قائم مقام شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي با شاره به اينکه براي تکميل بخش دريايي فاز ۱۲ ميدان گازي پارس جنوبي بايد ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون دلار از مطالبات تاسيسات دريايي پرداخت شود، گفت: اگر منابع به موقع و به اندازه اختصاص يابد، کل فاز ۱۲ نيمه‌ نخست سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اميرسعيد نجفي با بيان اين مطلب گفت: شرکت تاسيسات درياي با اتخاذ تدابير ويژه و نگاه ملي در اجراي پروژه هاي  نفتي فعاليت مستمر دارد بطوري که در طول اين مدت بيش از 24 پروژه به ارزش 2.2 ميليارد دلار که عمدتا فازهاي پارس جنوبي مجموعه نفت فلات قاره کشور عموما در دريا انجام مي دهد.

نجفي در بخشي ديگر از سخنانش تصريح كرد: شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي به عنوان يكي از شركت هاي بين المللي پيشرو در فراساحل هم اكنون ۱۵ پروژه صنعت نفت را به مبلغ ۷ ميليارد دلار در اختيار دارد.

وی با اشاره به اينکه  شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي در ساخت 22 سکو و 43 جت و ملحقات به وزن 128 هزار تن و حدود200 کیلومتر لوله گذاري در کف دريا و 70 مورد نصب سنگين سازه سنگین انجام شده است افزود: دو سال گذشته دوره اوج و بلوغ فعالیت این شرکت بوده به گونه ای که در سال (90) 25 هزار تن و در سال گذشته 17 هزار تن ساخت و ساز از سوی این شرکت انجام شد ضمن آنکه شناورهای تاسیسات دریایی امکان نصب چهار تا پنج هزارتن و لوله گذاری 6 تا 7 هزار تن را دارد.

قائم مقام شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي، اضافه کرد: در سال گذشته ساخت سازه به وزن حدود 17 هزار تن و  33 مورد نصب سنگين را انجام داده اگر به شکل واقعابينانه به عملکرد شرکت تاسيسات دريايي نگاه کنيم فعاليت اين شرکت معادل يک فاز استاندارد پارس جنوبي که از جمله  8 تا 10 هزار تن ساخت سازه که شامل سکوهاي سرچاهي، جکت ها و پل هاي ارتباطي ، سه پايه مشعل و نيز 210 تا 230 کيلومتر لوله گذاري در بخشهاي مختلف مناطق نفتي بوده است.

وي افزود: درآمد روزانه هرکدام از فازها بسته به ظرفيت مخزن در حجم و ساخت سکوها و فعاليت هاي انجام شده روزانه بين 8 تا 15 ميليون دلار در سال به عبارتي 3 تا 5 ميليارد دلار درآمدزايي در سال را به همراه دارد.

نجفی  با اشاره به اينکه شرکت تاسيسات دريايي بعنوان بزرگترين شرکت در بخش فراساحل در اقتصاد کشور نقش قابل توجهي را ايفا مي کند اظهار داشت: اين شرکت هم اکنون6 يارد را در خرمشهر مستقر کرده که سالانه حدود ساخت و ساز در اين بخش 89 هزار تن است.
 
اولویت وزارت نفت بر توسعه فازهای پارس جنوبی

نجفي با تاكيد بر اينكه براي سرعت بخشيدن به توليد از سه فاز ۱۲ ،‌۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ كه از سوي وزير محترم نفت اولويت اصلي شمرده شده، نيازمند دريافت مطالبات حقه خود از كارفرما هستيم، ادامه داد: مطالبات شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران براي سه فاز ياد شده بالغ بر ۲۵۰ ميليون دلار است كه براي سرعت بخشيدن به برداشت از اين فازها مي بايست در اين مقطع در اختيار اين شركت فراساحلي قرار گيرد.

تاسیسات دریای ریالی از اجرای فازهای پارس جنوبی دریافت نکرده

قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي، با تاكيد بر اينكه بيش از ۲ سال است كه ريالي به بخش دريايي فازهاي ۱۵ و ۱۶ ميدان گازي پارس جنوبي پرداخت نشده و حدود يك سال است كه بخش دريايي فاز ۱۷ و ۱۸ پولي دريافت نكرده است، افزود: متاسفانه تامين منابع مالي فاز ۱۲ نيز به صورت قطره چكاني صورت گرفته است به اين مفهوم كه تنها شاهد پرداخت‌هاي كمي حدود ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزار دلار به مگاپروژه‌ پارس جنوبي بوده ايم اين در حاليست که قطر شريک ايران در اين ميدان صبر نمي‌كند که ايران از نظر ميزان توليد به او برسد.

