سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پي سخنان مقام معظم رهبري درباره "نرمش قهرمانانه" ضمن تشريح 3 نوع مذاكره ساده‌لوحانه، خصمانه و قهرمانانه به بررسي اين موضوع پرداخت.

سيدحسين نقوي‌حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پي سخنان مقام معظم رهبري درباره "نرمش قهرمانانه" در تشريح اين موضوع به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: اين سخنان هرگز به معني تسليم شدن نيست.
 
وي افزود: براي مذاكرات در حوزه سياست‌ خارجي و بين‌المللي سه حالت حضور قابل تصور است، نخست حضور در مذاكرات اين است كه طرف ساده لوحانه وارد مذاكره شود.
 
نقوي‌حسيني تصريح كرد: ورود ساده‌لوحانه به مذاكرات يعني اينكه طرف مذاكره خود را شخصي عادل و منصف تصور كنيم كه ضمن حمايت مي‌خواهد حق ما را بدهد.
 
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: متاسفانه در برخي مذاكرات شاهد اينگونه حضورها بوديم كه مذاكره‌كننده چنان اعتمادي به طرف مي‌كند كه همه امتيازات را يك‌جانبه پرداخت كرده و برگشته است.
 
وي حالت دوم مذاكره را ورود خصمانه دانست و گفت: ورود خصمانه اين كه در طول مذاكره نه امتيازي بدهيم و نه امتيازي بگيريم و حتي حاضر نباشيم در هيچ جايي عقب‌نشيني كنيم و هيچ پيشرفتي هم نداشته باشيم كه اين نوع مذاكره صرفا مذاكره براي مذاكره است.
 
نماينده ورامين و قرچك نوع ديگري براي ورود به مذاكرات متصور شد و گفت: نوع سوم همان روشي است كه مقام معظم رهبري به صورت علمي، دقيق و مثل يك ديپلمات كاركشته به آن اشاره كردند، حالتي است كه در آن نرمش قهرمانانه وجود دارد.
 
نقوي‌حسيني با طرح اين سوال كه نرمش قهرمانانه چيست؟ اظهار داشت: نرمش قهرمانانه يعني اينكه اولا طرف مذاكره‌كننده به اهداف و منافع ملي كشور خودش كاملا واقف است و با اعتماد، ايمان و با باور وارد عرصه مذاكره شده است.
 
وي افزود: در اين حالت مذاكره كننده همانند كشتي‌گيري است كه مي‌داند وارد چه زميني شده است، مي‌داند ميداني كه در آن حضور دارد ميدان طلاست و باور و ايمان دارد كه در اين ميدان حضور دارد و مهم آنكه طرف مقابلش را به خوبي مي‌شناسد و معتقد است طرف مقابل نيامده است كه با ما نسكافه و قهوه بخورد بلكه آمده است تا پشت ما را به خاك بمالد و مي‌داند كه طرف دشمني است كه آمده منافع ملي كشورش را غارت كند.
 
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: كسي كه با اين شرايط وارد ميز مذاكره مي‌شود، مي‌تواند از تاكتيك نرمش قهرمانانه استفاده كند، يعني اينكه در كل مذاكره به خوبي مي‌داند كه بايد فرصت ايجاد كند تا دشمن بيايد جلو اما دشمن براي چه بيايد جلو؟ براي اينكه پشت او را خاك كند نه اينكه بيايد جلو و منافع او را ببرد، بنابراين نرمش قهرمانانه يعني اينكه از فرصت پيش آمده براي گرفتن طلا استفاده كنيم.
 
وي تاكيد كرد: بيان نرمش قهرمانانه از سوي مقام معظم رهبري توصيه‌اي بود براي هيئت مذاكره‌كننده و هيئت جمهوري اسلامي ايران كه به رياست رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه به اجلاس سازمان ملل سفر خواهند كرد و طبيعي است در اين اجلاس مذاكراتي در مورد پرونده هسته‌اي صورت خواهد گرفت به طوري كه آقاي ظريف با خانم اشتون ملاقات خواهند كرد.
 
نقوي‌حسيني اظهار داشت: بايد به اين تاكتيك توجه كنيم كه نبايد خصمانه و‌ ساده لوحانه وارد ميدان مذاكره شويم بلكه با نرمش قهرمانانه وارد مذاكره شويم.
 
لازم به يادآوريست مقام معظم رهبري روز گذشته در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ضمن موافقت با حرکت‌های صحیح و منطقی در سیاست‌های خارجی و داخلی گفتند: با مسئله‌ای که سال‌های پیش "نرمش قهرمانانه" خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.
 
ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدف‌گذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: یک کشتی‌گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان می‌دهد اما فراموش نمی‌کند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟
انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار