مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري، از ثبت ملي نشان بختياري فرش دستباف اين استان خبر داد.

رحمان كرمي گفت: نشان قالي بختياري استان چهارمحال و بختياري فرايند ثبت ملي را تكميل و به ثبت رسيد.
وي افزود: قالي هاي بختياري داراي تار و پود پنبه اي و پرز پشمي مي باشد و اين تار و پود از پشمي ريس شده كه از دباغي به دست آمده تهيه مي شود.
كرمي گفت: طرحها و نقوش به كار رفته در قالي هاي بختياري و ساير دستبافته هاي بومي به صورت ذهني مي باشد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري اظهار داشت: مركز ملي فرش ايران پرونده فرش بختياري را براي ثبت جهاني در وايپو نيز ارسال كرده است.
وي افزود: قبل از اين نيز دو نشان شامل نقشه قالي گل ترمه چهارمحال و چهار خشت چهارمحال هم ثبت ملي شده است.
كرمي گفت: اين اقدام در راستاي حفظ و صيانت از مالكيت معنوي طرح هاي بافته شده انجام مي شود.
فرش هاي دستباف توليدي استان چهارمحال  بختياري در نمايشگاه، دموتكس آلمان، براي نخستين بار جايزه اصالت رنگ فرش جهان را كسب كرد.
كارشناسان فرش جهان در نمايشگاه 2007 دموتكس آلمان پس از بررسيهاي كارشناسانه، اين جايزه را به فرش استان چهارمحال و بختياري اهدا كردند.
فرش دستباف استان چهارمحال و بختياري به دليل استفاده از رنگهاي طبيعي و گياهي، داراي رنگ ثابت و اصيل است به همين دليل مورد توجه كارشناسان فرش دنيا در نمايشگاه دموتكس قرار گرفت.
هم اكنون سالانه به طور متوسط يك صد هزار متر مربع فرش دستباف توسط 90 هزار بافنده در استان چهارمحال و بختياري توليد مي شود و بيش از 85 درصد از فرش توليد شده در اين استان به كشورهاي مختلف جهان صادر مي شود.
وجود 45 هزار دار قالي در استان چهارمحال و بختياري نشانه توجه به اين هنر اصيل ايراني است و عمده فرشهاي اين منطقه از نوع  يلمه در شهرستان بروجن، گبه ريزباف در شهرستان اردل و فرش بختياري  در مناطق عشايري و مناطق بختياري نشين و فرش چالشتري در شهرستان شهركرد مي باشد.
بر اساس برخي از نظريات محققان، طرح فرش سرو و كاج  چهارمحال و بختياري به عنوان اصيل ترين طرح آريايي مطرح است./س
برچسب ها: فرش ، بختیاری ، ثبت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.