پس از 2 سال کار تحقیقاتی نخستین بار، مسیر حرکت حضرت امام رضا (ع) از استان چهارمحال و بختیاری به مرو، شناسایی و اثبات شد.

مجری این طرح تحقیقاتی گفت: بر اساس شواهد تاریخی مسیر حرکت حضرت امام رضا (ع) از بصره به اهواز، شوشتر، ایذه، قلعه مدرسه، پل بریده، لردگان، مالخلیفه، سمیرم، ایزد خواست، یزد، طبس، نیشابور، سرخس و مرو است .
اردشیر آخوندی، منابع اثبات ادعای خود را کتاب الخراج از قدامه ابن جعفر و کتاب چهارده معصوم از حسین عماد زاده اعلام کرد.
کارشناس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: این در حالیست که برخی راویان مسیرحرکت امام رضا (ع ) را از اهواز به شیراز وسپس به ابرقو یزد می دانند.
آخوندی افزود: طبق شواهد تاریخی در این منابع مامون از همراهان امام می خواهد که ایشان را از کوتاه ترین، امن ترین مسیر وبه دور از چشم عباسیان به ایران آورند که مسیر اهواز تا یزد نسبت به اهواز به شیراز و یزد (600 کیلومتر ) کوتاهتر بوده است.
این کارشناس ارشد تاریخ و کارشناس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مسیر یاد شده خالی از سکنه شهری و محدود به زندگی پراکنده عشایری وخالی از عباسیان بوده است اخوندی بر اساس این شواهد تاریخی، قلعه مدرسه را مهمترین استراحتگاه کاروانیان در مسیر خوزستان به اصفهان و شاه راه کوهستانی راه اتابکان معروف به چهارطاقی در ارتفاعات کوه منج و بهترین، امن ترین و مخفی ترین راه برای این مسیر عنوان کرده است./س
برچسب ها: اثبات ، حرکت ، امام رضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.