وي افزود: اين در حالي است كه سال هاي اخير همواره اعلام مي شود كه پروژه هاي پارس جنوبي از اولويتي ويژه برخوردار است و تمركز وزارت نفت بر روي اين فازها است.

قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي با تاكيد بر اينكه فعاليت هاي اين شركت در فازهاي ۱۲، ۱۵، ۱۶ ،۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي در ۶ ماه آينده و در نهايت سال آينده تكميل خواهد شد، تامين منابع مالي مورد نياز را از مشكلات پيش روي انجام عمليات توسعه اين فازها عنوان كرد و گفت: توليد ۱۸۰ ميليون متر مکعب گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي در گرو تامين ۲۵۰ تا۳۰۰ ميليون دلار است.

تکميل مگاپروژه پارس جنوبي منتظر ۲۰۰ ميليون دلار

وي با اعلام اين‌که براي تکميل بخش دريايي فاز ۱۲ ميدان گازي پارس جنوبي بايد ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون دلار از مطالبات تاسيسات دريايي پرداخت شود، گفت: اگر منابع به موقع و به اندازه اختصاص يابد، کل فاز ۱۲ نيمه‌ نخست سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.

تولیدی شدن سکویA تا شش ماه آینده

نجفي از توليدي ‌شدن سکوي A فاز اول تا شش ماه آينده خبر داد و گفت: دو سکوي ديگرنيز نيمه‌ي اول سال ۹۳ به‌توليد خواهند رسيد.

قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران پيشرفت پروژه هاي فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ را بالاي ۹۰ تا ۹۵ درصد ذكر كرد و گفت: در حال حاضر يكي از سكوهاي فاز ۱۲ نصب شده و كار ۲ سكو نيز ۸۵ و ۹۵ درصد پيشرفت دارد. علاوه بر اين در اين فاز ۴۴۰ كيلومتر خطوط سه گانه انتقال گاز به اتمام رسيده و مراحل نهايي تست نيز انجام شده است.

وي در ارتباط با وضعيت فراساحل فازهاي ۱۵ و ۱۶ نيز تصريح كرد: لوله گذاري و نصب، تست‌هاي نهايي خطوط لوله نيز انجام شده است و منتظر تكميل سكوها هستيم. فعاليت شركت تاسيسات دريايي دراين فاز در صورت تامين منابع مالي تا ۳ ماه آينده به اتمام مي رسد.

نجفي در مورد فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي گفت: در اين فاز يك سكو نصب شده و در حال راه اندازي است و كار سكوي ديگر نيز با ۹۶ درصد پيشرفت دنبال مي‌شود خطوط لوله اين فازها تماما به اتمام رسيده كه به اين ترتيب بخش فراساحل اين فاز در طول ۶ ماه دوم سال جاري به اتمام مي رسد.

توسعه میدان مشترک نفتی فروزان تا پایان سال 93

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اعلام این که سعی بر این است که پروژه توسعه میدان مشترک نفتی فروزان تا پایان سال 93 تکمیل شود گفت: در صورت تکمیل این پروژه تولید نفت خام این میدان روزانه 100 هزار بشکه و تولید گاز 250 میلیون فوت‌مکعب افزایش خواهد یافت.

نجفی با اشاره به اینکه دو جکت این میدان نصب شده است، گفت: با توجه به این‌که کارفرما عجله زیادی برای تکمیل این پروژه داشت ساخت دو سکوی تولیدی و اقماری میدان مشترک فروزان به همکاران خارجی این شرکت سپرده شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت پیشرفت ساخت دو سکوی مورد نظر نیز اظهار کرد: در ابتدا روند ساخت این دو سکو به خوبی پیش می‌رفت، اما با تشدید تحریم‌ها و افزایش مشکلات تزریق پول روند این پروژه با کندی مواجه شد.

اتمام سکوی اقماری میدان نفتی فروزان در دیماه

نجفی‌ ادامه داد: طبق برنامه باید ساخت سکوی اقماری میدان نفتی فروزان دی ماه 92 و سکوی تولیدی آن مهرماه 93 به اتمام می‌رسید اما به دلیل مشکل تامین مالی توافقی با همکار خارجی صورت گرفت که سکوی اقماری را تیرماه 93 و سکوی تولیدی را فروردین‌ماه 94 تحویل دهد.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ابراز امیدواری کرد که با وجود تاریخ‌های مشخص شده برای این سکوها توسعه میدان فروزان تا پایان سال 93 تکمیل شود.

وی با اشاره به این‌که خط لوله 100 کیلومتری میدان فروزان نصب شده است، گفت: تا یک ماه آینده نیز عملیات پایانی و زیرسطحی این خط انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار