را داراي شخصيتي والا و نويسنده، شاعر و فيلمسازي متفكر دانست و گفت: شعر "جعفريان" راهنماي انديشه‌اش بوده و با وضع موجود و محدوديت‌هاي اغلب هنرمندان اهل درد مانند "جعفريان" بابت امتياز طلبي‌ها، درد حاكم بر مردم و محروميت محرومان متأسف بوده و آنان را ولي نعمت خود مي‌دانست.

وي با بيان مثل و حضور در بوسني هرزه گوين و هر جا كه اظهار نمادي از انقلاب بوده اظهار داشت: به دليل صراحت خود تلخي‌هايي داشته و كساني با نپذيرفتن اين تلخي‌ها رنج ايشان را بيشتر كردند.

وي با اميد به شكرستان شدن شرايط فرهنگي كشورمان اظهار داشت: اميدوارم جريان فرهنگي كشور ما يك كفه‌اش كلوخ نباشد،‌ مردم و نظام با پرداخت پول شكر، خاك بخورند.
در اين مراسم همسر "جعفريان" درباره وي سخن گفت و "شهرام شكيبا" طنزپرداز با بيان حيرت زده شدن از حضور افرادي كه در يك لانگ شات جا نشده كنار هم قرار گرفتن آنان را ناشي از مشرب وسيع "جعفريان" دانسته و گفت: "جعفريان" شايسته اين بزرگداشت مانند تمام زحمت‌كشان در اين عرصه است.

وي علت عزيز بودن "جعفريان" را اجرايي كردن گفتارهايش بيان كرد در اين مراسم دكتر "محمد حسن جعفريان" برادر "محمد حسين جعفريان" مهمترين خصوصيات برادرش را صراحعت و ولايتمداري وي عنوان كرد.

"جعفريان" در اين مراسم با اظهار تعجب از حضور برخي دوستان در اين مراسم گفت: تعاريف بيش از قابليت من است.
وي به بيان خاطره‌اي از مقام معظم رهبري پرداخته و با تشكر از "احسان حسني" رئيس سازمان هنري رسانه‌اي "اوج" از تصميم ساخت فيلمي درباره افغانستان به قصد تغيير نگاه مردم به مهاجران افغانستان با همكاري سازمان هنري رسانه‌اي "اوج" خبر داد.

وي در اين مراسم از پدر و مادرش و همچنين افراد مؤثر در زندگيش چون "سيد جلال فياضي"، "سيد سعيد لواساني"، "محسن مؤمني شريف" و همسرش تشكر كرد.
در اين مراسم "حسني" رئيس سازمان هنري رسانه‌اي "اوج"، دكتر "نور" سفير افغانستان در ايران، "خوراكيان" رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، روزنامه "جوان"، رئيس سازمان هنري و ادبيات دفاع مقدس، "فياضي" عضو شوراي اسلامي شهر مشهد و رئيس دبيرخانه مطبوعات خراسان رضوي هدايايي به "محمد حسين جعفريان" اهداء كردند.

از حاشيه‌هاي اين مراسم مي‌توان به حضور جمعيت زياد در اين مراسم و حضور اغلب شاعران مطرح كشورمان و همچنين اهداء خوشنويسي شعر "محمد حسين جعفريان" به بنياد ايثارگران به سفارش مقام معظم رهبري اشاره كرد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار